بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
این روغن‌موتورساز و مواجهه با کاهش نرخ مواداولیه؛

"شبهرن" به تجدیدارزیابی و تخفیف فروش "نه" گفت

برآورد شرکت از ارزش نیروگاه قم که مالکیت ۴۸ درصدی آن متعلق به شرکت نفت بهران است، بر اساس آخرین پیش بینی‌ها در حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال است.
کد خبر : ۲۱۵۸۴۴

به گزارش بورس‌نیوز، شرکت نفت بهران در پاسخ به سوالات مطرح شده در کنفرانس مطبوعاتی، مواردی را ذکر کرده که مهم‌ترین آن‌ها شامل بند‌های زیر است:

بر همین اساس می‌توان اشاره کرد که شرکت در حال حاضر برنامه‌ای در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌ها ندارد.

با توجه به کاهش قیمت مواد اولیه مصرفی یعنی لوبکات و همچنین رشد قیمت ارز، شرکت برنامه‌ای در خصوص اعطای تخفیفات در بخش فروش ندارد.
لوبکات بیش از ۵۰ درصد از بهای تمام شده کالای فروش رفته را به خود اختصاص می‌دهد. کاهش قیمت این فرآورده می‌تواند منجر به رشد حاشیه سود شرکت گردد. با این حال، بخشی از این کاهش قیمت با افزایش نرخ ارز سامانه نیما خنثی شده است.

مواد اولیه اصلی مصرفی از شرکت پالایش نفت تهران تامین می‌گردد. با توجه به نزدیکی شرکت به این پالایشگاه، هزینه حمل و نقل محسوسی در شرکت وجود ندارد. کیفیت لوبکات تولیدی شرکت پالایش نفت تهران بالاتر از سایر شرکت‌ها بوده و استحصال محصول بیشتری از این ماده صورت می‌گیرد و به همین دلیل نرخ لوبکات این پالایشگاه در مقایسه با سایر پالایشگاه ها، بالاتر است.

ظرفیت عملی تولید روغن پایه این شرکت معادل ۲۴۰ میلیون لیتر در سال و همچنین ۱۳۰ میلیون اکستراکت و ۳۲ میلیون لیتر پارافین وکس است.

پتانسیل مصرف روغن موتور در ایران سالیانه ۵۰۰ میلیون لیتر است که ۸۵ درصد آن در اختیار شرکت‌های بزرگ تولید کننده روغن موتور است. سهم شرکت نفت بهران از جمع تولیدات ۴۲ درصد است.

پتانسیل مصرف روغن‌های صنعتی ۱۰۰ میلیون لیتر در سال است که ۳۰ درصد این مقدار را شرکت نفت بهران تامین می‌کند؛ روغن‌های پایه وارداتی مصرفی شرکت عمدتا از کشور‌های حوزه خلیج فارس و همچنین جنوب شرق آسیا تامین می‌گردد.

در فروردین ماه سال جاری با توجه به کاهش محسوس قیمت فرآورده‌های نفتی، صادرات شرکت با کاهش مواجه بوده است.

میزان مصرف انرژی به ازای تولید هر تن محصول (شامل روغن پایه، اکستراکت و پارافین وکس) معادل ۱۳۰ کیلو وات ساعت برق و ۱۱۱ مترمکعب گاز است.

برآورد شرکت از ارزش نیروگاه قم که مالکیت ۴۸ درصدی آن متعلق به شرکت نفت بهران است، بر اساس آخرین پیش بینی‌ها در حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر