بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
افت ۹۴ درصدی صادرات در سال ۹۸؛

سقوط آزاد پشت مرز‌ها

تشدید تحریم‌ها موجب شد تا درگاه‌های صادرات و وردات بر روی ایران بیش از پیش بسته شود و شاهد کاهش شدید درآمد‌های صادراتی در سال ۹۸ بودیم.
کد خبر : ۲۱۵۹۰۳

سقوط آزاد پشت مرز‌ها

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بر اساس آمار‌های رسمی موجود، در سال ۹۸ بالغ بر ۸.۵ میلیون تن صادرات به کشور‌های مختلف در سراسر جهان انجام گرفته است. ارزش این میزان صادرات برای کل سال ۹۸ بالغ بر ۲.۵ میلیارد دلار بوده است.

این در حالی است که در سال ۹۷ بیش از ۱۱۷.۲ میلیون تن محصول صادر شده بود که ارزش آن بالغ بر ۴۴.۳ میلیارد دلار بود. در واقع، در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ مقدار صادرات ۹۳ درصد و ارزش صادرات ۹۴ درصدی افت کرد.

در این مدت، مبلغ صادرات به کشور‌های دوست و همسایه، چین ۷۱۱ میلیون دلار، عراق ۳۸۸ میلیون دلار و سوریه ۱۵ میلیون دلار بوده است. نکته جالب توجه این است که بیش از ۵ میلیون دلار به ایالات متحده آمریکا، کشور تحریم کننده ایران، صادرات صورت گرفته است.

در مقابل، سال ۹۸ با واردات ۲ میلیون تن کالا و خدمات به پایان رسید که ارزشی بیش از ۲.۳ میلیارد دلار دارد.
اگر در مقام مقایسه برآییم، سال ۹۷ حدود ۳۰.۱ میلیون تن کالا و خدمات، به ارزش تقریبی ۴۱.۲ میلیارد دلار به کشور وارد شد. به عبارتی، مقدار واردات در سال ۹۸ کاهش ۹۳ درصدی و مبلغ واردات افت ۹۴ درصدی را نسبت به سال ۹۷ تجربه کردند.

از کشور چین ۴۰۴ میلیون دلار واردات از مبادی مختلف به کشور انجام شده است و تراز تجاری با چین به نفع ایران مثبت است. در این میان، ۴ میلیون دلار کالا و خدمات از کشور آمریکا به ایران وارد شده است.

سقوط آزاد پشت مرز‌ها

اشتراک گذاری :
ارسال نظر