بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
کارشناس حوزه حمل و نقل دریایی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

افت سودآوری در انتظار شرکت های حمل دریایی

صنعت حمل و نقل دریایی جهان باید نگران افت سودآوری باشد. چرا که همیشه تناسبی بین رشد حمل و نقل و رشد اقتصادی جهانی وجود دارد.
کد خبر : ۲۱۵۹۷۱

به گزارش بورس نیوز، این روزها روند صادرات و واردات مختل شده و این موضوع سودآوری شرکت های حوزه حمل و نقل دریایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

هادی حق شناس کارشناس حوزه حمل و نقل دریایی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: نه تنها صنعت حمل و نقل دریایی در ایران بلکه صنعت حمل و نقل دریایی جهان باید نگران افت سودآوری باشد. چرا که همیشه تناسبی بین رشد حمل و نقل و رشد اقتصادی جهانی وجود دارد. وقتی پیش بینی ها حاکی از آن است که رشد اقتصادی آمریکا به منفی ۶ درصد می رسد و رشد اقتصادی اروپا هم منفی خواهد شد؛ پس در نتیجه حتما این موضوع روی تجارت و حمل و نقل دریایی هم تاثیر منفی بر جای خواهد گذاشت و این اتفاق، غیر قابل کتمان است.

وی افزود: نرخ بیکاری در اروپا و آمریکا مرتبا رو به افزایش است و طبیعتا کرونا سایر کشورها را هم متاثر کرده و شاخص های اقتصادی آنها را منفی خواهد کرد. تا زمانی که کرونا مهار نشده، سیاست اقتصادی متقن و مدونی نمی توان طراحی کرد. به هر حال تمامی کشورها در مورد کرونا، پروتکل های اقتصادی خاصی طراحی کرده اند که در اغلب آنها، این پروتکل های اقتصادی در راستای ایجاد محدودیت است و طبیعتا شرکت های حمل و نقل دریایی را با کاهش درآمد مواجه می کند. باید صبر کرد تا تکلیف کرونا و سیاست های اقتصادی دولت ها مشخص شود.

حق شناس در پاسخ به این سوال که "آیا در صورت مهار کرونا در ۲،۳ ماه آینده، افت این چند ماه جبران خواهد شد؟" گفت: یقینا افت سودآوری شرکت های حمل و نقل در سال جاری قابل جبران نیست، ولی در صورت مهار کرونا در ماه های آینده، این افت تعدیل خواهد شد.

وی در رابطه با احتمال افزایش درآمد شرکت های حمل و نقل دریایی در سال جاری اظهار کرد: درآمد شرکت های دریایی بستگی به تعرفه حمل و نقل جهانی دارد و با شرایط فعلی بعید است که تعرفه حمل دریایی افزایش یابد. البته درآمد این شرکت ها به صورت ارزی است و نرخ ارز هم در میزان درآمد آنها موثر است. ولی افزایش نرخ ارز لزوما به معنای رشد سودآوری این شرکت ها نیست؛ چرا که هزینه های این شرکت ها هم ارزی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر