بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
عرضه‌های جامانده به سال۹۹ می‌رسد!

قطار "سرمایه" در انتظار عرضه‌های اولیه

درحالی که دو شرکت "آریاساسول" و "مجتمع صنایع لاستیک یزد" در صف عرضه‌های پایانی سال گذشته قرار داشتند، امید می‌رود که طی روزهای آتی راه ورود این شرکت‌ها به بازارسرمایه هموار شود.
کد خبر : ۲۱۵۹۸۲

از عرضه های اولیه امسال چه خبر؟

به گزارش بورس نیوز، ۱۵ شرکت در صف عرضه‌اولیه قرار گرفته‌اند.

از عرضه های اولیه امسال چه خبر؟

"پیزد" و "غگیلا" احتمالا ظرف روزهای آینده عرضه خواهند شد. "آریا" اما به سبب تغییرات قیمت نفت و تاثیر آن بر اتان، با کمی ابهام مواجه بوده و عرضه آن فعلا به اواخر اردیبهشت ماه موکول شده است.

این شرکت سالانه بالغ بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن محصولات پلیمری و اتیلن تولید می کند و بنچ مارک صنعت پتروشیمی کشور است.

؟

بررسی سرمایه‌گذاری‌ها و افق آریاساسول

امیر حسین بحرینی مدیر عامل شرکت پلیمر آریا ساسول در گفت‌وگو با بورس نیوز در معرفی این شرکت بیان کرد: شرکت پلیمر آریاساسول تولیدکننده اتیلن و پلی اتیلن است. ظرفیت تولید اتیلن شرکت پس از افزایش ظرفیت موفق در سال ۹۸، به ۱.۱ میلیون تن رسیده و واحد پلی اتیلن سبک و متوسط و سنگین شرکت جمعا سالانه بیش از ۷۵۰ هزار تن تولید دارند. سرمایه شرکت بیش از ۴۵۸ میلیارد تومان بوده که با سرمایه گذاری مشترک و برابر شرکت ساسول آفریقای جنوبی و شرکت ملی پتروشیمی در دهه ۱۳۸۰ به بهره برداری رسیده است.

وی در رابطه با برنامه های آتی شرکت جهت افزایش سرمایه و طرح های توسعه ای گفت: شرکت در سال ۹۸ اقدام به افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت واحد الفین کرده و طرح افزایش ۳۰۰ هزار تنی پلی اتیلن سنگین با سرمایه گذاری حدود ۲۷۰ میلیون دلار در حال ساخت است و از سال ۱۴۰۱ وارد مدار می شود.

مدیرعامل آریا ساسول در مورد وضعیت فروش و تاثیر افزایش نرخ ارز نیمایی بر سودآوری شرکت اظهار کرد: فروش شرکت در سال گذشته ۵۸۰۰ میلیارد تومان و سود شرکت بالغ بر ۳۳۰۰ میلیارد تومان بوده است که انتظار می رود با رشد قیمت دلار، این سود در سال جاری و آینده با رشد مناسبی همراه شود. همچنین افزایش ظرفیت تولید اتیلن در سال ۱۳۹۹ بر سودآوری شرکت موثر خواهد بود.

وی افزود: شرکت پس از عرضه و تامین نیاز بازار داخل، نسبت به صادرات محصولات اقدام می کند که با مکانیزم کارگزاران فروش، هیچ گونه ریسکی از بابت فروش و مبادلات ارزی به شرکت وارد نمی گردد. همچنین فروش ارز براساس دستورالعمل های بانک مرکزی در سامانه نیما صورت می گیرد.

؟

پلیمر آریاساسول با حاشیه سود بیش از ۵۰ درصدی به عنوان سودآورترین شرکت پتروشیمی کشور محسوب می شود که دلیل اصلی آن هم، تکنولوژی، حاکمیت شرکتی و برنامه ریزی استراتژیک این شرکت است.

بحرینی در پاسخ به دغدغه برخی سهامداران در مورد کندی رشد سهم های عرضه اولیه شده تحت تاثیر مقررات جدید حجم مبنا گفت: سهامداران عمده، برنامه عرضه تا ۵ درصد را دارند که با توجه به بالا بودن ارزش شرکت در مقایسه با شرکت های دیگر پذیرفته شده، به نظر مشکلی در خصوص معاملات در آینده نخواهد بود. همچنین به دلیل بکارگیری مکانیزم سهام ممتاز، سهامداران عمده نگران رقابت برای خرید سهام نیستند و این موضوع می تواند به نقدشوندگی و افزایش شناوری سهام منجر شود. شرکت پلیمر آریاساسول اولین شرکتی است که با سهام ویژگی ممتاز پذیرش شده و کمتر از ۶ ماه پس از تصویب سهام ممتاز و تا پایان سال عرضه اولیه می گردد.

؟

نگاهی به آخرین وضعیت لاستیک‌ساز آماده عرضه

یکی از شرکت‌هایی که در صف عرضه اولیه قرار دارد و گویا هفته آینده عرضه اولیه آن انجام می‌شود، شرکت «مجتمع صنایع لاستیک یزد» با نماد «پیزد» است.

در خصوص این شرکت باید اذعان داشت که یکی از بهترین شرکت‌های لاستیک ساز کشور به شمار می‌رود و تحت لیسانس وردشتاین هلند تولیدات خود را عرضه می‌کند.

«پیزد» در دوره ۹ ماهه سال مالی منتهی به اسفند ۹۸ توانست به ازای هر سهم، ۱۶۸۸ ریال سود شناسایی کند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجه ۳۵۵ درصدی را روایت می‌کند.

به این ترتیب، این لاستیک‌ساز که سرمایه ۵۱۰ میلیارد ریالی دارد، تاکنون توانسته ۱۳۵۲ میلیارد ریال سود انباشته کسب کند که نشان از عملکرد موفق شرکت در فروش محصولات دارد.

نکته جالب توچه این است که «پیزد» در حالی تا دوره ۱۱ ماهه سال جاری موفق به تحقق ۶۵۳۲ میلیارد ریال درآمد عملیاتی شده که این رقم در دوره ۱۲ ماهه سال ۹۷ حدود ۴۰۹۰ میلیارد ریال بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
"پارس" یک خبر از عرضه "آریاساسول" آورد؛

تمام اتیلن پارس از آریاساسول تامین می‌شود

حباب به عرضه اولیه نیز سرایت کرد؛

قیمت عجیب در عرضه اولیه پگاه گیلان

عرضه ای دیگر در بازار دوم فرابورس؛

"غگیلا" چهارشنبه می‌آید

ارسال نظر