بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حجم بالای نقدینگی و بس!

چشم انداز نرخ ارز صعودی است؛ ولی صنایع صادرات محور به رغم چشم انداز صعودی نرخ ارز، اگر در روند صادرات شان مختل شود، از این افزایش نرخ ارز بهره ای نخواهند برد.
کد خبر : ۲۱۶۱۷۱

نقدینگی، تنها دلیل رشد بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، صعود روزی ۱۰ _ ۲۰ هزار واحدی شاخص کل این روزها اتفاقی عادی است و بورس تهران با وجود تمامی مشکلات ناشی از کرونا و تحریم و رکود اقتصادی و... پله‌های ترقی را به سرعت بالا می‌رود، آنقدر سریع که خیلی از مردم عادی هم هر چه را توانسته‌اند نقد کرده و وارد این بازار شده‌اند.

چشم انداز صعودی بازار ارز

علی دهدشتی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص پیش‌بینی وضعیت بازار ارز در سال جاری بیان کرد: نرخ ارز در سال جاری، صعودی خواهد بود و به رغم آنکه سیاست‌گذاران اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند نرخ تورم در سال۹۹ کمتر از سال۹۸ خواهد بود، ولی معتقدم تورم سال جاری بیش از سال۹۸ خواهد بود چراکه هیچ اتفاق مثبتی در عرصه اقتصادی و روابط بین المللی کشور رخ نداده و ضمنا حجم نقدینگی با ضریب ۲۵درصد رشد می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر گشایشی در زمینه تحریم‌ها و روابط بین المللی رخ ندهد، امسال تورمی سنگین‌تر از سال قبل خواهیم داشت و این وضعیت، نرخ ارز را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سکه و طلا، گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاری 

وی در پاسخ به این سوال که " آیا چشم انداز صعودی نرخ ارز، بازار ارز را برای سرمایه‌گذاری جذاب خواهد کرد؟" گفت: با توجه به چشم انداز صعودی نرخ ارز، شاید بهتر باشد به جای سرمایه‌گذاری روی ارز، در بازار طلا و سکه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، زیرا قیمت سکه و طلا از افزایش نرخ ارز، تاثیر می‌پذیرد و از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری روی سکه و طلا، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارز را ندارد و در شرایط بد اقتصادی در بازارهای جهانی، طلا پتانسیل رشد بیشتری دارد.

دهدشتی تاکید کرد: باید مراقب حباب قیمت سکه بود البته می‌توان به جای معامله فیزیکی سکه، در بازارسرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، از نوسان بازار سکه و طلا بهره برد؛ البته تفاوت‌هایی بین معامله فیزیکی و معامله از طریق بازار سرمایه وجود دارد؛ ولی تا حد بسیار زیادی بازدهی مشابه هم دارند و اتفاقا برای مبالغ بالا، سرمایه‌گذاری از طریق بازار سرمایه مناسب‌تر خواهد بود.

نقدینگی زیاد، تنها دلیل رشد بازار سرمایه 

وی در رابطه با وضعیت بازارسرمایه اظهار کرد: اگر بحث کرونا مطرح نبود، دلایلی برای تداوم رشد بازار سرمایه وجود داشت؛ از جمله تورم و افزایش نرخ محصولات شرکت‌ها، افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر درآمد صنایع صادرات محور، افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها به خاطر تورم و حجم بالای نقدینگی و تمایل سیاست‌گذاران اقتصادی به ورود نقدینگی به بازار سرمایه، وجود برخی سهم‌های ارزنده در بازار سرمایه و ... ولی کرونا تمام معادلات را بهم ریخته و باید دید کرونا تا چه زمانی شیوع دارد و چه تبعاتی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: درگیری طولانی مدت با کرونا، بسیاری از صنایع را به مرز تعطیلی کشانده و سودآوری صنایع را تحت تاثیر قرار خواهد داد. صنایع صادرات‌محور هم به رغم چشم‌انداز صعودی نرخ ارز، اگر در روند صادرات آنها مختل شود، از این افزایش نرخ ارز بهره‌ای نخواهند برد؛ علاوه بر این، افت قیمت چشمگیر نفت خام، اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دهدشتی اضافه کرد: این شرایط، کل دنیا را متاثر کرده و تجربه مواجهه با چنین شرایطی وجود نداشته؛ حتی در بحران اقتصادی ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، چنین ریزشی تجربه نشده و با این شرایط، پیش‌بینی امکانپذیر نیست. معتقدم وخامت اوضاع از آنچه تصور می‌شود، بیشتر است و بلاتکلیفی در مورد سرانجام کرونا، بزرگترین ریسک بازار سرمایه ما خواهد بود. تنها عاملی که بازار سرمایه ما را در چنین شرایطی سرپا نگه داشته، حجم بالای نقدینگی است و بس! اگر این حجم از نقدینگی در اقتصاد ما وجود نداشت، بازار سرمایه ما در همان روزهای ابتدای اعلام خبر شیوع کرونا، دچار ریزش می شد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: رشد چند برابری برخی سهم ها (بعضی سهم ها در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد کرده اند) ریسکی برای بازار سرمایه بوده و اتفاقا رشد غیر منطقی این گروه از سهم ها، خطر ریزش ناگهانی به دنبال داشته و به سهم های بنیادی و ارزنده بازار هم لطمه خواهد زد. البته به ریزش بازار اعتقادی ندارم و فکر میکنم منفی های بازار، اصلاح خواهد بود و دلیل چنین تصوری هم حجم بالای نقدینگی است.

آینده، در گرو مهار کرونا در کوتاه مدت 

دهدشتی در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: در صورت مهار کرونا، قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی افزایش خواهد داشت و با تصور مهار کرونا در کوتاه مدت، صنایع فلزی و معدنی و پتروشیمی جذاب خواهد بود. دارویی‌ها هم در این شرایط، گزینه‌های مناسبی بوده‌اند. ولی نمی‌توان با قاطعیت در مورد گروه‌های مستعد رشد صحبت کرد و باید دید آیا کرونا مهار خواهد شد یا خیر؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ابزار پیشنهادی دولت برای مهار نقدینگی

نگاهی به یک حاشیه در روزهای صعود؛

تیر حبابیون به بازار با رایحه "تحریم"

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نگران از سوختن دست تازه‌واردها...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
### با این تحلیلش