بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:

تعمیق رکود در حوزه پتروشیمی

شدت روند کاهشی و بی سابقه را شب گذشته در تاریخ تجارت نفت شاهد بودیم، اما این اعداد منفی در قیمت نفت به نظر ماندگار نمی‌رسد.
کد خبر : ۲۱۶۳۱۲

اعداد منفی

فریبرز کریمایی، قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی به بورس نیوز گفت: آنچه که مسلم است مسائل چند وقت اخیر از جمله شیوع ویروس کرونا در اقتصاد جهان، اتفاقاتی نیست که به سادگی قابل پیش بینی باشد و شاهد تاثیرات بی سابقه آن نیز بوده ایم.

وی ادامه داد: صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که رکود اقتصادی ناشی از اتفاقات اخیر در ۹۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و می‌تواند به شدت این رکود تعمیق شود.

اعداد منفی قیمت نفت ماندگار نیست
این کارشناس حوزه پتروشیمی به روند کاهشی قیمت نفت طی چندماه اخیر اشاره کرد و گفت: شدت روند کاهشی و بی سابقه را شب گذشته در تاریخ تجارت نفت شاهد بودیم، اما این اعداد منفی در قیمت نفت به نظر ماندگار نمی‌رسد.
وی تصریح کرد: قیمت نقدی نفت وست تگزاس عدد ۲۰ دلار بوده و به دلیل تصمیمات و توافقات مابین شرکت‌های صادرکننده نفت احتمال بهتر شدن وضعیت وجود دارد.

تغییر و تحول اساسی در صنعت پتروشیمی
قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی خاطر نشان کرد: قیمت نفت از یک سو و افزایش رکود اقتصادی از سویی دیگر طی روز‌های آتی منجر به کاهش تقاضا در حوزه محصولات پایه و فرآورده‌های نفتی خواهد شد و چشم انداز صنعت پتروشیمی نه فقط در ایران بلکه در جهان تغییر و تحولی اساسی را تجربه خواهد کرد.

اتفاقات غیر قابل پیش بینی است
کریمایی نکته مهم را "غیرقابل پیش بینی بودن دامنه اتفاقات" عنوان کرد و افزود: عدم شفافیت در مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا و نبود چشم انداز‌های روشن، تعمیق رکود در حوزه پتروشیمی را نیز رقم خواهد زد.

وی به تاثیر قیمت محصولات پتروشیمی از قیمت نفت اشاره و اظهار کرد: گروه محصولات پتروشیمی از جمله خوراک‌های آروماتیکی و متانول به شدت و خیلی سریع از نوسانات قیمت نفت تاثیر می‌گیرند، محصولات گروه‌های بعدی مانند پلیمری‌ها با وقفه زمانی طولانی‌تر و در نهایت محصولات با پایه گاز طبیعی با تاخیرات بیشتری تاثیرپذیری خواهند داشت.

تاثیرات طی یکسال مشخص می شود
قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پایان خاطر نشان کرد: طی روند بلند مدت یکساله تمام محصولات از تغییرات قیمت نفت تاثیرگرفته و با وقفه‌های زمانی متفاوت دچار تغییر خواهند شد، در نهایت باید دید که سبد صادراتی و تولید چه خواهد بود و متناسب با آن به برآورد و ارزیابی در این حوزه پرداخت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر