بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

صنایعی که از کاهش قیمت نفت، بهره می‌برند

پالایشگاه‌ها در صورت تعدیل قیمت فرآورده‌های نفتی و وجود خریدار برای محصولات خود، از کاهش قیمت نفت خام (کاهش قیمت خوراک) منتفع می‌گردند.
کد خبر : ۲۱۶۳۲۸

صنایعی که از کاهش قیمت نفت، بهره می برند

به گزارش بورس نیوز، نفت وست تگزاس آمریکا که در شب گذشته با افت شدید ۱۰۴ درصدی همراه شده بود و برای نخستین بار در تاریخ به کمتر از صفر دلار رسیده بود، در معاملات صبحگاهی با کمی افزایش به بیش از صفر دلار معامله شد.

شب گذشته در بازار نفت آمریکا غوغایی به پا شد و برای نخستین بار در تاریخ، قیمت نفت آمریکا به مدار منفی رسید و به این ترتیب قرارداد آتی این کالا با منفی یک دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه قیمت خورد.

افزایش میزان ذخایر نفتی آمریکا و اوضاع نا به سامان اقتصادی در آلمان و ژاپن ، بازار نفت را با تلاطم شدیدی همراه کرده بود در حالی که در معاملات روز سه شنبه قیمت این کالا با کمی افزایش به مدار بالای صفر بازگشت.

به این ترتیب قیمت قرارداد آتی این کالا برای تحویل در ماه می به یک دلار و ۱۰ سنت رسید و قیمت قرارداد آتی این کالا برای تحویل در ماه ژوئن به یک دلار و ۷۲ سنت معامله شد.

حسن مرادی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: نفت یکی_دو دلاری، ارتباطی با قیمت نفت ایران ندارد؛ نفت ایران در قیمت های مناسب تری عرضه می شود و فعلا هم مشتریانی دارد. موضوع نفت یکی_دو دلاری مربوط به نفت آمریکا است و از آنجا که این کشور قبل از این جریانات، اقدام به پر کردن ذخایر نفتی خود کرد، حالا جایی برای ذخیره نفتی که مخصوصا از "شل" با هزینه بیش از ۴۰ دلار تولید می کند، ندارد. از این رو، ناچار شده نفت خود را با قیمت بسیار پایینی عرضه کند و تا منفی ۳۸ دلار متحمل هزینه و زیان تولید شود.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا بهتر نیست در چنین شرایطی، اصلا نفت تولید نشود؟" گفت: توقف تولید نفت در آمریکا مستلزم تدابیری از جمله بستن چاه و بیکاری تعداد کثیری نیروی انسانی و... است که اقتصاد آمریکارا در معرض بحران قرار می دهد. بنابراین چاره ای جز تولید وفروش با این قیمت ها و تحمل هزینه ندارد. این شرایط فعلا مشمول نفت ایران نیست؛ در کشور ما هم امکان ذخیره سازی وجود دارد و هم هنوز مشتریانی برای نفت مان داریم. البته در صورت تداوم وضعیت فعلی، قیمت نفت ایران هم چشم انداز مثبتی ندارد ولی بسیار بعید است که نفت ما، به محدوده یکی_دو دلاری برسد.

مرادی در رابطه با تاثیر کاهش قیمت های جهانی نفت خام روی صنایع پایین دستی اظهار کرد: صنایع تولیدکننده فرآورده های نفتی در صورت تعدیل قیمت فرآورده ها و وجود مشتری برای فروش محصولات خود، می توانند از این شرایط منتفع شوند. برای مثال پالایشگاه ها در صورت تعدیل قیمت فرآورده های نفتی و وجود خریدار برای محصولات خود، از کاهش قیمت نفت خام (کاهش قیمت خوراک) منتفع می گردند.

بورس نیوز متذکر می شود شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتب، خریدار بخش عمده محصولات پالایشگاه ها بوده و این صنعت دغدغه پیدا کردن مشتری ندارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
یک کارشناس پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

اشتباه استراتژیک "ترامپ" و تغییر نفت

یک کارشناس پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

اشتباه استراتژیک "ترامپ" و تغییر نفت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
با کاهش قیمت نفت چنانچه قیمت بنزین و انرژی کاهش نیابد میتواند موجب قاچاق معکوس بنزین به داخل کشور شود.