بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران:

آینده روابط ایران و چین چگونه است؟

کد خبر : ۲۱۶۳۷۷


فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران:

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که صادرات و واردات چین در سایه شیوع ویروس کرونا طی ماه‌های گذشته با افت شدیدی رو به رو شده است. افول ۶.۸ درصدی اقتصاد چین طی ماه‌های گذشته، مؤید کاهش تقاضا در این کشور است. در این صورت قابل پیش‌بینی است که چین واردات مواد اولیه از کشور‌هایی نظیر ایران را کاهش خواهد داد.

در عین حال به واسطه شرایط پیش آمده، صادرات چین به ایران نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد. از این رو انتظار ‌می‌رود از میزان مراودات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ نیز کاسته شود.

در هفته‌های اخیر، این اتهام به مقامات چینی وارد شده است که در مورد همه‌گیری کرونا اطلاعات صحیحی ارائه نکرده یا پنهان‌کاری پیشه کرده‌اند. مساله این است که ما مستنداتی برای رد یا تایید این اتهامات در اختیار نداریم.

 آنچه بدیهی است، سرعت بالای شیوع این بیماری است و مصالح سیاسی و اقتصادی نباید نسبت به سلامت مردم در ارجحیت قرار ‌می‌گرفت و همه کشور‌ها باید به سرعت روابط خود با این کشور را برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری محدود ‌می‌کردند. این انتقاد به ایران و ایرلاین‌های داخلی برای تاخیر در ایجاد این محدودیت‌ها نیز وارد است. بنابراین کشورها و به‌ویژه دولت‌ها باید پیش از وارد دانستن این‌گونه اتهامات به کشور چین، به نوع مواجهه خود با این بیماری بنگرند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر