بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸
در هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه با رشد خیره کننده‌ای روبرو بود.
کد خبر : ۲۱۶۷۳۸
رشد خیره کننده بورس در کنار ثبات نرخ ارز/ رشد ارزش معاملات بورس کالا

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه با رشد خیره کننده‌ای روبرو بود. ادامه حضور سنگین نقدینگی‌های تازه نفس در این بازار، فرصت هر گونه اصلاح قیمت‌ها را گرفته و تنها در یک هفته گذشته بازدهی بازار سرمایه بر اساس شاخص کل معادل ۱۵ درصد بوده که معادل سود یک سال سپرده بانکی است. شاخص کل در این بازه زمانی در حدود ۱۰۰ هزار واحد رشد را تجربه کرده که در نوع خود بی سابقه است. به این ترتیب شاهد کسب بازدهی تقریبا ۳ درصدی به ازای هر روز کاری این بازار هستیم. همچنین شاخص کل هم وزن نیز ۱۱.۷ درصد بازدهی را در هفته گذشته نشان می‌دهد.

با این حال، رشد شاخص کل در روز‌های کاری هفته گذشته با شیب نزولی همراه بود. در حالی که در روز شنبه شاخص کل با رشد ۳.۵۸ درصدی همراه بود، این میزان رشد در آخرین روز کاری یعنی چهارشنبه به ۲.۱۸ درصد رسید. در جدول زیر میزان رشد شاخص کل در روز‌های کاری هفته گذشته ارائه شده و مشخص است که به تدریج با کاهش شیب افزایشی بازار مواجه بوده ایم. هر چند که بخشی از این کاهش رشد مربوط به بسته شدن برخی نماد‌های بزرگ در روز‌های کاری پایانی هفته گذشته بوده است، اما مشخص است که با رشد سنگین و بی وقفه قیمت‌ها به تدریج شاهد کاهش تمایل به خرید در قیمت‌های مثبت کامل هستیم و فروشنده‌ها در قیمت‌های مثبت با قدرت بیشتری ظاهر شده اند.

رشد خیره کننده بورس در کنار ثبات نرخ ارز/ رشد ارزش معاملات بورس کالا

همچنین بازدهی کسب شده صنایع مختلف در بازار طی هفته گذشته و شاخص‌های اصلی دیگر بازار سرمایه در جدول زیر ارائه شده است. همان گونه که در جدول زیر نیز مشاهده می‌شود، شاخص گروه بانک داری با رشد خیره کننده ۲۶ درصدی در هفته گذشته بیشترین بازدهی را نصیب سرمایه گذاران خود کرده است. همچنین گروه مواد غذایی، خودرویی و دارویی نیز کمترین بازدهی را در هفته گذشته داشته اند. لازم به ذکر است، بازدهی کمتر گروه خودرویی تا حد زیادی به دلیل بسته بودن دو نماد معاملاتی "خودرو" و "خساپا" با توجه به اجرای فرآیند افزایش سرمایه آن‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده است.

رشد خیره کننده بورس در کنار ثبات نرخ ارز/ رشد ارزش معاملات بورس کالا

همچنین ارزش معاملات بازار در هفته گذشته به ۵۶۵ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال رسیده که شامل ۳۹۸ هزار میلیارد ریال معاملات بازار بورس و همچنین ۱۶۸ هزار میلیارد ریال معاملات بازار فرابورس است. رشد ارزش معاملات نسبت به هفته قبل از آن در حدود ۴ درصد بوده است. به این ترتیب مشاهده می‌کنیم که متوسط ارزش روزانه معاملات بازار سرمایه به بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد ریال در روز رسیده است.
ارزش معاملات اوراق بدهی نیز به بیش از ۴۰ هزار و ۱۶۱ میلیارد ریال در هفته گذشته رسیده است.

 

بورس کالا
ارزش کل معاملات بورس کالا در هفته منتهی به پایان ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ به ۲۳ هزار و ۹۰۸ میلیارد ریال رسیده است. در جدول زیر ارزش کل معاملات به تفکیک گروه‌های مختلف ارائه شده است:

رشد خیره کننده بورس در کنار ثبات نرخ ارز/ رشد ارزش معاملات بورس کالا

همچنین معاملات اصلی و عمده این بورس در هفته گذشته در جدول زیر ارائه شده؛ از جمله نکات اصلی جدول زیر می‌توان به ثبات نرخ و عدم رقابت در محصول مس کاتد شرکت ملی مس اشاره کرد. نرخ هر تن از این محصول به ۷۰۲ میلیون ریال رسیده و در هفته گذشته ۴ هزار تن از این محصول در بورس کالا به فروش رسید. همچنین نرخ شمش فولادی شرکت‌های مختلف نیز با استقبال متقاضیان در بازه قیمتی ۴۲.۵ تا ۴۴.۶ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. نرخ محصول پلی وینیل کلراید شرکت پتروشیمی بندرامام به عنوان یکی از بزرگ‌ترین عرضه کنندگان این محصول پتروشیمی و در گرید S۶۰ به ۸۸ میلیون و ۱۶۸ هزار ریال رسید که نسبت به قیمت پایه عرضه رشد اندک ۴ ریالی را داشت.

رشد خیره کننده بورس در کنار ثبات نرخ ارز/ رشد ارزش معاملات بورس کالا

اوراق اختیار معامله
ارزش معاملات ابزار‌های اختیار معاملات سهام شرکت‌ها در بازار بورس در هفته کاری گذشته به بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال رسید که این رقم نسبت به هفته قبل از آن بیش از ۱۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. پر معامله‌ترین نماد‌های این اوراق در جدول زیر نشان داده شده است. همان گونه که در جدول نیز مشاهده می‌شود، در هفته گذشته شاهد رشد خیره کننده قیمت اوراق اختیار معامله هستیم و در برخی از نماد‌ها رشد قیمت‌ها به بیش از ۱۰۰ درصد نیز رسیده و در اوراق اختیار معامله هلدینگ خلیج فارس در نماد ضفار ۲۰۱۳ میزان این رشد به ۲۳۴ درصد رسیده است.

رشد خیره کننده بورس در کنار ثبات نرخ ارز/ رشد ارزش معاملات بورس کالا


صندوق‌های سرمایه گذاری
صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته گذشته عملکرد بسیار مثبتی داشتند و در حالی که شاخص کل طی یک ماه اخیر رشد ۴۲ درصدی را تجربه کرد، صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام بعضا بازدهی بیش از ۶۰ درصدی را در یک ماه گذشته ثبت کردند که در نوع خود بی نظیر است.

همچنین در صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بازدهی کسب شده ماهیانه برخی از صندوق‌ها به بیش از ۱۰ درصد رسید و این در حالی بوده است که بازدهی سالیانه این صندوق‌ها به طور معمول بین ۲۰ تا ۲۳ درصد در سال بوده است.

در جدول زیر ۵ صندوق برتر سرمایه گذاری در سهام از حیث میزان بازدهی کسب شده در یک ماه اخیر ارائه شده است. لازم به ذکر است، ارزش صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام در حال حاضر به بیش از ۱۶۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسیده است. همچنین با توجه به بازدهی کسب شده ۴۲ درصدی شاخص کل در یک ماه اخیر، از تعداد ۶۷ صندوق سرمایه گذاری در سهام و بر اساس اطلاعات مندرج در وب سایت FIPIRAN، ۳۹ صندوق بازدهی بالاتر از شاخص را کسب نموده اند و ۲۹ صندوق نیز کمتر از بازدهی ۴۲ درصدی را نصیب دارندگان واحد‌های سرمایه گذاری خود کرده اند. از دیگر نکات قابل ذکر در خصوص صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام می‌توان به ادامه حضور صندوق ارزش کاوان آینده در ۵ صندوق برتر بازار و رسیدن بازدهی سالیانه این صندوق به بیش از ۵۰۰ درصد است. همچنین با توجه به بازدهی فوق العاده این صندوق، ارزش خالص دارایی‌های آن به بیش از ۱۶ هزار و ۹۴ میلیارد ریال تا پایان هفته گذشته رسیده است.

رشد خیره کننده بورس در کنار ثبات نرخ ارز/ رشد ارزش معاملات بورس کالا

در جدول زیر ۵ صندوق برتر سرمایه گذاری با درآمد ثابت بر اساس بازدهی ماهیانه کسب شده ارائه شده است. بیشترین بازدهی کسب شده در این ماه مربوط به صندوق گسترش فردای ایرانیان با ۱۳.۵ درصد بازدهی بوده است.

همچنین ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های بادرآمد ثابت به بیش از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از ۸ درصد کل نقدینگی کشور را شامل می‌شود. بزرگ‌ترین صندوق‌های با درآمد ثابت در حال حاضر شامل صندوق گنجینه زرین شهر، لوتوس پارسیان و ره آورد آباد مسکن به ترتیب با ۲۹۲، ۱۹۷ و ۱۵۱ هزار میلیارد ریال است.


همچنین در جدول زیر ۵ صندوق برتر سرمایه گذاری مختلط ارائه شده است. ارزش این صندوق‌ها در حال حاضر به بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال رسیده است. بازدهی سالیانه صندوق مشترک نواندیشان به ۱۹۴ درصد رسیده و پس از آن صندوق سرمایه گذاری مشترک کوثر با ۱۹۱ درصد بازدهی بیشترین سود را نصیب دارندگان واحد‌های سرمایه گذاری این صندوق‌ها کرده است.

رشد خیره کننده بورس در کنار ثبات نرخ ارز/ رشد ارزش معاملات بورس کالا

اشتراک گذاری :
ارسال نظر