بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر عنوان کرد:

بخشنامه‌ای برای فروپاشی بازار صادراتی آهن اسفنجی

بخشنامه وضع عوارض ۱۰درصدی بر صادرات آهن‌اسفنجی چالش‌های متعددی را برای فعالیت تولیدکنندگان ایجاد کرده است.
کد خبر : ۲۱۶۹۴۰
 
بازار صادراتی در حال فروپاشی
 
به گزارش بورس نیوز، محمد محیاپور، مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در این رابطه اظهار کرد: تمامی تلاش‌های یکساله برای کسب بازار‌های صادراتی با صدور چنین بخشنامه‌ای نشان از به صرفه نبودن صادرات برای فعالین این حوزه بوده و بازار صادراتی در حال فروپاشی است.

وی ادامه داد: واحد‌های تولید آهن اسفنجی برای تامین بخشی از نیاز خود به قطعات و لوازم یدکی و همچنین برای تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای به ارز حاصل از صادرات وابسته اند بنابراین از سیاست‌گذاران انتظار می‌رود با وسعت دید بیشتری، اقدام به صدور بخش‌نامه‌های جدید داشته باشند.

محیاپور با اشاره به تناژ محدود صادرات آهن اسفنجی خاطر نشان کرد: این حجم محدود از صادرات به ایجاد تعادل در تولید و فروش ما کمک می‌کند. توجه به این نکته که نگهداری از آهن اسفنجی دشوار است نیز ضروری است؛ بنابراین این محصول پس از تولید باید بلافاصله فروخته شود.

وی افزود: در واقع صادرات، کمک‌کننده واحد‌های تولیدی در توازن تولید بود. از سوی دیگر، مصرف گاز واحد‌های تولید آهن اسفنجی بالاست که هزینه قابل‌توجهی را به این واحد‌ها تحمیل می‌کند. هزینه سرمایه‌گذاری برای ایجاد واحد‌های تولید آهن اسفنجی نیز در سطح بالایی برآورد می‌شود. در این شرایط، صادرات می‌تواند کمک‌کننده بسیار خوبی به این واحد‌ها باشد، هرچند متاسفانه جلوی آن گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر برای رفع چالش‌های پیش‌رو و در عین حال، جلب رضایت تولیدکنندگان آهن اسفنجی پیشنهاداتی مطرح و عنوان کرد: به هر واحد تولیدی، سهمیه‌ای از صادرات اختصاص داده شود. در چنین شرایطی، از یک‌سو تعادل در این زنجیره حفظ شده و از سویی دیگر، به تامین ارز مورد نیاز این واحد‌ها نیز کمک می‌کند.

محیا پور در پایان افزود: اعمال محدودیت بر صادرات و وضع عوارض را راه‌حلی اشتباه و تکراری بوده که تاکنون نتیجه مطلوبی همراه نداشته است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد بیش از ۱۳ درصدی نرخ فروش محصولات گل گهر در خرداد ماه؛

فروش سه ماهه نخست شرکت به بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال رسید

افزایش سرمایه ازمحل سودانباشته؛

سرمایه این فولادی ثبت شد

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

شرکتی بی‌رقیب در راه ورود به بازارسرمایه

ارسال نظر