بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
کد خبر : ۲۱۷۱۵۳

روح‌اله اسلامی:

بورس، بازاری است به قصد شفافیت، کارآیی و عرضه و تقاضای منصفانه سرمایه‌ها برای دسترسی آسان سرمایه‌گذار و تولیدگران به یکدیگر.

در ایران بورس دیرهنگام فعال شده و همیشه موانع ایدئولوژیک و سیاسی مانع توسعه آن شده است. انسان‌ها ذاتا به مالکیت و افزایش سرمایه خود گرایش دارند و هر چه بازار سالم، شفاف و منصفانه‌ای فراهم باشد، می‌توانند به شرکت‌ها و نهادهای تولیدگر کشور کمک کنند.

بخش خصوصی یعنی شهروندانی که در شرکت‌ها و نهادهای اقتصادی مشغول فعالیت هستند از طریق بورس رقابت سالم و منصفانه‌ای برای جذب سرمایه و تقسیم سود انجام می‌دهند. بنابراین بورس امکان ایجاد رابطه متعادل دولت و بخش خصوصی، رهایی بخش تصدی‌گری دولت، ایجاد نهادهای حکومتی چابک و متخصص با ابزار مالیات را می‌تواند فراهم سازد. غلبه سیاست‌گذاری دولتی در بخش خصوصی، اقتصاد سیاسی کشور را وارونه و خلاف جهت همه کشورها خواهد ساخت.

شهروندانی که با انگیزه نوسان‌گیری از بانک و بازارهای دلالی و راکد ارز، طلا و زمین به سمت بورس می‌آیند، توقعات فزاینده دارند. منطق سوددهی فوری و بی‌دردسر و بی‌توجهی به منافع ملی کشور در سطح توده‌ای امری مسبوق به سابقه است. سودهای ناگهانی و سریع و توقعات فزاینده اگر در کنار عرضه بخشی از سهام شرکت‌های زیان‌ده و سربار دولت قرار گیرد، پیامدهای اقتصادی بی‌شماری دارد که یکی از آنها می‌تواند چاپ پول و ایجاد تورم بالا برای جلب رضایت عمومی باشد./ دنیای اقتصاد

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

سبقه اهالی ریزش بازار مشخص نیست!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

سبقه اهالی ریزش بازار مشخص نیست!

ارسال نظر