بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
کد خبر : ۲۱۷۱۵۸
عبداله رحیم لوی بنیس کارشناس بازارهای مالی:

‎رشد شتابان بازدهی بازار سرمایه طی سال ١٣٩٨ و زمان سپری شده از سال ١٣٩٩ این روز‌ها کنش‌های متفاوتی را در جامعه و بویژه فعالان و تحلیل گران بازار سرمایه و... موجب شده است.

‎حجم عظیم نقدینگی و رشد بی وقفه آن طی سال‌های اخیر و با نرخی نا منطبق با اقتصاد واقعی، که در کنار زایش تورم (با همراهی سایر عوامل) هر بخشی از اقتصاد کشور را سیلاب وار در هم می‌کوبید، نهایتا و با اعمال سیاست‌های محدود و گاهاً سرکوب گرانه دولت در بازار‌های موازی (سکه، ارز، خودرو، مسکن...) در بازار سرمایه آرام گرفته است.

‎از نمودار تطبیقی زیر دو نکته مهم قابل استفاده است:

‎١- بازار سرمایه امکان رشد مستمر بلند مدت را دارا می‌باشد (شاخص داو جونز چنین نشان می‌دهد)
‎٢- بازار سرمایه برای رشد خیلی به روند‌های منطقی اقتصادی و متغیر‌های اقتصاد نظری پایبند نخواهد بود (شاخص بورس کاراکاس در کشوری که با سخت‌ترین شرایط اقتصادی مواجه است، چنین مطلبی را نشان میدهد)
‎غالب انسان‌ها در تدبیر رفتار‌های اقتصادی خود از الگو‌های اقتصاد رفتاری تبعیت می‌کنند تا سنجه‌های اقتصاد نظری.
‎بازار سرمایه بی تردید ظرفیت جذب نقدینگی سرگردان را داشته و با جدابیت‌های خود جامعه را مسحور خود ساخته است.

‎بی شک دورکردن مردم از بازار سرمایه با ارائه تحلیل‌های سطحی و ایجاد فضای بی اعتمادی، اقدامی بر خلاف شرایط خاص اقتصاد کشور و توسعه زمینه بحران‌هایی خطرناک خواهد بود.
‎مردم حق دارند برای جبران کاهش ارزش دارابی‌های خود (ناشی از تورم) و پوشش هزینه‌های انتظارات آتی خود، در فضایی آرام سرمایه گذاری و اتخاذ تصمیم کنند.
‎مدیران و سیاست گذاران کشور نیز بایستی با اعمال مراقبت‌های لازم، بدون خدشه در روند بازار، ریسک‌های آتی بازار را به نفع سرمایه گذاران مدیریت کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر