بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
دبیر کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز:

نرخ ارز، واقعی نیست!

نرخ واقعی ارز با هر تئوری که حساب شود، باید کمتر از نرخ فعلی باشد.
کد خبر : ۲۱۷۲۴۰

به گزارش بورس نیوز، یکی از مولفه های مهم در سودآوری صنایع بورسی، نرخ ارز است. البته نرخ ارز از جهت دیگری هم برای اهالی بازار سرمایه حائز اهمیت است. بازار ارز، رقیب بازار سرمایه بوده و ثبات این بازار در افزایش جذابیت بازار سرمایه موثر خواهد بود.
برخی تحلیلگران معتقدند نرخ ارز واقعی نیست و اگر بانک مرکزی، نظارت خود را بر بازار ارز کمرنگ تر کند این بازار مجددا اتفاقات عجیب و غریبی به خود خواهد دید.


حمیدرضا قاسمی دبیر کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به نظر می رسد نرخ ارز، واقعی نیست؛ ولی واقعی نبودن نرخ ارز به این معنا نیست که نرخ ارز باید بالاتر از نرخ های فعلی باشد! نرخ واقعی ارز با هر تئوری که حساب شود، باید کمتر از نرخ فعلی باشد.

وی افزود: بازار ارز در ۲ _۳ سال اخیر رشد چند صد درصدی داشته و رشد ناگهانی سنوات قبل غیر واقعی بوده است. ضمن اینکه نمیتوان به مداخله بانک مرکزی در کنترل بازار ارز خرده گرفت. سیاستگذار پولی، موظف به کنترل بازار ارز است؛ چرا که صنایع بسیاری به واردات و نرخ ارز وابسته هستند. از سوی دیگر، رها کردن بازار ارز می تواند تقاضای سوداگرانه بازار ارز را افزایش داده و نرخ ها را تحت تاثیر قرار دهد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه، ضمن اشاره به محدودیت صادرات به خاطر کرونا، تصریح کرد: اگرچه با مشکلاتی مثل شیوع کرونا و محدودیت صادرات و افت قیمت نفت مواجه هستیم؛ ولی مادامی که سیاستگذار در کنترل بازار ارز، روند باثباتی داشته باشد و شوکی به بازار ارز وارد نکند؛ اتفاق عجیبی در بازار ارز رخ نخواهد داد. به هر حال مدت هاست در زمینه صادرات نفت با مشکل روبرو هستیم و کاهش درآمدهای نفتی، اتفاق جدیدی برای اقتصاد ایران نیست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، محل عمده درآمدهای ارزی کشور، صنایع بزرگ پتروشیمی و فولادی و... هستند و در شرایط کنونی، مشکلی وجود ندارد که نگران افت سودآوری ریالی شرکت های صادرات محور باشیم. البته در بازارسرمایه، روند حرکت سهام اکثر صنایع به هم وابسته بوده و اگر شوک خاصی به بازار سرمایه وارد شود، فارغ از اینکه صنایع بزرگ دغدغه افت سودآوری ندارند، ممکن است تمامی سهم ها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی در خاتمه گفت: ثبات بازار ارز، در افزایش جذابیت بازار سرمایه موثر بوده و نقدینگی را به سمت بورس تهران سوق داده است. اما در صورتی که بازار سرمایه در آینده با افت مواجه شود، نقدینگی می تواند بازار ارز را مجددا رشد دهد و قطعا تاثیر رشد احتمالی نرخ ارز بر افزایش ارزش جایگزینی و سود شرکت ها و صنایع بورسی، مثبت خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

"نقدینگی" وزن ETFها را می‌اندازد!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

"نقدینگی" وزن ETFها را می‌اندازد!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
تا اتمام دوره ریاست این دولت هیچ حرفی رابدون تحقیق ودر نظر گرفتن وظعیت کشور باورنکنید
چون حر حرفی زدن برعکس عمل کردن همه مردم را به روز سیاه نشوندن
کشور را گل بلبل میکنم دروغ
دلار ۴۲۰۰ پارسال کمی بالا آمد فرمود گرانه ارزان میکنم
بر عکس عمل کرد دروغ
پارسال اوایل عواملش با تبلیغات مسکن قیمت واقعی نیست پایین میاد بر عکس شد دروغ
هر کس بر عکس حرفهای این دولت تواین دوسال عمل کرده موفق بوده
لحظه شماری میکنیم کی وقت این دولت تمام میشه
اقتصاد وبازار ومردم یک نفس راحت بکشن تواین ۴۰ سال ناکارآمدترین دولتیست که کشور به خود دیده
با گران کردن بی حدوحساب ارز بزرگترین ظلم تاریخ را
به معیشت و کالا ومسکن کرد
قیمت خودرو چنان گران کرده مصرف کننده چکار کنه
دلال بازی نوسانگیری دراین دولت به عرش رسیده
نگران نیستیم امیدواریم به گشایش حضرت حق
گرانی ظلمیست که به اکثریت خانواده های ضعیف ومتوسط میشه انسان شرمنده وجدانش میشه