بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

دود تنش نرخ‌های آزاد در چشم خودروسازان

آنچه که مسلم است اگر خودروسازان بتوانند تحویل‌های معوق خود را به سرانجام برسانند ممکن است قیمت‌ها در بازار به حالت عادی درآید، ولی از سوی دیگر وقتی خودروسازان اعلام افزایش قیمت داشته باشند، بازار تاثیرگرفته و دچار التهاب می‌شود و همزمان قیمت‌ها نیز روندی صعودی به خود خواهد گرفت.
کد خبر : ۲۱۷۶۹۲

الزام به بررسی عادلانه قیمت گذاری 

بابک صدرایی کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار بورس‌نیوز درخصوص نوسانات نرخ‌های خودروسازان و تایر آن بر بازار گفت: خودروسازان دولتی از دو تابعه نرخ در "بازار آزاد" و "کارخانه" تاثیر می‌گیرند.

وی با اشاره به تغییر قیمتی که در کارخانه‌ها رخ می‌دهد، افزود: آخرین نرخ‌گذاری که در کارخانه‌ها انجام شد، مختص به ۲سال گذشته بود و اغلب کارخانه‌های خودرویی ادعایی مبنی بر آن داشته که اگر شاهد رشد نرخ‌ها و کاسته‌شدن فاصله قیمت با بازار نباشیم، این کارخانه‌ها زیان بالایی را در صورت‌های مالی خود به ثبت خواهند رساند چراکه حتی پیش‌فروش‌ها نیز نمی‌تواند به خودرویی‌ها کمک شایانی برساند زیرا اصل سود به نفع خودروسازان تمام نمی‌شود.

صدرایی در ادامه مولفه‌های بازار و نرخ‌گذاری‌ها را متفاوت دانست و اظهارکرد: در نرخ‌گذاری‌ها نمی‌توان عواملی همچون سیاست، رکود اقتصادی و حتی عرضه‌وتقاضا را نادیده گرفت زیرا هنگامی که تاخیر در تحویل خودرو به‌وجود می‌آید عملا این مورد باعش شده تا هیزمی در آتش قیمت‌های کاذبی ریخته شود که دود آن بر چشم خودروسازان و مصرف‌کنندگان می‌رود.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه تحویل به‌موقع خودرو، تنش قیمت‌گذاری را در بازار کاهش می‌دهد، افزود: اگر خودرویی‌ها تحویل‌های معوق را سامان دهند و این پروسه به حالت عادی در آید، طبیعتا وضعیت این سوی بازار، سفید خواهد شد اما؛ از سوی دیگر، رشد نرخ‌گذاری‌ها از سوی کارخانه‌ها باعث التهاب و تاثیرگذاری منفی بر خودرو و رشد نرخ‌های این صنعت خواهد شد.

صدرایی همچنین درخصوص میزان رشد تورم و تاثیرگذاری آن بر صنعت خودرو نیز اشاره‌ای داشت و تصریح کرد: کلیت اقتصاد گویای رشد درصدی تورم بوده که چتر آن تنها بر سر تعداد محدودی از کالاها پهن نشده بلکه صنعت خودرو را هم پوشش داده است؛ این صنعت شامل بسیاری از کالاها شده که تولیدداخلی در آن وجود نداشته و باید برای تامین آن توسط خودرویی‌ها، خرید صورت بگیرد و تورم در آن تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ خودرو

کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تحریم یا بدون تحریم، تخته‌گاز بی‌استراتژی‌های خودرویی

کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

سایپا علاقه‌ای به تولید پراید ندارد

ارسال نظر