بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
کد خبر : ۲۱۷۹۲۶
به گزارش بورس نیوز پرویز جلیلی نوشت:
 
در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۷ روز تعطیلی غیر ۵ شنبه و جمعه و ۱۰۵ روز هم جمعه و پنجشنبه، در مجموع ۱۲۲ روز تعطیلی که با کسر از ۳۶۵ روز ۲۴۳ روز بورس در سال ۹۹ فعالیت خواهد کرد تا شنبه ۲۰ اردیبهشت ۲۹ روز فعال گذشت، از این به بعد ۲۱۴ روز دیگر از سال ۹۹ برای بورس باقی مانده است.

تقریبا می‌توان گفت اگر به طور میانگین روزانه هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط حقیقی‌ها به بازار تزریق گردد، بورس رونق خواهد داشت (به طور میانگین عرض کردم و رشد را در نظر گرفتم همچنین تزریق پول توسط حقوقی‌ها شامل صندوق‌ها و خرید‌های بلوکی و عمده هم می‌تواند به رونق بازار سهام منجر شود)، پس در کل نیاز به ۲۱۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای رونق ملایم بورس در سال ۱۳۹۹ وجود دارد. در ۵۰ روز ابتدایی سال ۱۳۹۹ که ۲۹ روز فعال داشته ایم میزان ۳۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط حقیقی‌ها به بازار تزریق شده و در کل سال ۱۳۹۸ تقریبا ۲۷ هزار میلیارد تومان پول به بازار تزریق شده بود. پس تزریق ۲۱۴ هزار میلیارد تومان در ۲۱۴ روز بعدی برای یک رشد آرام و ملایم دور از تصور نیست.

اما این نقدینگی از چه محل‌هایی قابل تامین است:

۱- میزان نقدینگی کل کشور در آذر ماه ۱۳۹۸ با رشد ۲۸.۲ درصدی به ۲۲۸۲ هزار میلیارد تومان رسید، یعنی ۴۵۵ هزار میلیارد تومان رشد نقدینگی داشتیم که اگر امسال هم تقریبا ۳۰ درصد رشد کند می‌شود ۶۸۵ هزار میلیارد تومان رشد نقدینگی در سال ۹۹ که تزریق ۳۰ درصد آن به بازار سهام برای رشد این بازار کافی است. البته تخمین نقدینگی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی برای انتهای سال ۱۳۹۹ خوش‌بینانه است. مطابق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مجموع سپرده‌های مردم نزد بانک مرکزی در انتهای سال ۱۳۹۸ حدود ۲۴۱۱ همت بوده است که با افزودن میزان تقریبی اسکناس و مسکوک به آن می‌توان به رقمی حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان برای نقدینگی رسید؛ بنابراین یه نظر می‌رسد نقدینگی در سه‌ماه انتهایی سال ۱۳۹۸ ماهانه حدود ۲.۹ درصد رشد کرده است. با احتساب رشد ۲.۹ درصدی، رقم نقدینگی در انتهای سال ۱۳۹۹ به حدود ۳۴۷۵ همت خواهد رسید. کسری شدید بودجه دولت در سال جاری احتمال تحقق این سناریو را بیش از پیش می‌کند.

۲- سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت که دارای گردش و جابجایی بسیار بالا در بین بازار‌ها است و مهم‌ترین مقصد آن در سال ۱۳۹۹ بازار سهام خواهد بود، در آذرماه ۱۳۹۸ با رقم ۶۴۱ هزار میلیارد تومان حدود ۲۸ درصد نقدینگی را تشکیل می‌داده‌اند که با کاهش پی در پی نرخ سود سپرده بانکی بخشی از این سپرده‌ها نیز به بازار سهام تزریق خواهد شد که تزریق ۳۵ درصد این سپرده‌ها به تنهایی برای تداوم رشد آرام بازار سهام کفایت می‌کند.

۳- با توجه به افزایش شدید انس جهانی به دلیل کاهش قیمت نفت و شیوع کرونا، با کنترل ویروس کرونا پیش بینی کند شدن رشد انس جهانی، منجر به تداوم کاهش بازدهی آبشده در مقابل بورس خواهد شد و بخشی از طلا‌های خانگی و آبشده با سیو سود منطقی هنگام اصلاح طلا به بازار سهام تزریق خواهد شد. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد ۳۰۰ میلیارد دلار طلا و ارز‌های معتبر خانگی در ایران وجود دارد.

۴- سال بعد پایان عمر دولت دوازدهم است و شک نکنید دولت برای تحویل اقتصاد به دولت جدید در سال بعد تمام تلاش خود را برای کنترل دلار انجام خواهد داد، همانطور که دولت دهم این کار را انجام داد، همچنین با رشد احتمالی قیمت نفت، تزریق دلار به بازار افزایش یافته و بدون شک بازدهی بازار دلار کماکان کمتر و کمتر از بازار سهام خواهد بود، پس بخشی از دلار‌های خانگی نیز با تبدیل به ریال به بازار سهام تزریق خواهد شد.

۵- نیاز مبرم دولت به تامین مالی از طریق بازار سهام به منظور جبران کسری بودجه مزمن که امسال به دلیل تحریم ها، کرونا و کاهش بی سابقه قیمت نفت شدت سرسام آوری گرفته است، منجر شده است که حقوقی‌ها نتوانند به سادگی نقشه‌های شوم سال ۹۲-۹۳ را بر سر سهامدار خرد پیاده کنند و دولت حواسش کاملا به تحرک حقوقی‌ها هست. همچنین حمایت بی سابقه رهبری را از بازار سهام باید به عنوان یک نشان بلندمدت برای این بازار در نظر گرفت که ریسک تغییر مجلس در تابستان را نیز کاهش می‌دهد. شاید بسیاری فکر می‌کنند که مردم با آزادسازی سهام عدالت سهام خود را در بازار می‌فروشند، اما بنده فکر می‌کنم ۵۰ میلیون نفر با بازار سهام آشنا می‌شوند که ده میلیون نفر سرمایه گذار متوسط در این بازار پایدار باقی بماند کفایت خواهد کرد که ورود پس انداز‌های این افراد به بازار رونق دهد. البته رکورد شرکت در عرضه اولیه "غگیلا" تقریبا ۲.۴ میلیون نفر بود. در مجموع اگر ۵ میلیون نفر سهامدار در ۱۰ ماه باقی مانده از سال ماهیانه ۴ میلیون تومان به بازار نقدینگی تزریق کنند در مجموع ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار تزریق می‌شود که برای رشد این بازار کفایت می‌کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پیشواز از بورس با رشد سنگین سودآوری شرکت رقم خورد؛

"زرماکارون" با بازاری۵۶درصدی درمسیرعرضه‌اولیه

پیشواز از بورس با رشد سنگین سودآوری شرکت رقم خورد؛

"زرماکارون" با بازاری۵۶درصدی درمسیرعرضه‌اولیه

ارسال نظر