بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

جا مانده‌های بازار کدامند

منفی های بازار سرمایه، اصلاح است؛ نه ریزش! روند کلی بازار سرمایه در چند ماه آینده صعودی خواهد بود.
کد خبر : ۲۱۸۲۵۷


به گزارش بورس نیوز بورس تهران دو روزی است که با فشار فروش در برخی نمادها همراه بوده و امروز هم در محدوده ۱ میلیون و ۴۳ هزار واحدی در جا زده است. از عجایب معاملات امروز صف فروش بعضی سهم های بزرگ است. برخی تازه واردهایی که به امید رشد ۵ درصدی هر روزه وارد این بازار شده اند، با منفی های امروز نگران شده اند.

علی صادقین کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: نکته اول که سهامداران باید به آن توجه کنند این است که منفی های امروز بازار، ریزش نبوده و فقط اصلاح است و اصلاح هم ذات طبیعی هر بازاری است. به هر حال عدد ۱ میلیون واحد، به لحاظ روانی عدد بزرگی برای بازار سرمایه محسوب می گردد و قابل پیش بینی بود که در این محدوده، اصلاح داشته باشیم و بازار برخی روزها منفی شود. به هر حال خیلی از فعالان این بازار از جمله حقوقی ها در این مدت بازدهی مطلوبی کسب کرده اند و در حال حاضر اقدام به فروش و اصطلاحا "سیو سود" میکنند؛ نه به این منظور که پولی از بازار سرمایه خارج شود، بلکه با این هدف که در روندهای منفی و اصلاحی، دوباره خرید کنند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه بازگشایی نماد "خساپا" هم در منفی شدن بازار امروز و جذب نقدینگی بی تاثیر نبوده است. ضمن اینکه باید پذیرفت برخی سهم های بازار رشد زیادی داشته و حتما باید در قیمت های فعلی اصلاحی صورت بگیرد تا برای سرمایه گذاری جذاب شوند.

صادقین تصریح کرد: اگرچه معتقدم اصلاح، جزو ذات بازار بوده و منفی های این روزها طبیعی است؛ ولی روند کلی بازار سرمایه را در چند ماه آینده صعودی ارزیابی میکنم. اما بازار سرمایه تحت هیچ شرایطی، ریزشی مشابه سال ۹۲ نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به لحاظ اقتصادی، ۴ فاکتور در تعیین روند بازار سرمایه موثرند. نخستین فاکتور، تورم است که در حال حاضر هیچ نشانه ای از کاهش تورم مشاهده نمی شود. دومین فاکتور نرخ ارز است که اتفاقا نرخ ارز در سامانه نیما و سنا و بازار غیر رسمی، صعودی است. سومین فاکتور، روند ورود نقدینگی به بازار سرمایه است که از این بابت هم دغدغه ای متوجه بازار سرمایه نیست. چهارمین فاکتور، قیمت های جهانی است که به سبب شیوع کرونا در کشورهای مختلف، تقاضا و به تبع آن قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی کاهش داشته؛ ولی ریزش قیمت های جهانی، خیلی هم شدید نبوده و اتفاقا وضعیت قیمت های جهانی در چند روز اخیر اندکی بهبود یافته است. بنابراین می توان گفت فاکتورهای بنیادی که ممکن است سبب ریزش بازار سرمایه شوند، فعلا روند رو به رشدی دارند و با در نظر گرفتن حمایت دولت از این بازار، روند بازار سرمایه در چند ماه آینده صعودی خواهد بود؛ ولی در این مدت روزهای اصلاحی و منفی هم خواهیم داشت. اما نکته اینجاست که برخی سهم های بازار مخصوصا سهم های کوچک، گرفتار حباب قیمتی هستند و باید با اصلاح قیمتی، قیمت این سهم ها هم تعدیل شود. با در نظر گرفتن فاکتورهای بنیادی، نمیتوان برای شاخص کل، عددی تعیین کرد و گفت شاخص کل تا محدوده فلان رشد می کند. تمامی اعداد مطرح شده هم بر اساس تحلیل تکنیکال ذکر شده است.

 

دلیل صف فروش بنیادی ها چیست؟

وی در رابطه با صف فروش بنیادی های بازار از جمله "فارس" و "تاپیکو" اظهار کرد: منفی های بنیادی های بازار، جای نگرانی ندارد. سهمامداران شرکت هایی که سهم شان از نسبت P بر E قابل قبولی برخوردارند، از لحاظ صورت های مالی تمامی شاخص های بنیادی را دارند و ضمنا حجم قابل توجهی طرح توسعه و پروژه در دست انجام دارند، نباید نگران ریزش قیمت سهم باشند. هر منفی شدنی، به معنای ریزش نیست؛ ولی شاید رشد مداوم این مدت بازار، سهامداران را بدعادت کرده و انتظار دارند سهم شان هر روز ۵ درصد رشد کند که چنین انتظاری هم منطقی نیست.

 

چشم انداز بازار ارز

صادقین ضمن تاکید بر چشم انداز صعودی نرخ ارز، افزود: تراز پرداخت ها، حجم نقدینگی، تورم و سایر عوامل تعیین کننده بازار ارز از جمله روند مذاکرات و قیمت نفت خام و... نشان می دهد بازار ارز حداقل تا زمان انتخابات آمریکا روند صعودی (ولی ملایم) خواهد داشت. افزایش نرخ ارز، در درجه اول سهام شرکت های کامودیتی محور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. همچنین افزایش نرخ ارز در کوتاه مدت اثر منفی بر شرکت های واردات محور خواهد داشت؛ ولی با توجه به اینکه صنایع واردات محور هم معمولا بعد از افزایش نرخ ارز، مجوز افزایش نرخ محصولات خود را دریافت می کنند، این گروه از شرکت ها هم با یک وقفه زمانی از افزایش نرخ ارز، بهره می برند. سومین گروه از سهم هایی که تحت تاثیر این اتفاق قرار خواهند گرفت، صنایع تورم محور هستند. صنایعی که با نرخ ارز ارتباط مستقیمی ندارند، ولی در شرایط تورمی، نرخ محصول شان افزایش می یابد. ضمن اینکه با افزایش نرخ ارز و افزایش تورم ناشی از افزایش نرخ ارز، ارزش جایگزینی شرکت ها نیز افزایش خواهد یافت. از این رو باید گفت افزایش نرخ ارز در نهایت به نفع تمام سهم های بازار سرمایه خواهد بود.

وی در ادامه افزود؛ افزایش نرخ ارز، بخشی از کاهش قیمت های جهانی را پوشش خواهد داد. البته بازار سرمایه تا حدودی افزایش نرخ ارز را پیشخور کرده است.

 

معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری 

صادقین در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: سهم شرکت های سرمایه گذاری، جزو جاماندگان بازار محسوب می شود. برخی نمادهای گروه سرمایه گذاری با کمتر از ۶۰ درصد ارزش NAV معامله می شوند و این گروه را برای سرمایه گذاری مناسب تر ارزیابی میکنم. همچنین گروه فرآورده‌های نفتی هم پتانسیل رشد خواهد داشت. در گروه خودرو و قطعه سازی هم برخی نمادها ممکن است به خاطر قراردادها و طرح های توسعه ای، جذاب شوند. گروه سنگ آهنی هم به واسطه احتمال افزایش نرخ محصولات جذاب است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

خروج پول از "بورس" یا خودکشی اقتصادی!

بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

بارقه های امید در بازارهای جهانی

ارسال نظر