بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
رفتار نامیمون با هدف سوخت پول؟

عقد اخوت سرخ بین حقوقی‌ها و صندوق‌ها

شاید عدم صدور مجوز جدیدی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها از سوی سازمان بورس ناشی از بازی است که این روزها صندوق‌های سرمایه‌گذاری و حقوقی‌ها در حال رقم زدن هستند، باشد.
کد خبر : ۲۱۸۵۱۹

عقد اخوت نامیمون بین حقوقی‌ها و صندوق‌ها

به گزارش بورس‌نیوز، فشار عرضه در بازار با صف فروش شدن بسیاری از سهم‌ها همراه بوده و از ابتدای صبح، هر زمانی که بازار به سوی مثبت شدن گام برداشت، این اخوت شوم که به‌تازگی و در شرایط ورود نقدینگی به بازار شکل گرفته، باعث شده تا صف‌نشینی به‌جای رشد بنشیند.

باید روشن شود کدام صندوق با حقوقی با صف فروش کردن نمادها، جو بازار را بهم می‌ریزد.

شاید در کنار ضعف‌های عمده‌ای که این روزها بازار تجربه می‌کند، رئیس جدید ملاصدرا باید در کنار بهبود هسته معاملات و OMSها و سامان‌بخشی به خیلی از مشکلاتی که امروز سهامداران با کارگزاری‌ها و سامانه‌های آنها دست به گریبان هستند، باید در خصوص تغییر قوانین بازی‌های منفی صندوق‌ها و حقوقی‌ها نیز راهکاری را پیاده‌سازی کنند.

شاید عدم صدور مجوز به صندوق‌ها و سبدگردان‌ها نیز نشات گرفته از ضعف تصمیم‌گیری این شرکت‌ها و لابی‌هایی سنگینی باشد که این روزها در روی تابلو خودنمایی می‌کند.

پیمان تاتایی مدیر دارایی‌های شرکت تامین سرمایه امید:

عرضه‌های امروز حقوقی‌ها چیز عجیبی نبود‌؛ به هر حال حقوقی‌ها هم گاهی تغییراتی در پرتفوی خود می‌دهند و شاید سهمی را فروخته‌اند تا سهم مناسب‌تری خریداری کنند یا اینکه همان سهم فروخته شده را در روزهای آینده، کمی پایین‌تر خریداری کنند.

حقوقی‌ها برای رفتارهایی شبیه به بازارگردانی در سهم، نیاز به نقدینگی دارند و برای تامین نقدینگی، فروش اقدامی طبیعی است. اما منفی شدن امروز بازار را ناشی از رفتار حقوقی ها نمی‌دانم. همان طور که اختلال سیستم معاملاتی را هم در منفی شدن بازار سرمایه دخیل نمیدانم.

فروش حقوقی‌ها به دلیل عدم ارزندگی سهم‌ها نیست و در ماه‌های قبل هم بارها شاهد عرضه سنگین حقوقی‌ها و رشد بازار بعد از این عرضه ها بودیم. قدرت نقدینگی حقیقی‌ها در حال حاضر از حقوقی‌ها بیشتر است و نباید روند بازار سرمایه را به رفتار حقوقی‌ها گره زد.

منفی شدن بازار ناشی از رفتارهای هیجانی سهامداران بود. نمی‌توان انتظار داشت بازارسرمایه هر روز صف خرید باشد و اگر روزی صف خرید نبود، باید در صف فروش ایستاد!

عبدالحسین رضوی امیری، کارشناس بازار سرمایه

شاخص تحت عملکرد حقوقی‌ها و صندوق‌ها حرکت می‌کند اما؛ با ریسک همراه شده و از سوی دیگر حمایت دولت نیز وجود دارد.

اتفاقات اخیر بازار سرمایه "جدید" قلمداد می شود چرا که تاکنون شاخص به این شکل نبوده و از سویی دیگر این امر که حقیقی‌ها وارد بازار شده و ضرر نکنند امری غیرمعقول تلقی می‌شود.

احسان پیران کارشناس بازار سرمایه:

اگرچه ما هم معتقدیم سهامداران، اعم از حقیقی یا حقوقی، هرزمان خواستند باید بتوانند معامله کنند؛ این منطقی نیست که مردم را بدون آموزش کافی با تبلیغات فراوان به سرمایه گذاری در بازار سرمایه تشویق کنیم و اینطور جواب استقبال مردم از این بازار را بدهیم.

عرضه حقوقی در هر نماد، سیگنال افت قیمت و عدم ارزندگی سهم به بازار می دهد و باید بیشتر مراقب عرضه های حقوقی‌ها بود.

اگر عرضه های امروز حقوقی ها طبیعی بود، چرا در اکثر نمادها حقوقی ها همزمان تصمیم به عرضه گرفتند؟ آیا این رفتار و فروش دسته جمعی حقوقی ها، سیگنال منفی به بازار سرمایه نمی دهد؟

بهروز شهدایی، کارشناس بازار سرمایه

واقعیت آن بوده که طی سه روز اخیر در برخی سهم‌ها خرید حقوقی‌ها تقویت شده و این انتظار هم وجود داشت.

روند امروز بازار سرمایه واقعا عجیب بود، برخی حرکات توجیه پذیر نبود چرا که سهم های ارزشمندی که از منفی۵ حرکت کرده و در وضعیت مثبت۵ و صف خرید قرار گرفتند، ناگهان به قدری عرضه در آن ها صورت گرفت که تبدیل به صف فروش شد.

این بازار وحشتناک هیجانی و عجیب عمل می‌کند و منطق خاصی در این خصوص نمی‌توان ارائه داد.

غلامرضا سلامی، کارشناس مالی

در این مورد نمی توان به شخص یا گروه خاصی اتهام وارد کرد اما به طور کلی بازار مستعد خراب شدن بوده و رشدی غیر منطقی را تجربه کرده است.

هر آن (این آن می‌تواند فردا ، یک ماه دیگر یا ماه‌های بعد باشد) ممکن با اقدامات افرادی که بازار را در دست گرفته اند، بازار دچار فروپاشی شود.

با سیاست در پیش گرفته شده و خوشبینی زیاد، بازاری که به نظر من حباب بسیار دارد ممکن است فرو بریزد.

همایون دارابی ، کارشناس بازار سرمایه

حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری همواره جزوی از بازار بوده و فلسفه وجود صندوق‌ها، بودن در بازارسرمایه است بنابراین بازار متعلق به تمام فعالان بوده و خراب کردن آن عملا به نفع هیچ شخص یا گروهی نخواهد بود.

در دورانی که شاخص به مرز یک میلیون واحد رسیده و مثبت است،لازم است حقوقی ها اقدام به فروش وشناسایی سود کنند، چون در روزهای منفی سهم خریداری کرده‌اند و تعهدی در برابر دارندگان یونیت‌ها و سرمایه‌گذاران خود دارند.

فروش طبیعی است اما آنچه در بازار وجود دارد تعداد زیادی افراد تازه کار بوده که بازار منفی را ندیده‌اند و با چند روز منفی بودن دچار تردید و رفتارهای هیجانی می‌شوند.

منبع آگاه در سازمان بورس

یک منبع آگاه در سازمان بورس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص عرضه های امروز بیان کرد: بازار سرمایه، محل عرضه و تقاضا است و نمی‌توان به حقوقی ها، صندوق های سرمایه گذاری و یا هر سهامدار دیگری، بابت عرضه سهم خرده گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا می توان به خاطر اختلال سیستم معاملاتی و نمایش نادرست اطلاعات در سامانه، به منظور جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران معاملات را ابطال کرد" گفت: اثبات این نکته که اختلال سامانه معاملاتی موجب ضرر و زیان سهامداران شده، بسیار دشوار است و نمی‌توان کل معاملات بازار را به سبب اختلال سامانه معاملاتی ابطال کرد.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار
United States
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
کگاز نمونه خوبی است. سرمایه گذاری ملی به عنوان دقیقا باید عنوان سفته باز ملی رو روی خودش بذاره. سهم رو دو ماهه ثابت نگه داشتن. تاسف از همچین حقوقی هایی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
پیشنهاد میکنم محدودیتی باین شکل برای سهامداران ایجاد کرد تا نتوانند در یک روز کاری تعداد سهام یک شرکت را خریده و همان را بفروشند.(جلوی نوسان گیری در یک سهم و در یک روز گرفته شود)
فردوسی
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
متاسفانه در این چند ماه اینگونه باب شده که همه مشکلات را بر گردن تازه واردها بیاندازن!!
چطور تازه واردان میتوانند سهمی را که از منفی کامل تا مثبت کامل رسیده به یکباره اینگونه آبشاری و لجام گسیخته و هماهنگ با سایر نماد ها عرضه کنند..!!
دیگه دوره ی این دروغها تمام شده...نمونه اش در بترانس...در کویر ووو صف فروش را جمع و تا سقف بالا بردن و بعد از ایجاد صف خرید به یکباره وحشیانه تا منفی کامل دوباره رنج کشیدن.... در نماد کویر...بازیگر سهم براحتی اجازه رشد بیش از 100% را به سهم داد و در پیک قیمت 4750 ومن صدها میلیون سهم روانه بازار کرد و الان بیش از یک هفته هست که از ابتدای صبح سر خط عرضه و تقاضا را بدست میگیرد و با چیدن اردر در طرف عرضه صف فروش سنگین ایجاد میکند.... علنا در روند معاملات اخلال ایجاد میکند که از نظر قانون جرم محسوب میشود.....اینروزها معلوم نیست حقوقیها و صندوقها برای چی در پی خراب کردن بازار و ایستادن در مقابل منویات رهبری هستند...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
این به خاطر حجم مبنای بالای سهم ها می باشد، حقوقی باید مثبت ها بفروشد تا حجم مبنا را پر کند و وقتی بازار منفی شد خرید کند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
اقا در مورد اون حقوقی بی ..... که اطلاعیه های پوچ گروه الا لف توی نماد تاپیکو ارسال میکنه و بعد سهم رو صف فروش میکنه مطلبی بزنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
اقا در مورد اون حقوقی بی ..... که اطلاعیه های پوچ گروه الا لف توی نماد تاپیکو ارسال میکنه و بعد سهم رو صف فروش میکنه مطلبی بزنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
اقا در مورد اون حقوقی بی ..... که اطلاعیه های پوچ گروه ا لف توی نماد تاپیکو ارسال میکنه و بعد سهم رو صف فروش میکنه مطلبی بزنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷
خوب راه حل میتوان عرضه کنندگان را شناسایی کرد و به تا
بلوهای نارنجی و زرد و قرمز تقسیم بندی و درجه بندی کرد حال خود دانند متشکریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸
منفی این چند روزه بورس خیلی عجیب بوده گویا دستوری وهمزمان تمام نمادها محکوم به صف فروش هستند اگر فرض بر این بگیریم که بعضی از نمادها حباب است ولی نمادهای بنیادی هم زیاد است که نباید تحت تاثیر یک پارچه منفی میشد. مشخص بود که حقوقی ها در صف فروش نقش بسزایی دارند.. حقوقی ها در روزهای بحرانی ایگونه باید از سهم حمایت کنند و اگر هم قصد فروش دارند باید در روزهای آرام سهامشان را بفروشند وبه دیگر سهامداران لطمه نزنند
ناشناس
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
آقا تو این مملکت همه دنبال اینم ک جیبشونو پر کنن این حقوقی هایی ک شما میگید از این آشفتگی بازار سودشونو بر میدارن مگه اینا دلشون ب حال منو شما میسوزه خیلی از همینا مملکت و ب آشوب میکشن
کاوه
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
بازار دستوری شده . اینکه گردن حقیقی بندازن واقعیت نداره