بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
محسوس بودن عدم نظارت سازمان بورس؛

دستکاری عجیب در محاسبات سود هر سهم "غسالم"

مقادیر فروش شرکت به بیش از ۴۰ هزار تن رسیده که شامل ۲۲ هزار تن تولیدات کارمزدی است.
کد خبر : ۲۱۸۸۴۹

دستکاری عجیب در محاسبات سود هر سهم/ محسوس بودن عدم نظارت سازمان بورس

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت سالمین در سال گذشته موفق به کسب سود خالص ۳۰۲ میلیارد ریالی شده واین میزان سود نسبت به سال گذشته افزایش ۱۴۶ درصدی را نشان می‌دهد.

دستکاری عجیب در محاسبات سود هر سهم/ محسوس بودن عدم نظارت سازمان بورس

جمع کل درآمد‌های عملیاتی شرکت با ۴۰ درصد افزایش به دوهزار و ۱۸۵ میلیارد ریال رسیده؛ محصولات اصلی شرکت شامل انواع کیک و بیسکویت هستند. همچنین بخشی از عملیات شرکت به صورت تولید کارمزدی صورت می‌گیرد.

حاشیه سود عملیاتی شرکت رشد جالب توجهی داشته و به حدود ۱۵ درصد از فروش رسیده و این حاشیه سود در سال مالی قبل از آن اندکی بیش از ۱۰ درصد بوده است.

مقادیر فروش شرکت به بیش از ۴۰ هزار تن رسیده که شامل ۲۲ هزار تن تولیدات کارمزدی است.

نکته مبهم گزارش ارائه شده توسط شرکت محاسبه سود هر سهم بر اساس سرمایه قدیمی شرکت است.

در حالی که افزایش سرمایه شرکت سالمین به میزان ۱.۴۰۰ درصد و از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های آن در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه ثبت شده بوده و این شرکت در حال حاضر می‌بایست بر اساس سرمایه ۴.۴۸۴ میلیارد ریالی نسبت به محاسبه سود هر سهم در صورت سود و زیان اقدام کند، اما بنا به دلایل مبهمی مسئولین آن سود خالص هر سهم را بر اساس سرمایه قدیمی آن محاسبه کردند و به این ترتیب سود هر سهم که معادل ۶۷ ریال بر اساس سرمایه جدید خواهد بود، به میزان ۱.۰۰۸ ریال درج شده که می‌تواند منجر به اشتباهات محسوس در تصمیم‌گیری سرمایه گذاران به ویژه تازه واردان به بازار سرمایه شود.

جا دارد مسئولین بازار سرمایه و بخش نظارتی سازمان بورس دقت بیشتری در نحوه ارائه صورت‌های مالی توسط مدیران شرکت‌ها داشته باشند، زیرا که این نحوه ارائه برای اولین بار نیست که روی می‌دهد.

به این ترتیب و با لحاظ سرمایه فعلی که مبنای قیمت گذاری سهام شرکت نیز بوده، نسبت قیمت به درآمد سهام این شرکت به بیش از ۲۰۰ واحد رسیده و حبابی بودن قیمت سهام این شرکت در اولین نگاه مشخص می‌شود. این موضوع می‌تواند هشداری برای سرمایه گذاران در سهام این شرکت باشد و پس از ترکیدن حباب قیمتی سهام این شرکت نمی‌بایست صحبت از عدم حمایت دولت از بازار سرمایه، متضرر شدن ناشی از مشکلات دیگر و... کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
افزایش سرمایه‌هایی از جنس دستکاری استاندارد‌های حسابداری:

حباب‌هایی به بهانه تجدید ارزیابی دارایی‌ها

پیشنهاد افزایش سرمایه ۱.۴۰۰درصدی این بیسکوئیت‌ساز بررسی شد؛

افزایش سنگین هزینه‌های استهلاک "غسالم"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
کاکتوس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۸
سرمایه مردم رو با هزار آب و تاب وارد بورس می کنید که تولید رونق بگیره بعد هر سایتی رو می بینیم خبر از تخلف بورس و حباب و از بین رفتن سرمایه سهام دارها می دهند .ماشین فروختیم ۵۰ میلیون بعد از ۳ سال میگن ۵۰۰ میلیون که این ۵۰ میلیون هم باید تقدیم بورس و دولت کنیم .....
هی میگن مقاومت مقاومت پس چرا ده درصد خود دولت مقاومت نمیکند ، همه بدبختی ها روی دوش ملت انداختن......یه راه فرار بدید چکار کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
واقعا متاسفم