بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
گزارش‌های کمتر از حد انتظار بازار و به ویژه کسب زیان گروه پالایشگاهی در سه ماهه پایانی سال ۹۸ که با توجه به قیمت‌های فعلی نفت می‌تواند به سال جاری نیز تسری یابد به طور قطع جو مثبت روز گذشته را متاثر خواهد نمود و روند نزولی قیمت‌ها در اکثر گروه‌های بازار سرمایه را مجددا شاهد خواهیم بود.
کد خبر : ۲۱۸۹۳۰

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، روز گذشته شاهد جبران بخشی از کاهش قیمت‌ها در بازار سرمایه بودیم.

شاخص کل با بیش از ۲۶ هزار و ۷۲۰ واحد مواجه شد و با بیش از ۲.۵ درصد افزایش به ۹۹۵ هزار و ۱۸۰ واحد رسید. ارزش معاملات مجددا رشد خوبی را تجربه کرد و به بیش از ۱۷۸ هزار میلیارد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز رشد مشابهی را تجربه کرد و به ۳۱۴ هزار و ۴۵۱ واحد رسید.

نماد‌های فارس، شستا، کگل و فملی بیشترین اثر مثبت را داشتند و نماد‌های فولاد و کچاد نیز بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.

کدال نگر
در سامانه کدال شاهد انتشار صورت‌های مالی سالیانه اکثر شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه هستیم. در این بین، کلیت گزارش‌ها در سطح ضعیفی ارزیابی می‌شود. بدترین گزارش‌ها مربوط به گروه پالایشگاهی بود. این شرکت‌ها در سه ماهه پایانی سال ۹۸ اکثرا با کسب زیان مواجه بودند.

کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر این پیش بینی را محتمل نموده بود که شرکت‌های پالایشگاهی که در سه ماهه سوم نیز از لحاظ سودآوری روند ضعیفی داشتند، در سه ماهه پایانی سال مالی نیز وضعیت ضعیفی داشته باشند. این در حالی است که در هفته‌های اخیر و با شایعه بی اساس مربوط به افزایش تخفیف نرخ خوراک به پالایشگاه‌های کشور، شاهد رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت سهام شرکت‌های پالایشگاهی بودیم.

در گروه پتروشیمی نیز پتروشیمی خارک با کاهش سوداوری نسبت به پارسال همراه بوده است. پتروشیمی فن آوران با رشد ۱۰ درصدی و اندک سوداوری نسبت به سال قبل از آن موفق به کسب سود ۱۷.۸۳۱ ریالی شده است. سود پتروشیمی زاگرس با ۱۹ درصد افت نسبت به سال قبل از آن معادل ۱۲.۶۱۳ ریال به ازای هر سهم سود محقق ساخت.

از دیگر گزارش‌های مهم می‌توان به گزارش عملکرد شرکت‌های حوزه فلزات اشاره کرد. فولاد مبارکه اصفهان بدون لحاظ نمودن سود سرمایه گذاری‌های خود که در گزارش حسابرسی شده شرکت به سود شرکت اضافه خواهد شد، موفق به کسب سود خالص ۵۹۳ ریالی به ازای هر سهم شده است که نسبت به سال قبل رشد ۱ درصدی را نشان می‌دهد. با لحاظ سود سرمایه گذاری‌ها انتظار می‌رود که سود خالص هر سهم به حدود ۷۰۰ ریال به ازای هر سهم برسد.

فولاد هرمزگان جنوب نیز با کاهش ۷ درصدی سودآوری نسبت به سال ۹۷ سود خالص ۶۱۰ ریالی به ازای هر سهم را محقق نمود. فولاد ارفع نیز با رشد ۱۷ درصدی سودآوری نسبت به سال قبل از آن موفق به کسب سود ۸۷۵ ریالی به ازای هر سهم گردید. سرب و روی ایران نیز با کاهش ۲ درصدی سودآوری نسبت به سال ۹۷ سود هر سهم ۸۸۴ ریالی را محقق نمود.

از دیگر گزارش‌ها می‌توان به کسب سود خالص ۱۷۳ ریالی به ازای هر سهم بانک سینا اشاره کرد که نسبت به سال قبل رشد بیش از ۳۴۰ درصدی داشته است. با این حال و با توجه به قیمت ۹.۰۰۰ ریالی سهام این شرکت شاهد تفاوت محسوس عملکرد بانک و ارزش آن در بازار سرمایه هستیم.

شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز با رشد ۱۹۴ درصدی سودآوری موفق به کسب سود هر سهم ۱.۳۱۱ ریالی گردید که حتی با وجود رشد سنگین سودآوری این شرکت شاهد عدم تناسب قیمت و درآمد و سودآوری آن هستیم.

بازار امروز

گزارش‌های کمتر از حد انتظار بازار و به ویژه کسب زیان گروه پالایشگاهی در سه ماهه پایانی سال ۹۸ که با توجه به قیمت‌های فعلی نفت می‌تواند به سال جاری نیز تسری یابد به طور قطع جو مثبت روز گذشته را متاثر خواهد نمود و روند نزولی قیمت‌ها در اکثر گروه‌های بازار سرمایه را مجددا شاهد خواهیم بود.

به نظر می‌رسد که فعالین بازار می‌بایست با روز‌های مثبت کامل و صف خرید‌های پیاپی و رشد قیمت‌های صد درصدی در زمان کوتاه خداحافظی نمایند و در حال حاضر صرفا تحلیل و شناسایی سهام شرکت‌های پرپتانسیل می‌تواند بازدهی مطلوبی را نصیب سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و صبور نماید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
..........................
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
آقای بورس نیوز و تحلیلگر محترم آیا شما واقعا با خصومت دارید صحبت میکنید و جانبدارانه مطلب مینویسید ؟ پالاشگاهی ها بین 50 تا 80 درصد درآمدهای مالیشون افزایش داشته اما تیتر زدید قطار زیان سازی پالایشگاهی ها به راه افتاد و یه مطلب هم منتشر کردید با عنوان وقتی پالایشی ها کم می آورند ، آیا پالایشی ها سهامدارانشان را نقره داغ میکنند ؟ در صورتی که عینا همین اتفاق برای فولاد هرمزگان رخ داده اما در عین ناباوری و با کمال تعجب برای فولاد هرمزگان تیتر زدید افزایش 65 دصدی درامدهای هرمز !!!!! آیا شما واقعا جانبدارانه و با خصومت صحبت میکنید ؟چرا که پالایشگاهی ها هم مثل هرمز درامد عملیاتیشون تا 80 درصد افزایش داشته . دقیقا فولاد هرمزگان هم سود عملیاتیش 10 درصد نسبت به سال گذشته با کاهش روبرو شده. اما چرا اینهمه سیاه نمایی ؟ چرا ................ ؟ مگر غیر از اینه که شپنا و شتران و شبندر و فولاد هرمزگان گزارش یکسانی منتشر کردن؟ پس چرا تیتری که برای هرمز زدید از نقره داغ شدن سهامداران هرمزگان هیچ صحبتی نکردید ؟ جالب اینجاست که شپنا نسبت به سال قبل تنها 70 درصد رشد کرده اما در مقابل فولاد هرمزگان فقط در سال 99 و به مدت دو ماه از 480 تومن تا 1200 تومن رشد کرده . اونوقت پالایشگاهی ها قطار زیان راه انداختن و فولاد هرمزگان گل کاشته . واقعا ................! مطمئن باشید اگر پالایشگاهی ها گزارشاتشون مثل گزارشات 6 ماهه درخشان بود می بایست بالای 5هزار تومن معامله میشدن . پس بنظر بنده هیچ حبابی در این گروه وجود نداره .............
رضا
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
انگار یه جو دستوری راه افتاده برای کوبیدن پالایشی ها. حالا پشت قضیه چی هست دیگه الله و اعلم
ع
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۶
پالایشی ها براساس تکنیکال و بنیادی بسیار عالی بوده و جزو 50 شرکت برتر بازار هستند و در مقایسه با هر سهمی بی حبابترین سهام می باشند و ارزش ذاتی این شرکتها به مراتب از ارزش بازار بالاتر است ای ن تحلیلگران ارجمند همانند کانالهای تلگرامی توسر سهمهایی که در آینده می خواهند بخرند میزنند و سهام خودشون رو که الآن دارند تبلیغ می کنند
سیاه زاده
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
این سهمها به زودی به ته چاه میروند، دیگه بورس جای ماندن نیست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
..............