بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
نگاهی به سهمی با ارزش بیش از ۱۲۵۰میلیارد تومان و سود عملیاتی ۶۵۰میلیون تومانی؛

"غشهد" با ضعف نظارتی و جولانگاه سفته‌بازان

تحقق تنها ۶۵۰ میلیون تومان سود عملیاتی که حتی در حد سودآوری برخی آبمیوه فروشی‌های شاغل در تهران هم نبوده از شرکتی که این روز‌ها ارزش بیش از ۱۲۵۰ میلیارد تومانی را تجربه می‌کند اگر مصداقی از حباب قیمتی نیست پس چیست؟
کد خبر : ۲۱۹۰۶۹

به گزارش واحد سنجش و راه‌حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس‌نیوز، پس از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی شرکت شهد ایران، اکنون با نگاهی اجمالی به صورت‌های مالی منتشر شده این شرکت می‌توان راحت‌تر در خصوص حباب قیمتی این شرکت صحبت کرد.

تحقق تنها ۶۵۰ میلیون تومان سود عملیاتی که حتی در حد سودآوری برخی آبمیوه فروشی‌های شاغل در تهران هم نبوده از شرکتی که این روز‌ها ارزش بیش از ۱۲۵۰ میلیارد تومانی را تجربه می‌کند اگر مصداقی از حباب قیمتی نیست پس چیست؟

متاسفانه ضعف تحلیل و سواد مالی این روز‌ها به یکی از مهم‌ترین نیاز‌های فعالین بازار سرمایه تبدیل شده و البته نمی‌توان از نقش ناظران در جلوگیری از سفته‌بازی در نماد‌های این چنینی به راحتی گذشت.

از نکات قابل توجه صورت‌های مالی این شرکت سهم بیش از ۹۹ درصدی درآمد‌های غیر عملیاتی (ناشی از فروش دارایی‌های ثابت و سود ناشی از سپرده‌های بانکی) از ۹۷۹.۶۹۰ میلیارد ریال سود خالص شناسایی شده این شرکت در سال مالی ۱۳۹۸ بوده که مشخص نیست توجیه سرمایه‌گذاری سال آتی این شرکت با سود خالص عملیاتی در حدود ۱۰ ریال و بدون شناسایی سود غیر عملیاتی در قیمت‌های بیش از ۶۲۰۰۰ ریال چه چیزی است.

افزایش چشمگیر بهای تمام شده این شرکت در سال مالی ۱۳۹۸ منجر به کاهش در حدود ۵۰ درصدی سود ناخالص در مقایسه با سال مالی گذشته گردیده است و شاید اگر شناسایی بیش از ۱۸ میلیارد ریالی سایر درآمد‌های عملیاتی این شرکت نبود شاهد شنایایی زیان عملیاتی هم از این شرکت بیش از ۱۲۵۰ میلیارد تومانی بودیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
بنظر نویسنده این مطلب از همان ابتدا بجای تحلیل نظر خصمانه اش رو ابراز کرده که علت آن واضح نیست!!!...گمان نویسنده این است بنظر که سهامداران این نماد اصرار دارند سود سازی فقط از طریق فروش آبمیوه باشد!!!...برای همین هم در بررسی ترازنامه فقط مواردی رو مد نظر قرار داده که زودتر از این طریق به نتیجه دلخواه برسد...سوال از این دوست گرامی اینه معنای سود در حال تداوم با رشد 1400 درصدی نمیشه توجیهی برای سرمایه گذاری آینده باشه؟؟؟!!!....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
ببخشید نویسنده به اصطلاح محترم هنوز واقعا به این درک نرسیده بره صورت مالی سال های قبل رو بخونه و ببینه که فعالیت اصلی این شرکت از مهرماه شروع میشه واقعا تاسف اوره