بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناسان بازار سرمایه در گفت وگو با بورس نیوز مطرح کردند:

صنایع ارزنده را بشناسید

صرف نظر از اینکه شاخص کل تحت تاثیر چند اتفاق بنیادی از جمله تاثیر افزایش نرخ ارز و طرح حذف ۴ صفر از واحد پول ملی، مسیر عادی خود را طی می‌کند، به لحاظ تکنیکالی افت بازار سرمایه طبیعی بود.
کد خبر : ۲۱۹۶۶۶
مسیر پیش‌روی شاخص/ صنایع ارزنده را بشناسید
 
به گزارش بورس نیوز، طی روز‌های اخیر، بازار تحت تاثیر بحث‌های «سهام عدالت» و تغییرات این سهام در زمان بندی امکان فروش که توسط دارندگان مطرح شده بود، اصلاحی را بیش از انتظار‌ها تجربه کرد.
این امر باعث شد سرمایه گذاران نسبت به این که آیا روند صعودی تبدیل به نزولی شده یا نه، ترس پیدا کنند.البته با وجود اخبار مثبتی چون تعویق سهام عدالت و جدی شدن بحث حمایتی در روز چهارشنبه شاهد جمع آوری صف های فروش و تا حدودی رشد قیمتی برخی نمادهای شاخص از جمله ایران خودرو، پالایشگاه اصفهان و ... بودیم که صف خرید برای این نمادها تشکیل شده و مقداری یخ های بازار آب شد.

با نظرات کارشناسان بازار سرمایه در خصوص حرکت بعدی شاخص و صنایع ارزنده در وضعیت این روز‌های بازار همراه باشید.
 
همایون دارابی،کارشناس بازار سرمایه

در بررسی حرکت شاخص چند عامل بنیادی و مهم را باید در نظر گرفت، مسئله سهام عدالت و نحوه ورود آن به بازار سرمایه و نرخ بهره و انتشار اوراق توسط بانک مرکزی از یک سو و رسیدن شاخص به دوره اصلاح و استراحت که تحرک بخشیدن به آن نیازمند آرامش در بازار‌های موازی است.

به همین دلیل یک شرایط موقتی ایجاد شده و فعلا عدم اطمینان نسبت به روند شاخص را حل می‌کند، اما باید دید در هفته جاری با وجود تعطیلی‌ها چه رقم خواهد خورد و نسبت به آینده هنوز اطمینان کافی وجود ندارد.

در این شرایط صنایعی، چون گروه بانکی با در نظر گرفتن وضعیت بنیادی و گزارش‌های خوب، شرکت‌های صادرات محور با وجود رشد دلار نیمایی، شرکت‌های هلدینگی و سرمایه گذاری که ارزش دارایی قابل ملاحظه دارند و همچنین صنایع غذایی و دارویی (که ارز ۴۲۰۰ تومانی آن‌ها حذف شده) ارزنده محسوب می‌شوند.

ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه

نکته حائز اهمیت در حال حاضر این است که بازار بتواند در همین نقاظ یک کف برای خود بسازد و بعد از یک برهه زمانی با محرک‌های دیگری، چون قیمت‌های جهانی و رشد دلار در سامانه نیما به فکر صعود بعدی باشد.
باید به این امر توجه داشت که رشد بازار حالتی لگاریتمی داشته و برای رشد شاخص از ۵۰۰ هزار واحد به یک میلیون واحد نقدینگی لازم است، اما برای رسیدن به شاخص یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی هنوز منبع نقدی در اقتصاد آماده تزریق به بورس نیست.
پیش بینی می‌شود که بازه حرکتی شاخص در محدوده ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد باشد. در این شرایط صنایعی، چون گروه پتروشیمی و فولادی (به دلیل رشد دلار و بهبود بازار جهانی) از شرایط خوبی برخوردار بوده و در صنعت بانک هم شاهد تحولات خوبی هستیم که منجر به سودآوری آن‌ها خواهد شد.

آرمان فتحی، کارشناس بازار سرمایه

با در نظر گرفتن افت سی درصدی قیمت سهام طی چند روز اخیر، بسیاری از سهم ها به لحاظ قیمتی برای خرید جذاب شده و احتمال روبرو شدن با صف های خرید طی روزهای آتی وجود دارد. در سال های گذشته، بارها شاهد افت شاخص کل بوده ایم ولی تجربه نشان داده افت شاخص، به رشد بعدی شاخص قوام می دهد و با اصلاحی که در دست انجام است، به رشد بازار سرمایه خوشبین تر هستم.

 از سهام  ارزنده این روزهای بازار می توان به گروه حمل و نقل و نیز صنعت معدنی اشاره داشت که پتانسیل بیشتری برای رشد داشته و گروه انفورماتیک هم آینده روشنی پیش رو دارد. صنعت فولاد و مس هم وابسته به قیمت های جهانی هستند. به صنعت پتروشیمی چندان خوشبین نیستم. دارویی ها هم رشد زیادی داشته و برای سرمایه گذاری جذاب نیستند.

محمدرضا مایلی، مدیرعامل گروه خدمات بازار سرمایه آرمان آتی:

طی هفته های اخیر شاهد شاخص منفی بودیم و باید این امر را نیز در نظر گرفت که شاخص به استراحت نیاز دارد، از سویی دیگر تازه واردان در بازار سرمایه اقدام به فروش کرده اند اما؛ با رسیدن قیمت برخی سهام به مرزهای جذاب به نظر می رسد که روند نزولی بازار متوقف شده و شاخص در بلند مدت حرکت مثبت خود را حفظ کند.

در حال حاضر صنایع پتروشیمی، فولادی و صنایعی که قابلیت ایجاد سود دارند جزو صنایع جذاب و کم ریسک در بلندمدت محسوب می شوند.

 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رشد ۱۲۰هزارتنی وکیوم باتوم این پتروشیمی در بورس‌کالا؛

افزایش چشمگیر فروش محصولات "شپنا"

عملکرد پالایشگاه دیار زاینده‌رود بررسی شد؛

افت بیش از ۲۱ درصدی نرخ فروش وکیوم باتوم "شپنا"

کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تاثیر قیمت‌گذاری دستوری بر وضعیت خودروسازان

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

فروش وکالتی "سهام‌عدالت" نیازمند شفاف‌سازی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
جلب هست که میگن تازه واردان اقدام به فروش کردن ، اتفاقا بر عکس بود ،
در ضمن خوشبینی به بازار یعنی ما خریدیم و پولمونو صرف کردیم ، اینها دیگه قدرتی ندارند برای تغییر روند چون پولشونو خرج کردن ، قدرت الان دست نقدیون هست ، اگر نظر اونها این باشه که شاخص احتمال داره برگرده ، برمیگرده
چون پول جدید هست که محرک شاخصه نه پولی که خرج شده
ناشناس
جمعه ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
بسیار نظر جلبی بود،نقدیون هم که منتظر قیمتهای بهتر هستند برای خرید.
مهتاب
Netherlands
جمعه ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
قدرت اصلی دست حقوقی هاست، حقیقی ها رو مثل عروسک خیمه شب بازی می گردونن.
محمود
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
بورسی که فقط توسط خرید ما زیاد بشه مفت نمی ارزه
سرمایه گذاری نیست دزیه
ناشناس
شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
خب بورس همه کشورها اینجوریه مثلا میخوای با پولت چکار کنی؟توی بورس هر سهم متنوعی وجود داره
فعال اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
بورس تهران نیاز به یک خونه تکونی اساسی داره .کارگزار محدود سود معاملات صدها میلیاردی تو جیبشان. مدیران و کارمندان سازمان بورس بعلت رانت اطلاعاتی همه میلیاردر شدن. مدیران عامل فرابورس و بورس و کالا و انرژی -خواجه نصیر و خیلیای دیگه همه مولتی میلیاردر شدن باز بعلت داشتن رانت اطلاعاتی شرکتها و سفارشات خرید و فروش اولویت بندی هست یعنی سفارش خرید و فروش حقوقیها و کارگزاریها قبل از سفارش مردم عادی وارد سیستم میشود و این یعنی مثلا اول خرید یا فروش صدها میلیونی سهام انها اول باید انجام شود تا نوبت بقیه مردم بشود که همین گاهی روزها و هفته ها طول میکشد و این مدت باعث میشود انها سودهای کلان بکنند و در مقابل مردم عادی که نمیتوانند بموقع خرید و فروششان انجام شود ضرر کلان میکنند یا بعبارت بهتر پول مردم به جیب اینها میرود. کلا فساد گسترده ای تو بورس از سالها قبل حاکم هست که روز بروز هم بیشتر میشود.کاری که میتواند در کوتاه مدت سروسامانی به بورس بدهد:
1-اولویت اوردرگزاری در سیستم باید برای همه یکی شود و همزمان سفارشات همه با هم وارد سیستم شود یا حتی بهتر اینکه اول اوردر مردم عادی وارد سیستم شود و بعد سفارشات حقوقیها.
2-اخبار و گزارشات شرکتها طوری سامان داده شود که در ساعت خاصی پخش و همه بطور یکسان و همزمان از انها مطلع شوند و مثل الان نباشد که عده ای از قبل بدانند و خرید و فروششان را انجام دهند و مردم بعد از چند روز تازه بفهمند چی شده است.
3-مدیران بورسی و شرکتی و خانواده هایشان محدودیتهای معاملاتی داشته باشند.
4-افزایش تعداد کارگزاریها به 2-3 برابر تعداد کنونی.
5-
و......
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
سلام
هرکس کارگزاری آگاه داره،لطفا بره توی باشگاه مشتریان کارگزاری آگاه در قسمت معرفی معرف میتونید کد GH1471 را بزنید و از ۱۵ درصد تخفیف در کارمزد معاملات برخوردار بشین.و هم ۴۰۰ امتیاز جایزه بگیرید.ممنون