بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

عرضه مسکن در بورس و قفلی که باز نخواهد شد!

عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران گفت: در حال حاضر، اختلاف فاحشی بین سطح درآمد مردم و قیمت مسکن وجود دارد و با این شرایط، عرضه مسکن در بورس هم گرهی از مشکلات متقاضیان واقعی مسکن نخواهد گشود.
کد خبر : ۲۱۹۹۱۳

عرضه مسکن در بورس و قفلی که باز نخواهد شد!

به گزارش بورس نیوز، افزایش قیمت سرسام آور املاک در سال‌های اخیر، مهم‌ترین اتفاق بازار مسکن بوده و اتفاق اثرگذاری در حوزه مسکن رخ نداده است. این افزایش قیمت ها، باعث شده معاملات این بازار با رکود همراه بوده و بازار مسکن نقدشوندگی بالایی نداشته باشد. یکی از طرح‌هایی که مدت هاست مطرح شده و موافقان و مخالفان زیادی هم دارد، طرح عرضه مسکن به صورت متری در بورس کالا است. در صورت اجرایی شدن این طرح، بانک‌ها نیز امکان عرضه املاک مازاد خود را در این بازار خواهند داشت.

محمدعلی پورشیرازی عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص طرح عرضه متری مسکن در بورس کالا بیان کرد: مسکن همواره بصورت متری به فروش می‌رسیده و بطور اتوماتیک هنگام فروش مسکن، مساحت ملک ضربدر قیمت هر متر مربع شده و قیمت نهایی، مشخص می‌شود. (سرقفلی جداگانه لحاظ می‌شود)، اما اینکه آیا عرضه مسکن بصورت متری در بورس کالا، کمکی به بازار املاک و متقاضیان واقعی مسکن خواهد کرد یا نه، موضوع دیگری است. نکته اینجا است که در حال حاضر، اختلاف فاحشی بین سطح درآمد مردم و قیمت مسکن وجود دارد و با این شرایط، عرضه مسکن در بورس هم گرهی از مشکلات متقاضیان واقعی مسکن نخواهد گشود.

وی در رابطه با تاثیر عرضه احتمالی مسکن در بورس کالا اظهار کرد: با توجه به وابستگی بازار مسکن به تعداد کثیری از کسب و کار‌ها و صنایع، قیمت مسکن هم تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار دارد. برای مثال، افزایش قیمت فولاد ساختمانی، بهای تمام شده و به تبع آن قیمت فروش ساختمان‌ها را تحت تاثیر قرار داده و نمی‌توان به افزایش قیمت ناشی از افزایش عوامل تولید هم انتقادی کرد.

پورشیرازی افزود: در همه جای دنیا، به جای تمرکز بر قیمت مسکن، بر تقاضای بازار مسکن تمرکز شده و عللی که ممکن است سبب افزایش قیمت مسکن شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کشور ما هم اگر عزمی برای کنترل قیمت مسکن وجود دارد، ابتدا باید فکری به حال عوامل موثر بر بهای تمام شده کرد. برای مثال اگر قیمت مصالح ساختمانی و آهن آلات، کاهش یابد، قیمت تمام شده ساخت هم کاهش یافته و سازندگان مسکن، امکان فروش ساختمان‌ها را به قیمت ارزان‌تر خواهند داشت. متاسفانه در کشور ما، بازار مسکن به حال خود رها شده و امیدواریم بتوان با تمرکز بر واقعیت ها، در بازار مسکن پیش رفت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
یعنی هیچ راه حلی ندارد اولا مسکن ما با همه جای دنیا از نظر قیمتی متفاوت است و غیر قابل قیاس دوما تنها را نجات مسکن بخورد جد و مدیریت و جلو گیری از سفته بازان و رانت خواران است ما شاهد بودیم در بازار های دیگر مثل سکه و ارز خودرو با برخورد جد نشد قیمتها کاهش نیافتو سامان نیافت چون اقتصاد ما رانتخواری ایست و هیچ کس کوتاه نمی اید با حرف و نصیحت هم نشان داده شده را به هیجا نمی بریم چون بافت اقتصاد ما اینگونه است که فقط زور می فهمد چون طرف صاحب مردم در مسکن جز رانت گرانی و منافع شخصی و بهانه های من دارودی چیز دیگری تو کلشون نمی رود باید قوه قضاییه ورود کند و مهم ترین خواسته ملت و جوانان را که بیشترین هزینه را برای مردم دارد که با هیچ حقوق و درامدی توجیه ندارد و جبران نمی شود حل کند و با مفسدان بر خودرد بدون اغماض و جد کند مثل ارز و سکه و خودرو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
مردم از دولت و مجلس نمی خواهند کاری کنن که بگویند مسکن برای ما بار مالی دارد و نداریم مردم می گویند با بخورد و مدیریت قیمتها کاهش یابد یعنی نه بار مالی دارد و نه احتیاج به این داستان ها بالا بردن وام و غیره که سودش جز گران تر شدن مسکن و سود جویی برای انبوه سازان و ضعیف تر شدن قشر ضعیف چیزی ندارد مدیریت باید در کاهش قیمتها باشد در این صورت میتوان گفت برای قشر اسیب پذیر کاری کرده ایم در واقع از انبوه ساز و سفته بازان و رانت خواران که سیر مونی ندارن بگیریم و به اقشار اسیب پذیر دهیم مگر اقتصاد انقلابی و مقاومتی چیست تا کی باید همیشه انبوه سازان سود های نجومی کنن و تاوان ان را قشر ضعیف بدهند خوب مدیریتی شود که اصلا مدتی هم این رانت خواران و انبوه سازان ضرر کنن مگر کل بازار و اصناف در بیماری ها کم ضرر دادن مگر قران خدا اشتباه میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
خیلی جالب است هر کجا بنفع شما است اقتصاد را با اقتصاد دنیا مقایسه می کنید در صورتی که اقتصاد ما از ارز و خودرو و بورس و سکه و مسکن هیچ وجه اشتراکی با اقتصاد دنیا ندارد اقتصاد ما انقلابی و مقاوتی است در جایی که لازم باشد و منافع عمومی و قشر اسیب پذیر در میان باشد باید کوتاه بیایند همانصور که سایر بازار ها امدن مسکن هم باید انقلابی و مقاومتی کاملا کاهش یابد راه دیگری هم ندارد نهایت ضرر رانت خواران و سفته بازان ضرر کنن بنفع مردم به جهنم کمتر ثروت اندوزی کنید قوه قضاییه مترم برخورد کند ان هم از نوع همان سلطان ها
رضا کیان
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
هیچ کسی از این بازار استقبال نخواهد کرد... مردم پول مسکن ملی رو هم ندارند، چه برسه به اینکه بخوان مثلا دو ساله هزینه پیش پرداخت مسکن رو به صورت متری پرداخت کنند... یک کارگر نهایت ماهی 3 میلیون حقوق میگیره، اگه بتونه ماهی 500 هزار تومان سیو کنه، میتونه ماهی 10 سانتیمتر آپارتمان در بدترین جای شهر بخره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
چرا نظرا ت رانمی گذاری بورس نیوز
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۵
مسکن حباب زیادی داری و کاملا غیر واقعی است
در تمام دنیا قیمت مسکن طوری باید تنظیم شود که با 5 سال پس انداز بشه مسکن خرید.
در غیر اینصورت یا باید یا حقوق افزایش پیدا کند یا مسکن ارزان شود.
آوردن چیزی که اینقدر حباب داره در بورس چیزی جز ضرر آینده برای سهامدارها نیست.