بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
سوالی جدی از شرکت بورس و هیات پذیرش؛

عزیز کرده بازار دوم ...

شرکت جوشکاب یزد با سرمایه‌ای تنها ۲۴ میلیارد ریالی مشغول فعالیت در بازار دوم بورس است.
کد خبر : ۲۲۰۱۴۳

چرا شرکت ۲۴ میلیارد ریالی از بازار دوم بورس اخراج نمیشود؟

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، آنچه به نظر می‌رسد این روز‌ها مدیران کنونی شرکت بورس بیشتر از آنکه مشغول نظارت و الزام شرکت‌ها به رعایت قوانین باشند، سرگرم لذت بردن از حباب قیمتی سهام شرکت بورس هستند.

بر اساس جدیدترین قوانین پذیرش و یا لغو پذیرش شرکت‌ها در تابلو‌های بازار اول و دوم بورس، حداقل سرمایه الزامی شرکت‌های فعال در بازار دوم بورس ۶۰۰ میلیارد ریال هستند.
 
با این وجود در ضعف و سکوت عجیب ناظران شرکت‌های بورس و سازمان بورس، هنوز شرکت‌هایی با سرمایه ناچیز تنها ۲۴ میلیارد ریالی با شناوری پایین، سود‌های عملیاتی بی کیفیت و حباب‌های قیمتی نگران‌کننده همچنان در تابلو‌های بورس به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
 
چرا شرکت ۲۴ میلیارد ریالی از بازار دوم بورس اخراج نمیشود؟
 
برپایه این گزارش، البته "بکاب" یک افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل سود انباشته هم در دست انجام دارد و در صورت انجام این افزایش سرمایه، "بکاب" ۴۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی خواهد شد و کماکان اختلاف فاحشی بین سرمایه ثبت شده این شرکت با حد نصاب تعیین شده وجود دارد.

شرکت جوشکاب یزد که این روز‌ها با ثبت قیمت‌های بیش از ۸۲ هزار ریالی، آن هم به واسطه سود عملیاتی تنها ۳۰۰ ریالی و با شناسایی درآمد بی کیفیت ناشی از فروش دارایی‌ها با سود خالصی ۱.۸۸۹ ریالی به ازای هر سهم در عملکرد ۶ماهه، موجبات نگرانی برخی کارشناسان بازار سرمایه را فراهم کرده، با سرمایه‌ای تنها ۲۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریالی مشغول فعالیت در بازار دوم بورس است.
 

حال آنکه نقش مدیران شرکت بورس، اعضای هیات پذیرش و ناظران سازمان بورس در این میان چیست، سوالی است که تنها می‌توان از خودشان پرسید.

طبق بررسی‌های بورس نیوز، مقررات مربوط به شرکت‌هایی که سرمایه آن‌ها کمتر از حد نصاب تعیین شده بازار بورس باشد، در حال بازنگری بوده و مطابق با دستورالعمل جدید پذیرش این شرکت‌ها هم بازنگری خواهند شد.

نتیجه این بازنگری تا تیرماه مشخص شده و نماد شرکت‌هایی که سرمایه شان کمتر از حد نصاب بازار بورس باشد، به بازار‌های پایین‌تر منتقل خواهند شد.

دلیل برخورد ملایم‌تر با نماد "بکاب" و چشم پوشی بر سرمایه اندک این شرکت هم از نظر برخی منابع آگاه در سازمان بورس، شناوری بالای سهم بوده است.

البته اینکه چطور شناوری کمتر از ۳۷ درصدی این شرکت ۲۴ میلیارد ریالی از نظر دوستان، توجیه چشم پوشی بر سرمایه اندک این شرکت است، و چطور در زمان پذیرش شرکت‌های جدید در بازار، آنقدر سختگیری می‌کنند و حالا این چنین برخورد می‌کنند نیز جای بحث دارد.

 

 
اما نگاهی داشته باشیم به عزیز کرده بازار دوم بورس.

متاسفانه شرکت در فعالیت فروردین ماه خود موفق به تولید و فروش محصولات خود نشده و از این حیث نمی‌توان مقایسه‌ای در خصوص تغییر نرخ‌ها در دو ماه گذشته داشت. با این وجود نرخ‌های فروش این شرکت در اردیبهشت ماه شاهد تثبیت نسبی در مقایسه با عملکرد اسفند ماه است. 

لازم به ذکر است، این شرکت بر اساس عملکرد ۸ ماهه خود فروشی ۱۲۶ میلیارد ریالی را به ثبت رسانده که تنها در حدود ۱۲ میلیارد ریال از آن سهم اردیبهشت ماه است.
 
اگر قرار بود نماد شرکت به بازار پایین‌تر منتقل شود، حتما به شرکت نامه می‌زدند!

آنیتا سادات اسلامی مدیر مالی شرکت جوشکاب یزد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت این شرکت و احتمال انتقال نماد به بازار پایین‌تر بیان کرد: قبلا سازمان بورس نامه نگاری‌هایی با شرکت داشته و اگر قرار بود نماد شرکت به بازار پایین‌تر منتقل شود، حتما به شرکت نامه می‌زدند!

وی افزود: سرمایه شرکت سال‌هاست که همین بوده و خود سازمان هم گفته مشکلی در این زمینه وجود ندارد و قرار نیست بازار شرکت، تغییری کند. البته شرکت، افزایش سرمایه‌ای در دست انجام دارد که جزئیات آن در سامانه کدال منتشر شده و منتظر مجوز سازمان بورس جهت اجرای این افزایش سرمایه هستیم.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در پی انتشار خبر مجمع شرکت صنایع جوشکاب یزد؛

"بکاب" مجمع برگزار می‌کند

آیا سهمی با ۲۹ تومان زیان و قیمتی بیش از ۱۲.۸۰۰ تومان را به خاطر دارید؟

سوالی از فعالان قدیمی بازار سرمایه!

گزارش روزانه بازار سرمایه؛

قهوه قجری بعد از یک عقب نشینی تلخ

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
وافریادا