بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
بی شک عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری صبا تامین را می‌توان به عنوان یکی از بزرگترین عرضه‌های اولیه ماه‌ها و حتی سال‌های اخیر بازار سرمایه کشور دانست.
کد خبر : ۲۲۰۴۳۷
 
 
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز،شرکتی با سرمایه‌ای ۱۵.۰۰۰ میلیارد ریالی و ترکیبی از سهام مهمترین بانک‌های کشور، هلدینگ‌های پتروشیمی و داروسازی، شرکت‌های معدنی و ...، که اکنون و پس از رشد بیش از ۹۰ درصدی قیمت سهام در مقایسه با قیمت عرضه اولیه، ارزش بازاری بیش از ۳۴۴ هزار میلیارد ریال را به ثبت رسانده است. 

استقبال از سهام این شرکت در ۲ روز گذشته و البته پس از افتی بیش از ۳۰ درصدی از بالاترین قیمت‌های ثبت شده سهام این شرکت در ماه گذشته، دلیلی شد بر آنکه نگاهی اجمالی و نه تحلیلی به سودآوری این شرکت آنهم بر مبنای اطلاعات منتشر شده این شرکت در سامانه کدال بیاندازیم.

بهتر است ابتدا نگاهی به ترکیب سهام موجود در پرتفوی بورسی و غیر بورسی این شرکت سرمایه گذاری بیاندازیم تا نحوه سرمایه گذاری‌های این شرکت در صنایع مختلف بیش از پیش آشکار گردد.

 
همانگونه که در جدول فوق نیز مشاهده می‌شود، تنوع پرتفوی این شرکت سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی (به واسطه سهامداری تاپیکو)، داروسازی، بانکی و معدنی، این شرکت را به یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه گذاری کشور مبدل نموده است.
اما به نظر نگارنده آنچه بیشتر از ارزش خالص دارایی‌های (NAV) کنونی این شرکت و در پایان سال مالی ۱۳۹۹ این شرکت از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده، سود احتمالی و قابل تحقق سال مالی ۱۳۹۹ و البته سال آتی است.
با نگاهی به جدول ذیل می‌توان چشم اندازی جالب نسبت به میزان سودآوری این شرکت در سال مالی منتهی به اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به دست آورد:



با اطلاعات موجود در جدول فوق می‌توان دریافت سود در حدود ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ ریالی به ازای هر سهم برای سهام شرکتی با قیمت در حدود ۲۳۰۰۰ ریال در شرایطی که نسبت پی بر‌ای بازار در اکثر سهام بالاتر از ۱۰ می‌باشد از جمله مهیج‌ترین و شاید قابل توجه‌ترین نکات و استدلال‌های سرمایه گذاران در خرید سهام شرکت سرمایه گذاری صبا تامین می‌باشد.
به سود در حدود ۳۸۰۰ تا ۴۱۰۰ ریالی هر سهم تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، پیش بینی سود محتاطانه در حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ ریالی این شرکت در سال مالی منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ را بیافزایید تا تصویری شفاف‌تر از چرایی استقبال این روز‌های فعالین بازار سرمایه و به ویژه سهامداران حقوقی و صندوق‌های سرمایه گذاری بنگرید.

با این وجود نکات ذیل نیز در نحوه تصمیم گیری‌های سرمایه گذاران تاثیر گذار است:
۱- با توجه به سال مالی ۳۱/۰۳/۱۳۹۹ شرکت تازه عرضه اولیه شده شستا و همچنین سهامدار بیش از ۸۷ درصدی شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، شناسایی و تحقق سودی متناسب با قیمت سهام این شرکت مستلزم تقسیم سود مطلوب و بالای صبا تامین در مجمع عمومی سالانه است.

۲- اصولا تقسیم سود بالا از محل فروش سرمایه گذاری‌ها در شرکت‌های سرمایه گذاری چندان مرسوم نیست اما، با این وجود بر اساس گزارش توجیهی افزایش هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، این شرکت قصد دارد به منظور جلوگیری از خروج نقدینگی، افزایش سرمایه‌ای ۲۰۰ درصدی به مبلغ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی را در ماه‌های آینده انجام دهد که این موضوع احتمالا به معنای تقسیم سود در مجمع عمومی سالانه خواهد بود.

حال باید منتظر ماند و دید آیا اعلام سودی بالا از سوی این شرکت در ماه‌های آتی، سهامداران این روز‌های سهام این شرکت را شگفت زده خواهد نمود و یا خیر؟
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نگاهی به آخرین وضعیت و عملکرد صندوق سرمایه گذاری مشترک امید توسعه؛

صدور واحد‌های جدید سرمایه گذاری به ارزش ۱.۱۰۰ میلیارد ریال در هفته گذشته

مالک شرکت کاخانجات تولیدی "عالیس" در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"عالیس" در صف ورود به فرابورس

سرمایه شرکت به ۴۵ هزار میلیارد ریال خواهد رسید؛

پیشنهاد افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی "صبا"

هیات مدیره این سرمایه گذار پیشنهاد داد؛

سرمایه "صبا" در انتظار تایید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
ممنون از سایت خوبتون
فعلا صف خرید هست نمیشه وارد شد
امید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
تمامی سهام ها حدود 6 برابر شده اند و قیمت مناسب برای این سهم در حال حاضر یعنی 30 تیر حداقل7000 تومان است و به قیمت نصف ارزش خود در حال معامله است.