بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تاثیر معاملات ۶ نماد سبد "سهام عدالت" بر قیمت سهم‌ها

خرید این ۶ نماد سبد سهام عدالت میتواند فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران باشد.
کد خبر : ۲۲۰۶۹۸

تاثیر معاملات ۶ نماد سبد

به گزارش بورس نیوز، فرابورس از دیروز هجدهم خردادماه، امکان انجام معاملات در شرکت‌های سرمایه‌پذیر موضوع سبد سهام عدالت را هم از سوی کارگزاری‌ها از ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۴ فراهم کرده است.
 
شرکت‌های سرمایه‌پذیر موضوع سبد سهام عدالت ۶ شرکت پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز، پتروشیمی مارون، پتروشیمی تندگویان، کارخانجات مخابراتی ایران و سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر هستند و معاملات این شرکت‌ها در بازار ۴ با اعمال یک مرحله پیش‌گشایش ۱۵ دقیقه‌ای و با محدودیت حجمی خرید نماد عادی قابل انجام است.
 
معاملات سبد سهام عدالت در فرابورس در بازه مشخص‌شده بعد از زمان عادی بازار و با اعمال قیمت پایانی همان روز به عنوان کف دامنه نوسان انجام می‌شود، و به منظور حمایت از دارندگان سهام عدالت و نیز فراهم شدن امکان منصفانه خرید برای متقاضیان سهام عدالت، سقفی برای دامنه نوسان قیمتی تعیین نشده تا خریداران در قیمت معامله، رقابت کنند.

قیمت پایانی مبنای تعیین دامنه نوسان قیمتی نماد عادی در شرکت‌های سرمایه‌پذیر موضوع سبد سهام عدالت برای جلسه معاملاتی بعدی، همان قیمت پایانی نماد عادی در پایان جلسه معاملاتی هر روز ساعت ۱۲:۳۰ خواهد بود.

گفتنی است سهام ۴ شرکت فرابورسی موجود در سبد سهام عدالت شامل پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون» و پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا» در بازار دوم فرابورس و ۲ شرکت کارخانجات مخابراتی ایران «لکما» و سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر «ومشان» در بازار پایه زرد فرابورس ایران معامله می‌شود.

نوید خاندوزی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر این معاملات بر قیمت ۶ نماد مذکور بیان کرد: دامنه نوسان معاملات این ۶ نماد طوری تعیین شده که معامله از قیمت پایانی هر نماد در آن روز کمتر انجام نشود و قیمت‌ها رو به بالا، بدون دامنه نوسان است؛ بنابراین معامله سهام عدالت در ۶ نماد مذکور اثر منفی بر قیمت سهم‌ها نداشته و اگر قرار باشد قیمت سهم‌ها روی تابلو تحت تاثیر این معاملات قرار بگیرد، این تاثیر مثبت خواهد بود.

وی افزود: با فروش سهم‌ها به این شیوه چندات موافق نیستم. چرا که میزان عرضه مشخص نیست و این عدم شفافیت جذاب نیست.
 
خاندوزی ادامه داد: از سوی دیگر، اگرچه دغدغه مسوولان بازار فرابورس برای سهامداران عدالت و اینکه بخواهند مردم سهام عدالت خود را به بالاترین قیمت بفروشند، قابل درک است؛ ولی انتظار می‌رود شرایط بازار را هم در نظر بگیرند تا عدم تعیین دامنه نوسان، شرایط بازار را متلاطم نکند.
 
این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: بهتر بود این معاملات با شرایط و دامنه نوسان عادی بازار صورت بگیرد. البته انجام این معاملات بعد از تایم معاملات بازار، تصمیم مناسبی بود، چرا که ممکن بود عرضه سهام عدالت در این ۶ نماد، مکانیزم عرضه و تقاضای عادی سهم را تحت تاثیر قرار دهد و معامله سهام عدالت در تابلو ۳ یا ۴ فرابورس منطقی بود.
 
وی تصریح کرد: خریداران این سهم ها، می‌توانند سهم خریداری شده را در بازار عادی معامله کنند و با این شرایط، خرید این ۶ نماد سبد سهام عدالت میتواند فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران باشد.
 
خاندوزی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت این مدل عرضه در سهم‌هایی که معاملات شان در بازار عادی با فشار تقاضا مواجه است، فرصت خوبی برای سرمایه گذاران فراهم خواهد کرد. فقط بهتر است حجم عرضه‌ها مشخص شود و ابهامی در این زمینه وجود نداشته باشد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سامان
Germany
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
معاملات باید ابطال شود... عمدا بازار را قفل کردن تا سهامهای مردم را در بی خبری غارت کنند...
مسئولان فاسد بورس باید پاسخگوی صدها میلیارد تومانی که در دقایق ابتدای بازار غارت کردن باشند.
شهروز :)
مشتری مغموم
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
سلام
چگونه میتوان سهم های موجود در سهام عدالت را خرید و به مابقی اضافه کرد؟
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
هر وقت مشخص شد چه کسانی هر روز دارن سرخطی ها رو میخرن... هر وقت مشخص شد حمید اع. چجوری تونسته بود با اینترنت موبایل اونهم در حال رانندگی 700000 هزار سهم اپرداز را پشت سر هم نفر اول خرید کند ماجرای فساد امروز تون هم معلوم میشد.... طوماری بلند بالا از فساد امروز تون در چند تالار در حال تهیه و ارسال به مراجع قضایی ست... سازمان بورس همانند مافیای صنعت خودرو باید مدیرانش دادگاهی و به افساد فی الارض محکوم شوند... امروز دیگر دست بردار این زیان سنگینی که مردم وارد کردید نخواهیم بود تا انتهای با حمایت صدها نفر متضرر پیگیر این فساد خواهیم بود.
نشریه هاو سایتهای فاسد و جیره خوار هم بدانند نوبت به اونها هم میرسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
فرصتی برای یک اربیتراژ گونه
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
اگر هر بلوک سهم سهام های عدالت را در طول روز بفروشند فروشندگان سهام عدالت از آن منتفع و رانت اطلاعاتی و بازاری آنها نیز کم کم از بین میروند و عرضه و تقاضا قیمت را مشخص میکند