بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

لاستیک سازان در برزخی بنام افزایش نرخ

در زمینه تولید تایر خودروهای شاسی بلند، اتفاقات خوشایندی رخ داده و تولید انواع تایر خودروهای شاسی بلند در حال انجام است.
کد خبر : ۲۲۰۷۷۹

لاستیک سازان در برخی بنام افزایش نرخ

به گزارش بورس نیوز، بعد از حذف رسمی ارز دولتی لاستیک سازان، صنعت تایر منتظر افزایش نرخ تایر متناسب با افزایش هزینه های تولید است.

تولیدکنندگان تایر قبلا مشمول دریافت ارز دولتی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تامین مواد اولیه وارداتی خود بودند که البته گویا چند ماهی است ارز دولتی به شرکت ها تخصیص داده نشده است. "پکرمان" ، "پتایر" ، "پکویر" و "پیزد" از جمله نمادهای لاستیک ساز بازار سرمایه هستند.

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: سازمان حمایت در حال بررسی مدارک و مستندات ارائه شده ولی هنوز افزایش نرخ تایر مورد تصویب قرار نگرفته و میزان افزایش نرخ تایر مشخص نیست اما؛ نکته عجیب در این میان این است که گاهی گفته می شود باید تکلیف موجودی انبارها که با ارز دولتی خریداری شده، مشخص شود و بعد درمورد افزایش نرخ تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که شرکت های تولیدکننده تایر چندماهی است که ارز دولتی دریافت نکرده اند و از موجودی مواد اولیه دپو شده استفاده کرده اند. موجودی انبارها نیز رو به اتمام است. ضمن اینکه موجودی انبارها فقط شامل یک قلم کالا نبوده و ممکن است برخی اقلام به اتمام رسیده باشند و از برخی دیگر هنوز مقداری باقی مانده باشد. این سختگیری ها اگرچه قابل توجیه است؛ ولی باید در ماه های قبل فکری برای بررسی موجودی انبار شرکت های لاستیک ساز می شد و کار را به بعد از حذف قطعی ارز دولتی بعد از عدم تخصیص چند ماهه، موکول نمی کردند.

تنها تاکید کرد: این شرایط ممکن است سبب ایجاد وقفه در روند تولید تایرسازان شود و قطعا این اتفاق به نفع بازار تایر نخواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر هم برخی واسطه ها و نمایندگی ها، لاستیک های خریداری شده را به امید افزایش نرخ دپو کرده اند و یا گران تر از قیمت مصوب عرضه می کنند. بعضی مصرف کنندگان هم از بیم افزایش قیمت، خرید خود را جلو انداخته اند و تقاضای کاذب ایجاد کرده اند. طولانی شدن این روند و بلاتکلیفی مردم، این شرایط را تشدید می کند و فقط تقاضا را افزایش داده و قیمت ها را دچار تلاطم خواهد کرد. بنابراین امیدواریم به منظور آرامش بازار تایر، تصمیم گیری در مورد افزایش نرخ لاستیک زودتر انجام شود.

این فعال صنعت لاستیک در پاسخ به این سوال که "میزان افزایش نرخ تایر چقدر خواهد بود" گفت: حدود ۴۰ درصد بهای تمام شده تولید تایر وابسته به نرخ ارز است. (وابستگی تایرهای سواری کمتر و تایر خودروهای سنگین، بیشتر است) میزان افزایش نرخ تایر مشخص نیست؛ فقط می توانم بگویم مردم برای خرید تایر عجله نکنند؛ چرا که با توجه به قیمت های فعلی بازار، قطعا قیمت مصوب تایر بعد از افزایش نرخ ناشی از حذف ارز دولتی، کمتر از قیمت های فعلی بازار آزاد خواهد بود.

تنها در خاتمه اظهار کرد: شرکت های تولیدکننده تایر در حال تولید محصولات جدید هستند یا برنامه هایی در دست اجرا دارند. برای مثال در زمینه تولید تایر خودروهای شاسی بلند، اتفاقات خوشایندی رخ داده و تولید انواع تایر خودروهای شاسی بلند در حال انجام است. امیدواریم به شرایطی برسیم که هم در زمینه تولید انواع تایر به خودکفایی کامل برسیم و هم صادرات توسعه یابد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اتفاقاتی که وزارت صنعت می‌تواند مانع آن شود؛

رشد عجیب نرخ‌های فروش "پکرمان" ادامه دارد

تورمی افسار گسیخته روی رد این لاستیک‌فروش؛

افزایش عجیب نرخ‌های فروش "پکرمان" در تیرماه

ارسال نظر