بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
رئیس هیات مدیره کانون سهام عدالت در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

فروش آنی "سهام‌عدالت" نه؛ سودسازی آتی، بلی

در روش مستقیم سهامدار ۳۰ درصد سهم را سفارش فروش گذاشته و ۷۰ درصد نزد دولت باقی می‌ماند، اما در روش غیر مستقیم مردم به زودی می‌توانند در مورد ۱۰۰ درصد سهم خود تصمیم بگیرند.  
کد خبر : ۲۲۰۷۸۲
اختیار ۱۰۰ درصد سهام در روش غیر مستقیم
 
ابراهیم قربانی رئیس هیات مدیره کانون سهام عدالت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اظهار کرد: متاسفانه مردم آزادسازی سهام عدالت را با روش مدیریت سبد سهام عدالت اشتباه گرفته و بابت آزادسازی برخی اقدامات انجام داده‌اند که اصلا ضروری نیست. 

وی به دستور مقام معظم رهبری اشاره داشت و افزود: طبق فرمایشات رهبری، دولت موظف شد آزادسازی سهام عدالت را انجام داده و مالکیت و مدیریت سهام را به سهامداران منتقل کرده و اختیار خرید و فروش را به آن‌ها بسپارد. 

قربانی خاطر نشان کرد: بابت آزادسازی سهام عدالت نیاز به هیچ اقدام دیگری از سوی سهامداران نبوده و دولت وظیفه آزادسازی سهام به نام سهامدار را به عهده دارد بنابراین افرادی که خود مدیریت ۳۶ شرکت بورسی را بر عهده بگیرند روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند. 

وی ادامه داد: افراد دیگری که مدیریت سهام عدالت خود را به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی می‌سپارند نیز روش غیر مستقیم به صورت پیش فرض برای آن‌ها انتخاب شده است. 

رئیس هیات مدیره کانون سهام عدالت به یکسری نکات مشترک و برخی تفاوت‌های دو روش اشاره و عنوان کرد: در هر دو روش مالکیت و اختیار خرید و فروش سهام برعهده خود سهامدار است. تفاوت اینجاست که در روش مستقیم سهامدار، مدیریت ۳۶ شرکت را خود بر عهده داشته و از شرکت‌های سرمایه گذاری خود را جدا می‌کند. 

قربانی اضافه کرد: در روش مستقیم سهامدار ۳۰ درصد سهم را سفارش فروش گذاشته و ۷۰ درصد نزد دولت باقی می‌ماند، اما در روش غیر مستقیم مردم به زودی می‌توانند در مورد ۱۰۰ درصد سهم خود تصمیم بگیرند. 

وی در توضیح مزایای روش غیر مستقیم گفت: کلیه امور سهامداری سهامداران توسط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی انجام شده و به زودی ۱۰۰در صد سهام قابلیت فروش پیدا می‌کند. هر چند که توصیه می‌شود با در نظر گرفتن بهترین شرکت‌های بورسی و بنگاه‌های اقتصادی و بنیادی در سبد سهام عدالت، سهم‌ها نگه داشته شده و از سود‌های آتی آن‌ها استفاده شود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در یکصد و چهل و دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دوازدهم؛

آزادسازی سهام عدالت اقدام بزرگی بود که پس از سال‌ها انجام شد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تاثیر معاملات ۶ نماد سبد "سهام عدالت" بر قیمت سهم‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
مردم گول نخورید روش مستقیمو انتخاب کنید که اختیار سهام دست خودتون باشه.این شرگتهای استانی هیچ تخصصی در مورد سهام و بورس ندارند و فقط هزینه بیخودی به سهامداران تحمیل میکنن.کار اونا دیگر در سهام عدالت که هماهنگی بین مردم و دولت بود تمام شده و باید درشان را تخته کنند ولی مثل همه انها هم به میزهایشان چسبیده اند و ول نمیکنند.تو ده سال گذشته هم هیچ کار مفیدی انجام نداده اند جز هزینه کردن صدها میلیارد تون از جیب سهامداران سهام عدالت.
ناشناس
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
دوست عزیز
بنظرم یکم اطلاعاتتون رو آپدیت کنید بد نباشه . واقعا استعدادتون هدر میره .
متنی که گذاشتم رو بخونید تا یکم اطلاعاتتون به روز بشه .از الان هم روزی نیم ساعت وقت بزارید میتونید آپدیت بشید .ماهی رو هر وقت از آب بگیرید تازه است .
ناشناس
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
بله بسیاری از سمتها و میزهای دولتی باید حذف شوند.
شکراله
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲
با این ترتیب که شما می فرمایید افراد با انتخاب روش مستقیم تنها مالک فقط 30% سهام - "از آنچه وعده داده شده بود" -هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
متاسفانه اطلاع رسانی دقیقی از مزایا و معایب روش های مستقیم و غیر مستقیم به مردم داده نشده است و مردم تصور می کنند با انتخاب روش مستقیم یک شبه می توانند سهام کل خانواده را بفروشند و پول آن را صرف نیازهای زندگی خود کنند، در صورتی که در روش مستقیم، محدودیت هایی در فروش سهام وجود دارد زیرا اگر یکباره تمام سهامداران، سهام عدالتشان را بفروشند ارزش سهام شرکت ها سقوط می کند به همین دلیل دولت برای اینکه مردم ضرر نکنند محدودیت هایی را در نظر گرفته است.
به دلیل اطلاع رسانی ناکافی، افرادی که قصد فروش آنی سهام عدالت را دارند به اشتباه روش مستقیم را انتخاب می‌کنند.
وی افزود: محدودیت در روش غیر مستقیم کمتر است و شرکت‌های سرمایه گذاری استانی که از سال ۸۵ تاسیس شدند به صورت حرفه‌ای کار مدیریت سهام را انجام می‌دهد تا به ارزش سهام مردم آسیبی نرسد.
برای افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب می‌کنند مزایای بیشتری نسبت به روش مستقیم در نظر گرفته شده است.قرار شده است برخی از پروژه‌های عمرانی استانی به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سپرده شود و افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کنند از سود این پروژه‌ها منفعت می‌برند.
برای مدیریت سهام به روش غیر مستقیم نیازی به مراجعه به سایت سهام عدالت نیست و کسی که وارد سایت نشود به نشانه این است که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده است.
در انتخاب روش مستقیم، افراد سهام خود را از اداره شرکت سرمایه‌گذاری استانی بیرون می‌آورند و اداره آن را خود برعهده می‌گیرند. همچنین برای بهر‌ه‌مندی از شرکت‌های غیربورسی، به ازای معادل ارزش سهام آن شرکت‌ها از شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام‌دار می‌شوند اما کسانی که می‌خواهند اداره سهامشان همچنان در اختیار استانی‌ها باشد، همه دارایی‌شان از سهام عدالت را در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری قرار می‌دهند و معادل ارزش ریالی روز از سهام شرکت سرمایه‌گذاری استان سهام‌دار می‌شوند.
عایدی هر فرد در روش غیرمستقیم ممکن است دو برابر شود
بنابراین با فرض اینکه همه سهم همه سهام‌دارها یکی و به یک اندازه باشد و به هر شخص ۱۰۰۰۰ سهم ۱۰۰۰ ریالی تعلق گرفته باشد، در روش مستقیم، به هر شخص جمعا ۸۹۵۱ سهم اختصاص می‌یابد، اما اگر این افراد روش غیرمستقیم را انتخاب کنند با توجه به ارزش تابلو سهام، دقیقا معدل ریالی این مبلغ، سهم ۱,۰۰۰ ریالی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به آنها داده می‌شود. به عنوان نمونه با ارزش روز هفدهم اردیبهشت به هر شخص حدود ۹۷۷۷۳ سهم تعلق می‌گیرد. این سهام وقتی در حدود ۴ ماه دیگر وارد عرضه اولیه شود و اگر در عرضه اولیه ارزش سهم ۱۰۰۰ ریالی به ۲,۰۰۰ ریال برسد عایدی هر فرد دو برابر می‌شود.
به‌عنوان‌نمونه عرضه اولیه شستا حدود ۷۰ درصد افزایش ارزش داشته است اگر ارزش شرکت سرمایه‌گذاری معدل‌سازی شود و این عدد به سهم ۱۰۰۰ ریالی تقسیم شود به هر نفر می‌توانیم ۹۷۷۷۳ سهم ۱۰۰۰ ریالی عدد بدهیم و با توجه به عرضه اولیه افزایش ۱۰۰ درصدی، این مبلغ بیش از ۱۹ میلیون می‌شود.
البته آنهایی که مابه‌التفاوت را پرداخت نکرند و سهم ۵۳۰ تومانی دارند عملا ۵۳ درصد از این را بهره‌مند می‌شوند.
نکته دیگر این است که در روش مستقیم افراد برای فروش، مشکل پیدا می‌کنند چرا که سهم‌ها پراکنده است در نهایت ممکن است تمرکز سهام‌دار به هم بریزد. به عنوان نمونه از شرکت ایران‌خودرو به هر شخص حدود ۱,۰۰۰ تومان می‌رسد اما در روش غیرمستقیم این سبد مختصرتر و با بازدهی بیشتر است.
افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب می‌کنند در واقع به کارشناسان مجموعه اعتماد می‌کنند و معادل ارزش سهمشان، سهام‌دار شرکت سرمایه‌گذاری استانی می‌شوند و به جای این سهم‌های پراکنده به او یک سهم از سبد متنوع داده می‌شود.


به عنوان مثال فردی که برگه سهام ۵۳۰ هزار تومانی دارد، ۲۰ سهم از شرکت ایران خودرو، از شرکت دیگر ۴۰ سهم و از یک بانک ۱۰۰ سهم به او تعلق می‌گیرد.
به دلیل اینکه سهام‌ها خرد است فردی که اطلاعات کافی از بورس دارد اگر روش مستقیم را انتخاب کند می‌تواند ارزش سهام خود را حفظ کند، اما فردی که از بورس اطلاعات کافی ندارد در روش مستقیم ممکن است سهام خود را از دست داده و زیان کند.
در هر دو روش فرد مالک سهام است. در روش غیر مستقیم سهام فرد در تمام شرکت‌ها در شرکت سرمایه گذاری استانی تجمیع می‌شود.
زمانی که فرد روش مستقیم را انتخاب می‌کند خودش اقدام به خرید و فروش سهام می‌کند، اما در روش غیر مستقیم شرکت‌های سرمایه گذاری استانی، سهام را می‌فروشند و هیچ محدودیتی وجود ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
کسانی که مدیرعامل سرمایه‌گذاری استانی عدالت می‌شود، مورد تأیید سازمان بورس، تحصیلکرده و همچنین مورد تأیید نهادهای امنیتی قرار می‌گیرد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تابع قانون تجارت و زیر نظر سازمان حرفه‌ای بورس کار می‌کنند. از جمله اینکه شفافیت آنها در حد اعلا وجود دارد و سهامداران و اعضا از همه اقدامات آنها مطلع می‌شوند و حسابرس بورس بر آنها نظارت می‌کند.
* حضور شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی در پروژه‌های بزرگ
طبق تشویقی که شورای عالی بورس برای سرمایه‌گذاری استانی عدالت در نظر گرفته این شرکت‌ها قرار است، در پروژه‌های کلان ملی که دارای ارزش افزوده است مانند پروژه‌های نفت، گاز، معدن و سرمایه‌گذاری‌های با نیاز بالای نقدینگی حضور پیدا می‌کنند و عواید آن به سهامداران می‌رسد، اما در روش مدیریت مستقیم این امکانات وجود ندارد و فرد باید خودش مدیریت سهام عدالت در ۴۹شرکت را انجام دهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
حضور شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی در پروژه‌های بزرگ
طبق تشویقی که شورای عالی بورس برای سرمایه‌گذاری استانی عدالت در نظر گرفته این شرکت‌ها قرار است، در پروژه‌های کلان ملی که دارای ارزش افزوده است مانند پروژه‌های نفت، گاز، معدن و سرمایه‌گذاری‌های با نیاز بالای نقدینگی حضور پیدا می‌کنند و عواید آن به سهامداران می‌رسد، اما در روش مدیریت مستقیم این امکانات وجود ندارد و فرد باید خودش مدیریت سهام عدالت در ۴۹شرکت را انجام دهد.
شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام مردم را مدیریت می‌کنند، اما مالکیت این سهام همچنان در اختیار مردم است و مردم دارنده سهام ۴۹ شرکت سرمایه‌پذیر عدالت هستند و علاوه بر آن سرمایه‌گذار شرکت استانی هم هست. بنابراین ارزش افزوده نسبت به روش مدیریت مستقیم برایش وجود دارد.
شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت وقتی سود خود را تقسیم می‌کنند، شرکت استانی با تجمیع این سود عملکرد بیشتری و سود بیشتری به سهامدار خود می‌دهد. مثلاً‌فرض کنید سهام پراکنده ۴۹ شرکت استانی سرمایه‌گذاری در سال ۵۰۰ هزار تومان باشد که این مبلغ به صورت یکجا به علاوه یک مبلغ اضافه به عنوان سود سهام سرمایه‌گذاری استانی به دارنده روش مدیریت غیر مستقیم پرداخت می‌شود در حالیکه سهامدار روش مستقیم فقط همان سود ۵۰۰ هزار تومانی ۴۹ شرکت را به صورت خرد دریافت می‌کند و از حق تقدم و افزایش سرمایه شرکت‌ها ممکن است جا بماند و از آن بهره نبرد.
من
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
برای من جالب هست که اول گذاشتند 15 میلیون نفر بی جهت کد بورسی بگیرند برای سهام عدالت. مثلا در یک خانواده 5 نفره ، تمام 5 نفر بالاجبار رفتند هر نفر 80 هزار تومان دادند به سجام و کارگزاری برای احراز هویت و مسایل دیگر که یک کلاه برداری آشکار بود. حالا که پول ها رفته و مردم به هم اطلاع دادند که سهام عدالت در بورس نمیرود که واقعا علت آن مشخص نیست می گویند خود مردم خواستند. در حالیکه که در چارت اولیه سهام عدالت تا کد بو.رسی را مراحل دریافت سهام عدالت گذاشته بود. 15 میلون ضربدر 80 هزار تومان بی جهت از مردم پول گرفتند. آخی از نادانی و خراف....
البته نظر را تایید که نمی کنید. اما خودتان بدانید فهمیدیم
کامران
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
من سهام عدالتمو که روش مستقیم انتخاب کردم الان که جلو فروشش بسته هست وکالتی میفروشم کسی خواست ، ۲تا هم دارم ، کسی خواست با موبایلم تماس بگیره ۰۹۱۲۰۲۳۶۴۹۵