بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹
شاخص کل در هفته‌ای که سپری شد توانست از سد مقاومت تاریخی خود عبور کرده وبا رشد بیش از ۱۲ درصدی، نسبت به هفته قبل همراه گردد.
کد خبر : ۲۲۱۰۸۹
پایان تصدی گری دولت و فشار برای افزایش قیمت کالاها
به گزارش بورس نیوز، در بازار‌های جهانی، تقاضا برای دارایی‌های امن مثل اوراق خزانه داری آمریکا، ین ژاپن و فرانک سوئیس سیر صعودی دارد. چرا که بعد از نشست فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه، که در طی آن محرک پولی جدیدی معرفی نشد، گروهی از سرمایه گذاران اقدام به فروش درایی‌های ریسکی خود کرده اند. هر چند که رئیس فدرال رزرو آمریکا تأکید کرد که سیاست‌های انبساطی پولی ادامه خواهند داشت و برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره، حداقل تا یک سال و نیم آینده، وجود ندارد. با این حال انتظارات بازار بیش از این بود و فعالین بازار، فقدان برنامه حمایتی جدید را مساوی با سیاست‌های انقباضی می‌دانند. فدرال رزرو اولین گزارش پیش‌بینی خود درخصوص روند آتی اقتصاد، از زمان همه گیری ویروس کرونا را منتشر‌کرد؛ که بر اساس آن نرخ بیکاری آمریکا در پایان سال ۲۰۲۰ برابر ۹٫۳ در صد و در پایان سال ۲۰۲۱ برابر ۶٫۵ درصد خواهد بود. همچنین رشد اقتصادی (GDP) آمریکا، برای سال ۲۰۲۰ برابر منفی ۶٫۵ درصد و برای سال ۲۰۲۱ برابر ۵ درصد پیش‌بینی میشود. از طرفی به منظور بازگرداندن ۲۲ تا ۲۴ میلیون نفر بر سر کار، فدرال رزرو مجبور است که با خرید اوراق خزانه داری، نرخ بازدهی این اوراق را در نزدیکی صفر درصد نگه دارد. علاوه بر این افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا هم سرمایه گذاران را نگران کرده است. آمار مبتلایان به ویروس کرونا در چند ایالت آمریکا بالا رفته است و تعداد بیماران کرونایی آمریکا به حدود ۲ میلیون نفر رسیده است؛ که این به این معناست که شاید به زودی شاهد اعمال محدودیت‌های جدید در بخش‌هایی از ایالت‌های آمریکا باشیم.
در بازار کالا شاهد افت قیمت نفت خام و افزایش جزئی قیمت اونس طلای جهانی هستیم. بطوریکه بعد از ۶ هفته رشد متوالی‌قیمت نفت و نگرانی از مازاد عرضه، در پی عقب نشینی تلویحی جبهه عربی اوپک از سیاست کاهش داوطلبانه عرضه، برخی فعالین بازار در حال شناسایی سود هستند.
در مورد طلا، هر اونس طلای جهانی در روز چهارشنبه تا قیمت ۱۷۲۲ دالر هم بالا رفت و سومین رشد متوالی خود طی این هفته
را ثبت کرد. هرچند درنمودار هفتگی با مقاومت ۱۷۳۹٫۶ دلار درگیر شده است؛ و در نمودار روزانه هم اونس طلا در حال نزدیک شدن به مقاومت ۱۷۴۷ دلاری است.
در مورد قیمت سایر کامودیتی‌ها هم، قیمت مس و آلومینیوم نسبت به هفته گذشته صعودی بودند و "روی" و سرب روند نزولی داشتند.
 
بازارهای داخلی
پایان تصدی گری دولت و فشار برای افزایش قیمت کالاها
در بازار داخلی، در پی کاهش نرخ سود اوراق خزانه به زیر ۱۵ درصد، شاهد تعدیل نسبت "قیمت به درآمد" در شرکت‌های سود محور، به بالای ۱۰ واحد هستیم. به طوری که به مدد رشد قیمتی شرکت‌های بزرگ، شاخص کل در هفته‌ای که سپری شد توانست از سد مقاومت تاریخی خود عبور کرده وبا رشد بیش از ۱۲ درصدی، نسبت به هفته قبل همراه گردد.  
پایان تصدی گری دولت و فشار برای افزایش قیمت کالاها
همچنین با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و تغییر مبنای محاسبه نرخ دلار به نرخ نیمایی، شاهد برنامه افزایش نرخ محصولات مختلفی همچون شوینده ها، قندو شکر، مواد غذایی، خودرو، لاستیک، سیمان و دارو و دیگر محصولات از سوی دولت و نیز کاهش دخالت در تعیین قیمت در رینگ‌های بورس کالا همچون رینگ محصولات فلزی، توسط دولت هستیم؛ که با توجه به کاهش درآمد‌های ارزی دولت و افزایش هزینه‌های جاری تحمیل شده از تبعات همه گیر شدن ویروس کرونا، از یک طرف، و نیز نزدیک شدن به ماه‌های پایانی تصدی گری دولت روحانی از طرف دیگر، فشار‌ها بر آزاد سازی هرچه بیشتر قیمت‌ها مضاعف خواهد شد؛ که این برای آحاد مردم جامعه به معنی نرخ تورم انتظاری صعودی خواهد بود؛ که در نتیجه بازار‌های محصولات مختلف فعلا سودای آرام گرفتن را در سر نخواهند داشت؛ که به تبع آن ارقام و اعداد صورت‌های مالی شرکت‌های حاضر بر تابلوی بورس هم همچنان متورم‌تر خواهند گردید. این عامل در کنار توجه ویژه‌ای که مسولین کشور، در ماه‌های اخیر، نسبت به بازار سرمایه، به عنوان ابزاری که در این شرایط بی پولی دولت، به کمک او آمده، داشته اند، موتور محرک بازار سرمایه بوده و فعلا شواهد حاکی از این موضوع است که این موتور همچنان گرم است و بازار را به پیش خواهد راند.
 

قوی‌ترین و ضعیف‌ترین عملکرد هفته

پایان تصدی گری دولت و فشار برای افزایش قیمت کالاها
کاری از محمد رضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

واکنش خنثی "سازمان" به شایعات و تقویت صف‌نشینی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

واکنش خنثی "سازمان" به شایعات و تقویت صف‌نشینی

ارسال نظر