بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
بازارهای مالی در هفته ای که گذشت؛

افزایش ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه

محرک‌های مالی و پولی دولت ها، در کنار کشف روش‌های جدید برای ‌درمان کرونا، مانع از سقوط بیشتر بازار‌های سهام خواهند گردید.
کد خبر : ۲۲۱۶۹۴
افزایش ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه
 
به گزارش بورس نیوز، در عرصه جهانی، چشم انداز بازار‌های مالی خیلی مبهم شده است؛ چراکه از طرفی بسیاری از کشور‌ها در حال کاهش دادن محدودیت‌های قرنطینه‌ای خود هستند. اما از طرف دیگر نگرانی‌ها از شیوع موج دوم ویروس کرونا در حال افزایش است. بطوریکه در ایالت تگزاس آمریکا نرخ بستری شدن بیماران ۱۱ درصد افزایش یافت و چین هم دوباره با شیوع گسترده ویروس کرونا درگیر
است و این در حالی است که اکثر بازار‌های مالی در طی هفته‌های اخیر، تمامی افت‌های ناشی از شوک ویروس کرونا را جبران کرده اند.
شاید به این خاطر که برخی از سرمایه گذاران براین باورند که محرک‌های مالی و پولی دولت ها، در کنار کشف روش‌های جدید برای ‌درمان کرونا، مانع از سقوط بیشتر بازار‌های سهام خواهند گردید. روند بهبود اقتصاد جهانی ادامه خواهد یافت و در واقع کمتر کسی انتظار سقوط شدید و سنگین بازار‌های سهام، درست همانند سقوط ماه مارس را دارد.
بر این اساس در تازه‌ترین خبرها، رئیس بانک مرکزی چین عنوان کرد که این بانک میخواهد حجم نقدینگی ورودی به اقتصاد این کشور را حداقل به ۴٫۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش دهد. هر چند بنابر خبر‌های دیگر، با وجود تقویت ۶۸ درصدی توان عملیاتی پالایشگاه‌های چینی در ماه مه، رشد کمتر از انتظارات تولیدات صنعتی چین در این ماه بر شدت نگرانی‌ها افزود است.
اما در آمریکا از اواخر هفته قبل تعداد مبتلایان به کرونا در چند ایالت این کشور بطور معناداری رو به افزایش گذاشته است و از طرفی طبق اعلام بانک مرکزی آمریکا رشد اقتصادی سال جاری این کشور احتمالا به منفی ۶.۵ درصد و نرخ بیکاری به ۹.۳ درصد خواهد رسید و بر این اساس انتظار می‌رود نرخ‌های سود بانکی دست کم تا دو سال دیگر در سطح فعلی حفظ شود.
در اروپا هم، صدر اعظم آلمان در سخنانی کرونا را بزرگترین چالش تاریخ اروپا دانسته و غلبه بر آن را از مهمترین اولویت‌های ریاست دوره‌ای کشورش بر این اتحادیه در نیمه دوم سال جاری میلادی برشمرد.
از سوی دیگر شاخص‌های کلان اقتصادی منتشر شده درباره کشور‌های اروپایی نشان دهنده این است ک شرایط کماکان تا حد زیادی نا مناسب باقی مانده است؛ هر چند که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است برنامه خرید اوراق قرضه خود را با ۶۰۰ میلیارد یورو افزایش به ۱.۳۵ تریلیون یورو خواهد رساند و این برنامه را تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد. در همین رابطه، در بیانیه سیاست‌های پولی بانک مرکزی انگلستان، که روز گذشته منتشر شد، به نشانه‌هایی از بهبود مخارج مصرف کنندگان اشاره شده است. همچنین گفته شد شاخص‌های اقتصادی از شروع روند بهبود اقتصادی حکایت دارند و اقتصاد انگلستان بعد از ماه آوریل روند بهبود خود را آغاز کرده است. در این بیانیه هرچند بانک مرکزی انگلستان تغییری در نرخ بهره ۰٫۱۰ درصدی خود اعمال نکرده، اما حجم خرید اوراق قرضه را به اندازه ۱۰۰ میلیارد پوند افزایش داده و به ۷۴۵ میلیارد پوند رسانده است.

افزایش ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه
نگاهی به بازار داخلی
در بازار داخلی، همچنان شاهد اوج گرفتن قیمت دلار و به تبع آن قیمت طلا هستیم. به طوریکه نرخ دلار سنایی با رشد بیش از ۴ درصدی نسبت به هفته قبل، در آستانه ورود به کانال ۱۸ هزار تومان است و در کنار تداوم رشد نقدینگی، هرچند با شیب کمتر از سال گذشته، آب رفتن درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات نفت و مشتقات آن، نقش به سزای در افزایشی بودن نرخ ارز دارد؛ که فشار‌های اخیر سه کشور اروپایی، آلمان، فرانسه و انگلستان به شورای حکام انرژی هسته ای، که امروز منجر به تصویب قطعنامه‌ای از طرف این شورا علیه کشورمان، مبنی بر توقف عدم ایجاد دسترسی به دو محل، گردید، بر اقزایش رشد نرخ ارز تاثیرگذار است، و در مجموع این اتفاق هرچند می‌تواند ریسک سیستماتیک را در بازار سرمایه افزایش دهد، اما با تیره‌تر شدن فضای تبادلات بین المللی، که باعث شعله ورتر شدن آتش تنور تورم انتظاری می‌گردد، می‌تواند باعث تشدید حجیم شدن درآمد‌ها و هزینه‌ها در صورت سود و زیان و نیز قیمت اسمی دارایی‌های ثبت شده در ترازنامه شرکت‌ها گردد و تا حدی باعث افزایش احتمال تکرار رفتار یک سال و نیم گذشته بازار شود؛ که در پی رشد قیمت‌ها در سطح جامعه، بازار بورس نیز هم در حجم معاملات روزانه و هم در میزان بازدهی، با رشد‌های خیره کننده‌ای همراه گردید.
افزایش ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه

قوی‌ترین و ضعیف‌ترین عملکرد هفته
افزایش ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه
افزایش ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه
افزایش ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه
افزایش ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه
 
کاری از محمد رضا ترابی _ کارشناس بازار سرمایه
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شایعات نباشند، رفقا هستند؛

"هسته" در نقش جوکر ...

تحلیل هفتگی اونس طلا از ۲ تا ۶ تیرماه ۱۳۹۹؛

احتمال ورود طلا به فاز اصلاحی

ارسال نظر