تعداد بازدید : ۴۰۴۰
کد خبر : ۲۲۱۸۰۳
نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد
۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
اتفاق مثبتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم این است که تقریبا نیمی از تولیدکنندگان لوازم خانگی، به دنبال داخلی سازی قطعات مورد نیاز خود هستند و اگر این موضوع با جدیت ادامه یابد، روزهای روشن تری در صنعت لوازم خانگی خواهیم داشت.

افزایش تولید و ارتقای کیفی، ۲ اتفاق مثبت صنعت تولید لوازم خانگی کشور

به گزارش بورس نیوز در روزهای اخیر بارها در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی شنیده ایم. افزایش قیمتی که به نظر می رسد چند دلیل مهم دارد؛ افزایش بهای تمام شده به سبب افزایش قیمت محصولات فولادی و...، کمبود لوازم خانگی در بازار تحت ناشی از خروج دو شرکت کره ای "ال جی" و "سامسونگ" از بازار، و نیز عدم اقبال مردم از خرید محصولات خارجی به خاطر افزایش نرخ ارز و گرانی کالاهای خارجی.
این شرایط می تواند چشم انداز مثبتی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی ایجاد کند، مشروط بر آنکه تولیدکنندگان داخلی هم از این فرصت نهایت بهره را ببرند.
بررسی گزارش های مالی برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی هم نشان از بهبود اوضاع آنها دارد.
"لخانه" گزارش ۹ ماهه را با رشد بیش از ۱۰۰۰ درصدی سود خالص ارائه کرده و "لخزر" که سال ۹۸ را با رشد ۲۵ درصدی درآمد فروش نسبت به ۱۲ ماهه ۹۷ به پایان رسانده، در اردیبهشت ماه ۹۹ با پرش ۱۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۲۳ میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده است.

اکبر پازوکی نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت صنعت لوازم خانگی و تاثیر محدودیت‌های واردات بر این صنعت بیان کرد: تولیدکنندگان لوازم خانگی از اتفاقات مثبتی که در بازار لوازم خانگی رخ داده، بهره برده اند و در سال جهش تولید هم شاهد افزایش تولید در کارخانجات لوازم خانگی هستیم و هم تولیدکنندگان در حال بروز رسانی تجهیزات تولید و ارتقای کیفی تولیدات خود هستند.

وی افزود: تا ۲ سال قبل، سرمایه گذاری جهت تولید محصولاتی همچون ماشین ظرفشویی و کولر گازی، برای شرکت‌های تولیدی توجیه اقتصادی نداشت؛ ولی الان صنعت تولید لوازم خانگی به این نتیجه رسیده که هم توان تولید محصولات جدید را دارد و هم تولیدات جدید، توجیه اقتصادی دارند. اما جهت تحقق این مهم باید هم دولت به تامین نقدینگی و تامین مواد اولیه شرکت ها کمک کند و هم تولیدکنندگان می بایست قیمت تمام شده محصولات خود را از طریق افزایش تیراژ تولید، به قیمتی برسانند که خریداران به خرید کالای ایرانی سوق یابند؛ ضمن اینکه کیفیت کالا بهبود یافته و در حد تولیدات مشابه خارجی باشد و خدمات پس از فروش مناسبی هم ارائه گردد. در شرایطی که قیمت کالای ایرانی و خارجی، تفاوت چندانی با هم نداشته باشند، خریداران تمایل زیادی به خرید کالای ایرانی نشان نمی دهند.

پازوکی تصریح کرد: موافق انحصار چه در عرصه تولید و چه در زمینه واردات نیستیم و معتقدم تولید داخلی در سایه رقابت، رونق خواهد گرفت. در دهه های گذشته، تولیدکنندگان مطرحی در عرصه تولید لوازم خانگی داشته ایم که هنوز نتوانسته اند خود را بروز کنند. مثلا شرکت لوازم خانگی پارس، یخچال تولیدی خود را کمی ارتقا داده؛ اما هنوز در حد انتظار بروز رسانی نشده و ضمنا برخی محصولات مثل ماشین لباسشویی هم تولید نمی کند. برخی شرکت های مطرح لوازم خانگی هم (مانند ارج) کلا تعطیل شده اند.

وی تاکید کرد: این ضعف در حالی رخ داده که در چند دهه قبل، کره جنوبی در تولید لوازم خانگی از ما بسیار عقب تر بود. تحریم ها، یکی از مهم ترین مانع برای رشد صنعت لوازم خانگی ما بوده و تولیدکنندگان لوازم خانگی در سایه انحصار و عدم وجود فضای رقابتی، مصرف کنندگان را ناچار به خرید هر آنچه تولید می شود، کرده اند. اما مانع بزرگتر از تحریم، عدم تمرکز تولیدکنندگان بر قطعه سازی بود. تولیدکنندگان لوازم خانگی ما با واردات قطعات و مونتاژ آنها در کشور، اقدام به تولید کردند که سود مناسبی به همراه داشت؛ ولی مانع از شکوفایی این صنعت می شد.

پازوکی در پایان اضافه کرد: اتفاق مثبتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم این است که تقریبا نیمی از تولیدکنندگان لوازم خانگی، به دنبال داخلی سازی قطعات مورد نیاز خود هستند و اگر این موضوع با جدیت ادامه یابد، روزهای روشن تری در صنعت لوازم خانگی خواهیم داشت. در زمینه تولید یخچال و فریزر با پیشرفت قابل ملاحظه ای همراه بوده ایم و تمام تولیدات، بدون برفک هستند. دور موتور ماشین های لباسشویی تولید داخل هم از ۵۰۰ به ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ رسیده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. البته انتظار می رود دولت سختگیری بیشتری در مورد رشد شرکت ها داشته باشد و مثلا اعطای تسهیلات بانکی را مشروط به بهبود اوضاع عملکرد شرکت ها و داخلی سازی هر چه بیشتر قطعات کند.

سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
البته البته همون طور که توتولید خودرو خودکفا پیشرفت کردیم تولوازم خانگی هم پس رفت نکنیم پیشرفت پیش کش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
همینجوریش هم که هنوز خودکفا نشدن کلا ایراد و مشکل هستن هیچ خدمات پس از فروش خوبی ندارن خودتون دوتا محصول یکی ایرانی یکی خارجی بذارید کنار هم فقط از نظر کیفیت ظاهر با هم مقایسه کنید ببینید کجای کار هستیم حالا کیفیت موتور و قطعات داخلی به کار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
خدایا چرا به داد این ملت نمی رسی .اخه این چه وضعیه .تازه خوشحال هم هستین که خون مردم را می دوشید؟خدایا نایود کن اینا رو.من نمیرسونم با حقوق بازنشستگی چیزی بخرم .تسهیلاتتون هم توسرتون بخوره که بانک هنوز پولی به من نداده درصد کارمزدش را بر میداره .آخه چرا باید برای ۳۰ ملیون که نصف پول سه تکه لوازم خونه است باید یک ونیم ملیون بانک برداره بعد بقیه اش را هم با ۱۸ درصد سود ازما بگیره .این چه اسلامیه ما اگه اسلام نخوایم به کی باید بگیم ؟ خداااااااااااااآاا کجایی پس؟
...حین
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
متاسفانه صنعت لوازم خانگی از تهدید تحریم لوازم خانگی با بی رحم ترین صورت ممکن سو استفاده می کنند
چون بازار داخلی خرید خوب است خود را ملزم به ساخت محصولات با کیفیت نمی دانند و با این ذهنیت تولید می کنند که مردم مجبور به خرید هستند
حال این محصول با کیفیت یا فاقد کیفیت و تکنولوژی روز دنیا باشد
تولید محصولات با اس کی دی ۴۰ سال قبل در سال ۹۹ گواه این حرف است
و پیرو این ذهنیت خدمات پس از فروش سوری برای خود تعریف می کنند و خدمات را امری سر باره تلقی کرده و به ان اهمیت نمی دهند متاسفانه تر از ان عدم تخصص نیرو های سیسستم بازرسی اداره صمت خیال تولید کننده را بر عدم بازرسی خود راحت کرده است و در ادامه شرکت ها به دنبال سرویس کاران با تجربه و آموزش دیده نمی روند بلکه به دنبال کامل گردن دفتر چه های همراه محصول هستند تا فقط و فقط صورت ظاهری خدمات پس از فروش خودشان را بزک کنند اما در اصل فاقد ارائه خدمات پس از فروش مجرب و به موقع و مطمئن هستند
اکثر مردم خدمات پس از فرش محصولات ایرانی را بازی دادن مردم می دانند مضافا سرویس کاران هم به شرکت ها بهایی به دلایل ذیل نمی دهند شرکت ها بهای دستمزد سرویسکاران را سر موقع نمی دهند و از ان به عنوان سرمایه در گردش استفاده می کنند حتی شر کتهای حاضر به آموزش و به روز رسانی سرویس کاران خود به صولی اصولی و علمی نیستند و هراز گاهی سمینهار ۲۴ ساعته را تحت عنوان اموزش اجرا می کنند که متاسفانه بتر علمی ندارد سرویس کاران شرکتهای تولیدی چون همیشه در معرض تهدید برای حذف شدن توسط مسئولین خدمات شرکتها که اکثر جوان و مغرور و بی تجربه هستند زیاد برای شرکت طرف قرار داد مایه تبلیغاتی نمی گذارند و شهروندان را تشویق به خرید لوازم خانگی ایرانی نمی کنند
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
با سلام من خودم یکی از مصرف کنندگان لوازم خانگی ایرانی هستم متاسفانه ۴ سال پیش یک عدد یخچال و فریزر معروف ایرانی را خریداری کردم پس از یک سال موتور به صدا درآمد و سوخت و با گارانتی که تماس گرفتم گفت خودتون باید یخچال را حمل کرده و به ما برای تعویض موتور یخچال برسانید پس از تحویل یخچال توسط خودم و تعویض موتور هنوز پس از سه سال موتور یخچال وقتی روشن میشود صدای بسیار بلندی ایجاد میکند مثل اینکه صدای زنگ یک ساعت رو برای بیدار شدن از خواب تنظیم کرده‌ای از دوستان دیگرم هم که تجربه استفاده از لوازم خانگی ایرانی را دارند پرس و جو کردم همه اکثراً ناراضی هستند لوازم خانگی ایرانی بسیار بی کیفیت است و مانند این است پول خود را دور ریخته اید گارانتی هم اصلأ معنایی در ایران ندارد حالا انتخاب با شماست
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
با سلام من خودم یکی از مصرف کنندگان لوازم خانگی ایرانی هستم متاسفانه ۴ سال پیش یک عدد یخچال و فریزر معروف ایرانی را خریداری کردم پس از یک سال موتور به صدا درآمد و سوخت و با گارانتی که تماس گرفتم گفت خودتون باید یخچال را حمل کرده و به ما برای تعویض موتور یخچال برسانید پس از تحویل یخچال توسط خودم و تعویض موتور هنوز پس از سه سال موتور یخچال وقتی روشن میشود صدای بسیار بلندی ایجاد میکند مثل اینکه صدای زنگ یک ساعت رو برای بیدار شدن از خواب تنظیم کرده‌ای از دوستان دیگرم هم که تجربه استفاده از لوازم خانگی ایرانی را دارند پرس و جو کردم همه اکثراً ناراضی هستند لوازم خانگی ایرانی بسیار بی کیفیت است و مانند این است پول خود را دور ریخته اید گارانتی هم اصلأ معنایی در ایران ندارد حالا انتخاب با شماست
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
قیمتشون رو با درآمد مردم باید تطبیق بدن، اینا از وقتی سامسونگ و ال جی از بازار ایران رفتن نشون دادن که کی هستن، جنس اشغال و گرون میدن دست مردم با تکنولوژی خیلی قدیمی
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
قیمتشون رو با درآمد مردم باید تطبیق بدن، اینا از وقتی سامسونگ و ال جی از بازار ایران رفتن نشون دادن که کی هستن، جنس اشغال و گرون میدن دست مردم با تکنولوژی خیلی قدیمی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
باید خودرو ومسکن باید تو124قیمتتاشو شفاف سازی کنید لهتر یا سامانه تی ایجاد کنید تامواد اولیه ای که کم ازاونجا تامین بشه
دیدگاه خود را بیان کنید
* نظر:
نام:
ایمیل:
ببینید و بشنوید آرشیو
گزارش مجامع

زمان مجمع ۲۴ شرکت مشخص شد

زمان مجمع فولاد مبارکه، پالایشگاه فرابورسی، دو بانک و ۲۱ شرکت مشخص شد
آخرین خبرها از وضعیت تولید محصولات جدید

آخرین خبرها از وضعیت تولید محصولات جدید

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت بهمن دیزل روز چهارشنبه هجدهم تیر با ٨٧.٣ درصد کل اعضاء سهامداران در سالن همایش شرکت بهمن موتور برگزار شد.
افزایش ۲۴ درصدی سود خالص

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص "بفجر" در سال 97

مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: در پایان اسفند ماه سال گذشته، سود خالص این شرکت 734 میلیارد تومان بوده که این رقم حاکی از افزایش ۲۴ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سال مالی 96 است.
رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

گزارش عملکرد هیات مدیره این شرکت در سال 97 نشان دهنده افزایش 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97 است.
مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس،گفت: پیشنهاد افزایش سرمایه مورد تایید سهامدار عمده این شرکت (با درصد سهام 85 درصد) قرار نگرفته است.
آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری گفت: در شرایط کنونی که تامین خوراک اصلی ترین مشکل شرکت های پتروشیمی محسوب می شود پتروشیمی نوری به دلیل اتصال به 13 پالایشگاه پارس جنوبی مشکلی برای تامین خوراک ندارد.
سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

مجمع عمومی عادی ساليانه صاحبان سهام شرکت پالايش نفت اصفهان(سهامی عام) با حضور 88 درصدی سهامداران، رئيس مجمع، مديرعامل شرکت پالايش اصفهان، نماينده سازمان بورس و حسابرس مستقل و بازرس قانونی برگزار شد.
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: