بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چشم انداز صعودی نرخ ارز و شیب تند رشد نقدینگی

بهتر است سرمایه گذاران، بخشی از سبد دارایی های خود را هم به سهم های با ریسک بیشتر اختصاص دهند.
کد خبر : ۲۲۲۲۸۲

چشم انداز صعودی نرخ ارز و شیب تند رشد حجم نقدینگی، مهمترین دلایل خوشبینی به تداوم رشد بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز مثبت های بازار سرمایه ادامه دارد و شاخص کل بورس، هفتمین روز تیرماه را با رشد ۴۶ هزار و ۸۲۲ پله ای به پایان رساند و قله ۱ میلیون و ۴۶۶ هزار واحدی هم فتح شد. هیچ بعید نیست که فردا قله رفیع ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی هم فتح شود و بورس تهران افتخار دیگری کسب کند.
این روزها بعضی تحلیلگران مرتبا در مورد حباب بازار سرمایه سخن می گویند و گویا چشم بینایی برای دیدن جهش در بازارهای دیگر وجود ندارد.

ابراهیم قزل گل کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه و دلایل تداوم رشد این بازار بیان کرد: دوستانی که اصرار بر وجود حباب در بازار سرمایه دارند، ۲ گروه هستند. گروه اول، آنهایی هستند که از شاخص ۱۰۰ هزار واحدی، ادعا داشتند این بازار حباب دارد و گروه دوم، آنهایی که به تازگی به طرفداران نظریه حباب در بورس تهران پیوسته اند که البته باید دید حباب بازار سرمایه، با چه بازاری مقایسه می شود.

وی افزود: بر اساس یک نظریه اقتصادی، هیچ کالایی در اقتصاد گران نیست و هر چیزی به قیمت واقعی معامله می شود‌. با در نظر گرفتن نرخ ارز و ارزش جایگزینی دلاری شرکت ها، معتقدم هنوز کلیت بازار سرمایه حباب ندارد؛ اگرچه شاید قیمت سهم برخی شرکت های کوچک، حباب داشته باشد.

این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: نرخ ارز هم بر سودآوری شرکت های فعال در بازار سرمایه و ارزش جایگزینی آنها و هم بر نرخ تورم اثر مستقیم دارد. شرکت های صادرات محور، بطور مستقیم از افزایش نرخ ارز، منتفع می شوند و شرکت هایی هم که فروش داخلی دارند، به سبب تورم ناشی از افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ محصولات از این قضیه بهره مند می شوند. در شرایطی که نرخ ارز در چندماه گذشته، رشد ۵۰ درصدی داشته، رشد بازار سرمایه کاملا منطقی است. ضمن اینکه در حال حاضر بسیاری از سهم های بنیادی و بزرگ بازار کمتر از ارزش NAV معامله می شوند و کماکان پتانسیل رشد دارند.

 

تحلیل بازار ارز 

وی ضمن تاکید بر اثرگذاری نرخ ارز بر بازار سرمایه، در تحلیل بازار ارز گفت: از زمان شیوع کرونا، تقاضای ارز از سوی تولیدکنندگان و واردکنندگان به شدت کاهش یافته و شاهد افزایش تقاضای سرمایه ای در بازار ارز هستیم. در حالی که صادرات ما افت چندانی نداشته است. با این حال، نرخ ارز در ۴ ماه اخیر، رشد تقریبا ۵۰ درصدی داشته است. با در نظر گرفتن شرایط عرضه و تقاضای ارز، احتمال افزایش تقاضای مصرفی ارز در ماه های آینده و نیز تقاضای سرمایه گذاری ناشی از وجود حجم بالای نقدینگی در کشور، نرخ ارز پتانسیل لمس قیمت های بالاتر را دارد. چشم انداز صعودی روند بازار ارز به این معنا است که رشد بازار سرمایه هم تداوم خواهد داشت.

 

احتمال اصلاح مقطعی در روزهای آینده 

وی در ادامه گفت: بازار سرمایه باید در روزهای قبل یک دوره کوتاه مدت اصلاح را هم پشت سر می گذاشت؛ ولی افزایش نرخ ارز، مجالی برای اصلاح به بازار سرمایه نداد. اما احتمالا در چند روز آینده، شاهد اصلاح مقطعی بازار خواهیم بود. اما منفی های احتمالی به معنای ریزش نبوده و فقط اصلاحی گذرا خواهد بود. هیچ نشانه ای از بهبود وضعیت تورمی اقتصاد ما مشاهده نمی شود که انتظار داشته باشیم بورس تهران هم ریزش داشته باشد. ضمن اینکه فعالان این بازار هم تغییر کرده اند و حالا، سکان این بازار به نوعی در دست حقیقی ها است. هر چند تجربه ثابت کرده که مردم ما، رفتارهای هیجانی دارند و شاید این بازار در ماه های آینده، اصلاح عمیقی هم تجربه کند؛ ولی باز هم بعید است که نقدینگی از این بازار خارج شود. حجم معاملات رشد چشمگیری داشته و شیب رشد نقدینگی هم تند است. با این حجم نقدینگی و شرایط اقتصادی کشور و اوضاع سایر بازارها، اتفاق ناخوشایندی برای بازار سرمایه کشورمان متصور نیستم.

معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری 

قزل گل در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری میان مدت اظهار کرد: ۳ صنعت دارویی، غذایی و پالایشی جزو مناسب ترین گزینه ها برای سرمایه گذاری هستند. البته بهتر است سرمایه گذاران، بخشی از سبد دارایی های خود را هم به سهم های با ریسک بیشتر اختصاص دهند. با پذیرش اندکی ریسک، گروه خودرویی هم برای سرمایه گذاری جذاب خواهد بود. البته با توجه به اختلاف ارزش بازار شرکت ایران خودرو و سایپا، سهام شرکت سایپا جذاب تر از سهام ایران خودرو خواهد بود. صف خرید سنگین این روزهای سایپا هم احتمالا به این دلیل است که ارزش بازار این شرکت، خیلی کمتر از ارزش بازار ایران خودرو است و در سال های قبل، این میزان اختلاف وجود نداشته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
این کارشناس بازار سرمایه نگفت که اگر همینجوری شاخص بره جلو درحالی که خطرات و تهدیدات و تحریمها هر روز بیشتر میشه چه سرنوشتی در انتظار افرادی است که آخرین موج های صعودی سهام رو میخرن! یعنی همینجوری مفت و مجانی و بدون توجه به سود آوری و فعالیت شرکتها و همچنین ارزش جایگزینی شرکتها که هم اکنون فقط با دلار 40 هزار تومانی قابل توجیه است قراره سهامداران میلیاردر بشن! با این p/e ضعیف شرکتها چرا باید سهامدار بلند مدت داشته باشیم؟ قبول کنید بورس مایروفر داغ کردن و افزایش سریع پول شده و روزی به این نکته پی خواهید برد که دیر است! راستی اگر کسی اندک سوادی داشته باشد براحتی متوجه میشود که این استدلال که در بورس نقدینگی تولید نمیشود غلط است و در حقیقت در بورس براحتی نقدینگی عظیم تولید میشود. کافیست به این نکته توجه کنید که ارزش بازار شرکتها براحتی با مقدار کمی پول ناشی از معاملات روزانه، به طور نامتناسب و بسیار زیاد افزایش میابد. مثلا با 200 میلیارد تومان یا کمتر، نماد فملی +5 میخورد در حالی که ارزش بازار آن 12000 میلیارد رشد میکند. کسانی که معتقدند بورس نقدینگی تولید نمیکند از سهام و بورس هیچ نمیدانند و بیسواد هستند. با تشکر
ناشناس
يکشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
بخش اول حرف شما منطقی است و در حال حاضر بسیاری از نمادها حتی نمادهای بنیادی از مدار ارزنده بودن خارج شده اند و نیاز به دلار 50 هزار تومانی دارند. اما در خلق نقدینگی در بورس باید گفت همانطور که به قول شما با 200 میلیارد نقدینگی ارزش بازار فملی 12000 میلیارد رشد میکند در مقابل با خروج 200 میلیارد تومان به اندازه 12000 میلیارد از ارزش بازار فملی کاسته میشود. در حقیقت تنها نقدینگی که در بورس خلق میشود میزان پولی است که صندوق حمایت در موارد اصلاح یا ریزش بازار به سهام تزریق میکند و چنانچه ریزش رخ دهد و پول از بازار سرمایه خارج شود این نقدینگی به سایر بازارها سرایت میکند. ولی در کل سهامداری در حال حاضر توجیه ندارد و صرفا همه نوسانگیر هستند و این برای بازار سرمایه سم مهلکی است. ارادتمند شما.