بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
با کارشناسان این هفته از روند نوسانی شاخص گفتند؛

رشد شاخص تا کجا ادامه دارد

برخی افراد پیش بینی می‌کردند بعد از رسیدن شاخص به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، بازار متوقف شود، اما این اتفاق رخ نداده و به نظر می‌رسد عرضه‌ها ادامه پیدا کنند.
کد خبر : ۲۲۲۶۵۵

رشد شاخص تا کجا ادامه دارد// منتشر نشود

در همین رابطه بورس نیوز به گفت‌و گو با کارشناسان بازار سرمایه پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

علی یوسفیان، کارشناس بازار سرمایه

شاخص از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نیز عبور کرد و مشخص شد زور حامیان بازار بیشتر از اینهاست که تصور می‌شد.عرضه‌ها ادامه خواهد داشت و همانطور که در این هفته ۲ روز بازار پرعرضه و یک روز منفی بود، احتمالا هفته آتی نیز به همین شکل ادامه خواهد یافت، فقط باید قدرت حامیان بازار بررسی شود.

در بررسی سهام ارزنده این روزها ، بیشتر باید به این مسئله توجه شود که چه سهمی حامی دارد، روابط بنیادی، تکنیکال و صف‌های خرید و نقدینگی پشت سهم‌ها نقشی تعیین کننده داشته که با بررسی میزان عرضه و تقاضا می‌توان این موضوع را درک کرد.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه

شاخص به راحتی از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عبور کرد، در چنین شرایطی ،شرکت‌هایی با ارز صادراتی ، همچنین بانک‌ها و هلدینگ‌هایی که از فرصت‌های بازار استفاده کرده و در حال بهینه سازی پرتفو خود هستند و یا شرکت‌هایی که در واقع نرخ فروش یا تغییر جدی را برای آن‌ها متصور هستیم همگی می‌توانند ارزنده باشند.

از سوی دیگر دلار به خوبی مدیریت شد و نشان داد که حضور در بازار دلار، بازدهی خاصی برای سرمایه گذاران نداشته و یکی از اشتباهات می‌تواند سرمایه گذاری در بازار ارز باشد همچنین افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند، " بازار سهام" و "بازار املاک " به خصوص ساخت و ساز می‌تواند ارزنده‌تر باشد.

فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه

نحوه و زمان اصلاح به اختلاف بین ارزش ذاتی و قیمت روز سهام بر می‌گردد، هر چه قیمت ذاتی بیشتر، تداوم پایدار و سرعت بیشتر در اصلاح به وجود می‌آید ، بورس نسبت به ۵ تا ۱۰ سال اخیر، پرعمق و وسیع‌تر شده بنابراین این نحوه اصلاحات کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، لذا به سرعت رشد قیمت سهام در گذشته و نحوه اصلاح وضعیت فعلی آن متناسب با اطلاعاتی اثر گذار در وضعیت عملیات سودآوری شرکت‌ها برمی گردد.

شرکت‌هایی هستند که از ابتدای سال ۹۹ تا به امروز بازدهی صفر داشته و هیچ توجهی به آن‌ها صورت نمی‌گیرد، از سویی دیگر شرکت‌های پالایشگاهی و خودرویی‌ها با نوسان مثبت نیز در حال فعالیت هستند.

علی دهدشتی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند

اوضاع بازارهای مختلف با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، عادی نیست. افزایش حجم نقدینگی، نرخ ارز، نرخ بهره بانکی و همچنین مالیات بازارهای مختلف، اقتصاد ما را به این سمت و سو برده که شاهد جهش عجیب مخصوصا در بازار سرمایه کشور باشیم.

مهمترین علت جهش بازار سرمایه، حمایت دولت بوده؛ اما مشخص نیست این حمایت تا کجا ادامه خواهد داشت. آنچه مسلم است این است که مادامی که حمایت دولت از بازار سرمایه، ادامه داشته باشد، این وضعیت هم تداوم خواهد داشت و چه بسا در صورت ادامه حمایت های دولت، بازار سرمایه تا پایان سال جاری هم روند صعودی خود را حفظ کند. اما اگر حمایت های دولت نبود، بازار اصلاحات عمیق تری به خود می دید. فعلا حمایت های دولت مجال اصلاح هم به این بازار نمی دهد.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر