بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۷
کد خبر : ۲۲۲۷۹
مهر: وزیر کشور با بیان اینکه در 48 شهرستان تعداد رای دهندگان از واجدین شرایط بیشتر بوده است تاکید کرد اگر تقلبی هم در این خصوص صورت گرفته باشد به نفع نامزد معترض است .
مهندس صادق محصولی وزیر کشور صبح امروز یکشنبه طی سخنانی در گردهمایی معاونان برنامه ریزی استانداریهای سراسر کشور در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این وزارتخانه برای هرچه باشکوه تر برگزار شده انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: برای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری چند ویژگی را به عنوان شاخص در نظر گرفتیم که از آن جمله می توان به قانونمند بودن، مشارکت حداکثری، رقابتی بودن، اخلاقی بودن، شفاف بودن کار، منصفانه بودن و اطلاع رسانی به موقع اشاره کرد که این شاخص های برای تامین نشاط سیاسی و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات در نظر گرفته شد.

محصولی با بیان اینکه صرفنظر از برخی تلخی های پس از انتخابات، انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری را انتخاباتی مطلوب، در شان مردم و در تراز جمهوری اسلامی ایران بود تصریح کرد: بنده دست تک تک این 40 میلیون نفر را به خاطر خلق این حماسه بزرگ که برای کشور آفریدند، می بوسم.

وی در ادامه با اشاره به برخی شبهات و مطالبی که درخصوص دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده بود، اظهار داشت: در این دوره از برگزاری انتخابات شفافیت یکی از اصول ما بود تا جائیکه برای نخستین بار نتایج نهایی انتخابات در هر شهرستان و صندوق به صندوق در کوتاهترین مدت در اختیار مردم قرار گرفت.

وزیر کشورهمچنین در خصوص ابهامات و شائبه های که در خصوص چاپ تعرفه های انتخاباتی مطرح شد، افزود: برخی از پیش از برگزاری انتخابات شائبه و سوال مطرح می کردند که چرا تعرفه به صورت اضافی چاپ شده است؟ در حالی است که در تمامی انتخابات گذشته نیز تعرفه اضافی چاپ می شد.

محصولی تصریح کرد: دولت هشتم برای انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری حدود 58 میلیون تعرفه را با مشارکت 27 میلیون و 900 هزار نفر چاپ کرده بود و در واقع تعداد تعرفه های چاپ شده در این دوره بیش از دو برابر بود که اگر ما نیز تعداد شرکت کنندگان را مبنا قرار دهیم به همان نسبت باید در مشارکت 85 درصدی 81 میلیون و 300 هزار تعرفه چاپ می شد.

ویدر خصوص شائبه ای که از سوی برخی نامزدها مطرح بود مبنی بر اینکه در پای صندوق ها نمایندگان نامزدها حضور نداشتند، گفت: بارها به نامزدها اعلام کردیم که این حق شماست و شما نمایندگان خود را اعلام کنید برای همین کار نیز سایتی برای وارد کردن اسامی، عکس و مشخصات نمایندگان نامزدها توسط ستادها راه اندازی کردیم که در جلسه 2 خرداد به نمایندگان هر چهار نامزد اعلام کردیم و البته آنان نیز از این موضوع استقبال کردند اما 15 خرداد روسای ستاد برخی نامزدها اعلام کردند که "اعضای ستادهای شهرستانی ما نمی توانند با سایت کار کنند به همین دلیل کار صدور کارت را به صورت دستی انجام دهید" که ما دیر بودن اعلام این مطلب را به آنان متذکر شدیم اما برای تعامل بیشتر با آنها همکاران ما در فرمانداری ها با تلاش شبانه روزی کارت ها را به صورت دستی صادر کردند.

وزیر کشور افزود: در این انتخابات بیش از 90 هزار نماینده کاندیداها بر سر صندوق ها حاضر بودند که از این میان آقای موسوی بیشترین تعداد نمایندگان در صندوق ها را داشت یعنی ؛ آقای موسوی در 90 درصد صندوق ها یعنی از مجموع 45 هزار و 713 صندوق، 40 هزار و 676 صندوق نماینده داشت.

ویدر خصوص روش اعلام نتایج آراء گفت: اگرچه اساس کار شمارش دستی بود اما سامانه ای را در این انتخابات مورد استفاده قرار دادیم که به تایید شورای نگهبان نیز رسیده بود و شمارش رایانه ای را نیز انجام دادیم به همین دلیل ستاد انتخابات کشور تا اطلاعات آرا را دریافت می کرد، فورا آن را به اطلاع مردم می رساند.

محصولیدر خصوص درخواست برخی نامزدها برای ابطال انتخابات به علت اشکالاتی که در مقدمات انتخابات وجود داشته است گفت: این نامزدها با علم به این مقدمات در انتخابات شرکت کرده اند و اگر مقدمات را قبول نداشتند قاعدتاً در انتخابات نیز نباید شرکت می کردند .

وزیر کشور بیان داشت: وقتی نامزدی در انتخابات شرکت کرده و ساعت 23 روز انتخابات اعلام پیروزی و جشن می کند و فردای روز انتخابات می گوید که چون مقدمات انتخابات فراهم نشده بود، تقاضای ابطال انتخابات می کند، آیا این پذیرفتنی است؟ باید گفت این نامزد به جای این کارها بهتر است به قانون تمکین کند.

ویدر خصوص شکایات مطرح شده از سوی اصلی ترین معترض نتایج انتخابات گفت: ایشان390 مورد شکایت مطرح کرده که این موارد شامل کمبود و تاخیر در ارسال تعرفه، اجبار مردم به رای دادن، ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها و... بوده است.

محصولی با بیان اینکه مواردی که به عنوان شکایت اعلام شده نیاز به مستندات دارد، تاکید کرد: مجموع این شعب که می گویند در آن خدشه وارد است یک درصد صندوق های رأی نیز نمی شود و بر فرض صحت ادعای این فرد اگر همه 390 صندوق هم ابطال شود، تأثیر چندانی در نتایج انتخابات نخواهد داشت.

وزیر کشور در خصوص مشارکت بالای صد درصد در برخی شهرستان ها نیز گفت: در 48 شهرستان بالای 100 درصد مشارکت وجود داشته است، که در مجموع آنها 184 هزار و 734 رأی مازاد بر واجدین شرایط آن شهرها بوده و در مقابل شمیرانات نیز به تنهایی 295 هزار و 799 نفر مازاد بر واجدین شرایط این منطقه رای داده اند که به نفع نامزد مقابل نامزد منتخب است که اگر تقلبی هم در این خصوص صورت گرفته باشد به نفع نامزد معترض است در حالیکه ما معتقدیم اصلاً تقلبی صورت نگرفته و مردم به هر دلیلی از جمله مسافرت و یا وجود دستگاه ها و پادگانها در آن مناطق این میزان رأی داده اند .

ویبا انتقاد از کسانی که آراء مردم را به دو دسته کمی و کیفی تقسیم می کنند و می گویند آراء مردم تهران بر دیگر مناطق ارزش بیشتری دارد اظهار داشت: دموکراسی یعنی اینکه آراء مردم همگی از ارزش یکسانی برخوردار باشد و رأی کسی که در مناطق شمال تهران زندگی می کند با کسی که در مناطق محروم استان های کرمان و سیستان و بلوچستان زندگی می کند تفاوتی نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه علیه وزارت کشور تخریب های بسیاری انجام شده است، گفت: خط تخریب به شدت علیه وزارت کشور و ستاد انتخابات از مدت ها پیش از انتخابات فعال بود و رسانه های خارجی سردمدار این خط تخریب بوده و در داخل نیز برخی بی توجه و یا وابسته، از آن دنباله روی کرده و به مردم القا می کردند که در انتخابات سلامت وجود ندارد.

محصولی افزود: تنها در یک هفته منتهی به انتخابات 75 گزارش و خبر تخریبی علیه وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور در مطبوعات و سایت های داخلی انتشار یافت.

وزیر کشور با اشاره به آنچه تشکیل جبهه « نه احمدی نژاد» که سر رشته اش در خارج از کشور بوده است ، خواند ، گفت: تخریب کنندگان که شامل دستگاه های تبلیغاتی نظام استکبار و برخی عوامل و غفلت زدگان داخلی و رسانه های وابسته به آنها بود 3 هدف عمده زیر سئوال بردن سلامت انتخابات و القای تقلب، تشکیک در آمار مراکز معتبر و تبلیغ دروغگو بودن رئیس جمهور را انتخابات دنبال می کردند.

محصولی گفت: مگر نه اینکه مدعیان اصلاحات دائم در بوق و کرنا می کردند که دانستن حق مردم است چرا حالا از انتشار سخنان بازداشت شدگان به وحشت افتاده اند و می گویند که انتشار این سخنان خلاف شرع و قانون است.

ویدر بخش دیگری از سخنان خود در جمع معاونان برنامه ریزی استانداری های سراسر کشور بر اجرایی شدن سیاستهای اصل 44 قانون اساسی در استانها تاکید کرد و گفت: در این راستا ضروری است همه دستگاههای مرتبط با این موضوع ضمن احصاء فعالیت های قابل واگذاری به بخش خصوصی در استانها با یکدیگر هماهنگی لازم را داشته باشند.

محصولی از معاونان برنامه ریزی استانداری های سراسر کشور خواست در راستای ایجاد سهولت و تسریع در امر سرمایه گذاری، شرایط دریافت مجوزهای فعالیت های اقتصادی را برای بخش خصوصی تسهیل و مجوزهای غیر ضروری را حذف کنند.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت تشکیل ستاد سرمایه گذاری استان ها، خواستار احصاء راهکارهای افزایش درآمد سرانه استان ها با برنامه ریزی جهت تحقق پیش بینی های صورت گرفته در خصوص رشد افزوده فعالیتهای اقتصادی اولویت دار استان ها با همکاری سایر دستگاهها شد.

وزیر کشور خواستار تبدیل اشتغال بنگاههای اقتصادی کوچک و زود بازده بر اشتغال پایدار و بومی در استان شد و افزود باید تسهیلات نیز بر مبنای نیاز منطقه و نوع فعالیت عمومی با بازده مناسب و در نتیجه ایجاد توازن و رعایت عدالت اقتصادی توزیع گردد. بسترسازی مناسب در جهت حمایت از سرمایه گذاری در بخش های مختلف به ویژه در صنعت و کشاورزی با اولویت سرمایه گذاری خارجی از دیگر مواردی بود که وزیر کشور از معاونان برنامه ریزی استانداری ها خواست که با فعال نمودن ستادها ی تشویق و سرمایه گذاری استانها و روان سازی امور به آن توجه ویژه داشته باشند.

محصولی در پایان به توسعه مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی، توسعه شهرکهای صنعتی و تقویت و رونق بازارچه های مرزی و تشکیل شورای ساماندهی مبادلات مرزی در استانهای مرزی تاکید کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر