بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نوبت بازی دلاری هاست!

حرکت بعدی بازار، بازی دلاری ها است و با توجه به تنگنای ارزی کشور به نظر می رسد نرخ ارز برای یک سال آینده صعودی خواهد بود.
کد خبر : ۲۲۲۹۹۶

نوبت بازی دلاری هاست!

 

به گزارش بورس نیوز، اگرچه امروز برخی نمادها با فشار فروش همراه هستند؛ ولی شاخص کل امروز هم سبز است و کانال یک میلیون و ۷۴۲ هزار واحدی هم فتح شده است.

محمد گرجی آرا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت فعلی بازار و ارزیابی روند آتی بیان‌کرد: رشد بازار ناشی از انتظارات تورمی شکل گرفته در اقتصاد کشور بوده و انتظار رشد نرخ دلار و رشد سودآوری ریالی شرکت‌ها بوده که این رشد را رقم زده است‌؛ در حال حاضر بسیاری از سهم‌های بازار، با دلار تقریبا ۲۵هزارتومانی قیمت‌گذاری شده‌اند. خیلی از سهم‌ها بالاتر از ارزش جایگزینی شرکت‌ها معامله می‌شوند و تعداد کمتری از سهم‌ها هستند که هنوز با ارزش ذاتی فاصله داشته و P/E تحلیلی کمتر از ۱۰ دارند.

این کارشناس بازار ادامه داد: تشکیک در قدرت ریال و سیاست پولی سیاست‌گذاران باعث شده نه فقط بازارسرمایه، که بازارهای کالایی و خودرو و مسکن و ... کماکان صعودی به نظر برسند.

وی افزود: در چنین شرایطی، انتشار اوراق با نرخ ۱۸درصدی و یا حتی افزایش احتمالی نرخ سود بانکی، اثرگذار نخواهد بود؛ چراکه انتظارات تورمی مردم قطعا بیش از ۱۸ تا ۲۰درصد است. بنابراین به نظر می‌رسد همچنان شاهد تبدیل دارایی‌های ریالی و سپرده‌های بانکی به سایر دارایی‌ها خواهیم بود.

گرجی آرا تاکید کرد: از این رو، اگر قرار باشد از طریق افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، روند بازارهای مالی کنترل شود، باید سیاست‌گذاران به فکر نرخ‌های بالای ۲۵درصد باشند که البته این اقدام احتمالی، راهکار کوتاه مدتی بوده و در بلندمدت از بار مشکلات اقتصادی کشور نخواهد کاست. کما اینکه مشاهده کردیم که خبر انتشار اوراق ۱۸ درصدی، تاثیری بر روند بازار سرمایه نداشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه از محدوده ۱ میلیون واحدی، اصلاح جدی نداشته و برای اینکه بازار برای رشد دوباره آماده شود، باید اصلاحی هم از جنس زمانی و هم از جنس قیمتی صورت بگیرد. بعد از این اصلاح، بازار می تواند مجددا مسیر صعودی در پیش بگیرد.

وی در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: بهترین و مناسب ترین سهم ها برای سرمایه گذاری، سهم شرکت هایی است که درآمدهای صادراتی دارند یا ارزش دارایی های بالایی دارند و یا اینکه با تحول عملیاتی جدیدی مثل بهره برداری از طرح توسعه ای و افتتاح خط تولید جدید و... در پیش دارند. حرکت بعدی بازار، بازی دلاری ها است و با توجه به تنگنای ارزی کشور به نظر می رسد نرخ ارز برای یک سال آینده صعودی خواهد بود.

گرجی آرا اضافه کرد: در مقابل معتقدم سهم هایی که بیش از ارزش ذاتی رشد کرده، باید مدتی اصلاح و استراحت داشته باشند و این سهم ها، لابلای تمام گروه ها و صنایع بازار وجود دارند. ارزش بازار بسیاری از شرکت هایی هم که بحث تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش سرمایه از این محل مطرح شده، به حدی رشد کرده که نه تنها از ارزش روز دارایی ها فراتر رفته، بلکه حتی از شرکت های مشابه خارجی هم گران تر شده اند.

این کارشناس بازارسرمایه در پایان خاطرنشان کرد: ین گروه از سهم ها، برای سرمایه گذاری جذاب نیستند و اگر قیمت های فعلی بازار سرمایه، برای این شرکت ها توجیه پذیر باشد؛ باید نگران وضعیت اقتصاد کشور باشیم که احتمالا از محل افزایش نرخ ارز و سایر متغیرهای اسمی، تعدیلی اتفاق بیفتد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر دارایی‌های شرکت تامین سرمایه امید در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اصلاح بازار هنوز تمام نشده!/ آیا قیمت‌ها به اردیبهشت‌ماه بازمی‌گردد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سیگنال ناظر به بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای بورس نیوز تاکید کرد:

توصیه هایی به تازه واردها

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

۳ پارامتر تکان دهنده "بورس"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
اگر لیاقت بکارگیری نقدینگی وارد شده تو بورس رو نداشته باشند همین اتفاق رقم خواهد خورد ومنتظر دلار 45 هزاری باشند. در ضمن اگر ارزش ذاتی برخی شرکت ها خیلی کمتر از قیمت فعلی هستند که منم قبول دارم چرا سازمانهای ذیربط اجازه افزایش سرمایه به آنها داده اند؟