بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تخلیه هیجان فروش، منطقی‌تر از رشد بی وقفه

بعید است که حتی درصورت توقف عرضه ETF ها، دولت از حمایت از بازار سرمایه دست بکشد؛ چرا که هدف دولت تامین نقدینگی از بازار سرمایه بوده و برنامه دولت برای جذب نقدینگی از این بازار، خیلی بیشتر از حجم ETF ها است.
کد خبر : ۲۲۳۲۱۶

تخلیه هیجان فروش، منطقی تر از رشد بی وقفه

 

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل هفته را با رنگ سرخ آغاز کرد و تا این لحظه از معاملات، شاهد افت بیش از ۳۲ هزار واحدی شاخص کل هستیم. با وجود فشار فروش در اکثر نمادهای بازار، برخی نمادها از جمله "شستا" ، "وبصادر" و پالایشی ها مورد اقبال بازار قرار دارند.
روز گذشته خبری مطرح شد که مجلسی ها پیشنهاد داده اند عرضه دارا دوم و سوم متوقف شده و باقیمانده سهام دولت در شرکت ها به جاماندگان سهام عدالت تخصیص یابد. این موضوع، نگرانی هایی مبنی بر احتمال عدم حمایت دولت از بازار سرمایه به دنبال داشته و به نظر می رسد در منفی های امروز بی تاثیر نبوده است.

 

نادر جزایری مدیر عامل کارگزاری بهین پویا در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه، بازاری پویا است و اگر قرار باشد روند این بازار فقط تحت تاثیر عرضه ETF های دولت و سهام عدالت تعیین شود که پویایی این بازار زیر سوال می رود. به هر حال در صورت قطعیت خبر توقف عرضه ETF های دولت، باید منتظر فشار فروش در بازار سرمایه باشیم؛ اما نکته اینجا است که در صورت خروج نقدینگی از بازار سرمایه، بازارهای موازی دچار تلاطم می شود و این، هدف دولت نیست. تمام تلاش دولتمردان در راستای هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه بوده و بعید است که حتی درصورت توقف عرضه ETF ها، دولت از حمایت از بازار سرمایه دست بکشد؛ چرا که هدف دولت تامین نقدینگی از بازار سرمایه بوده و برنامه دولت برای جذب نقدینگی از این بازار، خیلی بیشتر از حجم ETF ها است.

وی افزود: اصلاح، جزو ذات بازار بوده و رشد مستمر بی معنا است. فشار فروش بازار باید تخلیه شود و معتقدم اگر در هفته های قبل اجازه اصلاح به بازار سرمایه داده می شد، امروز با طرح موضوع احتمال توقف عرضه ETFها، بازار واکنش چندانی نشان نمی داد.

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سهامداران خصوصا تازه واردها گفت: منفی های بازار کاملا طبیعی و منطقی است و بازار باید منفی شود تا هیجان فروش تخلیه شود‌. رشد بدون اصلاح هم انتقاداتی به دنبال داشته و هم از اطمینان سرمایه گذاران به این بازار کاسته است. بالاخره باید منفی های بازار را هم ببینیم تا منتقدان هم جواب خود را بگیرند و بعدم هم، با تخلیه هیجان فروش، بازار سرمایه مسیر خود را طی کند. نگران منفی های بازار نیستم و این منفی ها، اصلاحی است که شاید باید زودتر از این شاهد آن بودیم. خروج از بازار سرمایه هم منطقی نخواهد بود. بازارهای موازی جذابیت بیشتری نسبت به بازار سرمایه ندارند و اتفاقا ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه طلا به مراتب از ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه بیشتر است؛ زیرا که به هر حال بازار سرمایه حتی در منفی ها، دامنه نوسان داشته و نظارت بیشتری هم روی این بازار هست و اگر لازم باشد با کاهش دامنه نوسان می توان تا حدی جلوی ریزش این بازار را گرفت؛ ولی نظارت چندانی بر بازار ارز و سکه، صورت نمیگیرد و ریسک ضرر و زیان سرمایه گذاران بیشتر است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رشد سنگین سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها؛

افزایش ۸‍۱درصدی سود سهام "وپویا"

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خنجر از پشت به بهانه حمایت از بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

جنگ "عرضه" و "تقاضا" در بورس

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چربش سمت تقاضای "بورس" بر عرضه‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
این اصطلاح کوچک فرصت خرید سهام ارزنده را فراهم کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲
سلام من نمیدونم این آقای کارشناس تو خواب هستند یا تو این مملکت زندگی نمیکنند.چطوری میگند هفته قبل بازار رشد داشته .این شاخص گمراه کننده است مثبت کم الان نشان دهنده این هست که کلی شرکتها منفی بخورند تاشرکت های بنیادی که معلوم نیست چرا رشد بی انداره میکنند وشاخص رو مثبت نگه میدارد ملاک بحث قرار گیرند.باید ضرایب شرکت ها عوض بشود تا اینگونه روی شاخص مثبت بی جهت مانور داده نشه وواقعیت رو برعکس جلوه ننماید.حجم مبنا این شرکت ها هم کم است شرکتی با 80 میلییارد سهم چرا حجم مبنای 8میلیون داشته باشه.خب معلومه اینها هم یاد گرفتند بازار سرمایه کجاست وبه جای رشد اقتصادی شرکت خود میوفتند تو بازار خرید وفروش برگه میکنند. نه هزینه کارگر وهزینه جانبی دیگه هم متحمل نمیشوند.