بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
برای بازار امروز انتظار تشکیل صف‌های خرید در نماد‌های بزرگ و شاخص ساز را خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۲۳۲۶۰

صف‌های خرید در نماد‌های شاخص ساز


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد اصلاح جزئی بازار بودیم. در حالی که در ابتدای بازار شاهد تشکیل صف فروش سنگین در بسیاری از نماد‌ها بودیم، به تدریج و پس از تشکیل صف خرید در نماد "شپنا" شاهد رشد تدریجی قیمت‌ها در گروه‌های اصلی بازار سرمایه بودیم و تعداد نماد‌هایی که نوسان منفی به مثبت ۱۰ درصدی را تجربه کردند به بیش از ۵۰ نماد رسید. به این ترتیب، شاهد اصلاح یک ساعته بازار و رشد مجدد قیمت‌ها در سطح بازار بودیم و شاخص کل صرفا افت اندک ۱۲ هزار واحدی را تجربه کرد.

با این حال در گروه‌های کوچک‌تر بازار همچنان روند منفی را تجربه کردیم و در گروه‌های سیمانی، دارویی و برخی از نماد‌های گروه ساختمان و غذایی روند منفی معاملات مشهود بود.

شاخص کل هم وزن افت بیش از ۱.۵ درصدی را تجربه کرد تا دومین روز منفی پیاپی را ثبت کند. شاخص کل هم وزن به رقم ۴۷۱ هزار و ۲۷۰ واحد رسید.

ارزش کل معاملات که در روز چهارشنبه رکورد تاریخی بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی را ثبت کرده بود، در معاملات دیروز به بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد ریال رسید تا به این ترتیب شاهد باشیم که کف ارزش معاملات در هفته‌های اخیر به ۲۰۰ هزار ریال رسیده است.

سیاست و اقتصاد کلان
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آماده شدن طرح این کمیسیون برای عدم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خبر داد. وی با بیان اینکه این طرح در پاسخ به زیاده‌طلبی‌های اروپا و آمریکا تهیه شده که نمایندگان زیادی آن را امضا کرده‌اند. تصریح کرد: مقدمه توجیهی این طرح نوشته شده است، البته درباره ماده واحده و مواد مربوط با این طرح در صحن علنی تصمیم‌گیری خواهد شد. نماینده اصفهان در مجلس عنوان کرد: هم‌اکنون طرح مذکور در حال طی کردن مراحل اداری در هیات رئیسه مجلس است که به زودی از سوی آنان اعلام وصول خواهد شد.

کمتر از ۱۰ روز دیگر تا پایان مهلت رسمی رفع تعهد ارزی از سوی صادرکنندگان برای صادرات سال ۹۸ باقی نمانده و اکنون، به گفته فعالان اقتصادی، تغییراتی در روش‌های بازگشت ارز صادراتی ایجاد شده است. به گزارش خبرگزاری مهر آنگونه که صادرکنندگان می‌گویند اکنون که برای رفع تعهد ارزی صادرات سال ۹۸ به سامانه مربوطه مراجعه کرده و تقاضای ثبت اطلاعات برای استفاده از ارز صادراتی برای واردات خود یا شخص دیگری را دارند، با برخی پیام‌ها از سوی سامانه مواجه می‌شوند که نشان می‌دهد تغییراتی در روش‌های بازگشت ارز صادراتی ایجاد شده و البته هنوز بانک مرکزی بخشنامه رسمی در این خصوص صادر نکرده و باید دید که آیا این صرفاً یک پیام سامانه‌ای و محدودیت نانوشته است، یا اینکه بانک مرکزی در بخشنامه‌ای مجزا شیوه دیگری را برای رفع تعهد ارزی اعلام خواهد کرد.

به هر حال اگرچه هنوز بخشنامه‌ای رسمی درباره تغییر شیوه‌های رفع تعهد ارزی در دسترس نیست، اما اکنون که صادرکنندگان باید با روش‌های تسهیل شده برای رفع تعهد ارزی سال ۹۸ خود با توجه به مهلت زمانی باقیمانده مواجه باشند، سامانه محدودیت‌های جدیدی را برای رفع تعهد ارزی آن‌ها اعلام می‌کند و اکنون روش واردات در مقابل ارز صادراتی با شرط و شروط‌هایی مواجه شده است.

در پیامی که به صادرکنندگان در این سامانه داده می‌شود آمده است: «با توجه به گذشت چهار ماه از تاریخ خروج کالا برای این اظهارنامه صادراتی امکان ثبت درخواست وجود ندارد.» و بدین شیوه، صادرکنندگان اجازه استفاده از ارز حاصل از صادرات برای واردات خود یا غیر را در صورتی که بیش از ۴ ماه از زمان صادرات آن‌ها گذشته باشد، ندارند.

در خبری از حوزه سهام عدالت، رئیس سازمان بورس در جمع خبرنگاران در مورد آئین‌نامه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی اظهار کرد: حدود ۳۰ میلیون نفر از مشمولین سهام عدالت روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند و امروز در جلسه شورای عالی بورس آئین‌نامه تعیین تکلیف شرکت‌های سرمایه پذیر استانی حدودا نهایی شد. قالیباف با بیان اینکه احتمالا از شهریور پذیرش شرکت‌های سرمایه گذاری استانی آغاز می‌شود، ادامه داد: بر اساس تصمیماتی که گرفته شد قرار شد شرکت‌های سرمایه‌پذیر استانی به کد شرکت‌های سرمایه گذار استانی منتقل شوند و بر این اساس انتقال دارایی‌های شرکت‌های سرمایه گذاری استانی بر اساس قیمت‌های یکم تیر ماه ۱۳۹۹ منتقل خواهد شد. پس از آن هیات مدیره شرکت‌ها باید اقدامات مربوط به پذیرش در بورس را پیگیری کنند تا این شرکت‌ها قابلیت معامله پیدا کنند. پس از آن افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند می‌توانند نسبت به معامله سهام خود تصمیم بگیرند.

بازار امروز
برای بازار امروز انتظار تشکیل صف‌های خرید در نماد‌های بزرگ و شاخص ساز را خواهیم داشت. با این حال انتظار می‌رود که شاهد عرضه صف‌های خرید باشیم. به نظر می‌رسد که روند افزایشی بازار در روز‌های آتی با شیب ملایم‌تر و آهسته تری ادامه داشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
شپنا شتران فولاد همش سر صندوق etf دولته که عرضه نمیشه