بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خنجر از پشت به بهانه حمایت از بازار سرمایه

در طول ۴ ماه اخیر، ۲ بار نرخ سود سپرده های بانکی را تغییر داده اند. این تغییر پیاپی نشان می دهد دولت برای تحقق منافع خود، برنامه هایی برای بازار سرمایه داشته که محقق نشده و حالا، سیاست خود را تغییر داده است.
کد خبر : ۲۲۳۵۶۰

خنجر از پشت به بهانه حمایت از بازار سرمایه
به گزارش بورس نیوز، بورس تهران امروز حال مساعدی نداشت و فشار عرضه در بسیاری از نمادهای بازار محسوس بود. این در حالی است که دیروز خبر افزایش مجدد سود سپرده های بانکی اعلام شد و رئیس مجلس شورای اسلامی هم در گفتگوی خبری دیشب، از حمایت از بازار سرمایه سخن گفت.

ساسان شاه ویسی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازارهای جهانی و تاثیر آن بر بازار سرمایه کشور ما بیان کرد: اقتصادهای بین المللی، با هم همبستگی دارند و اقتصاد ما هم منطقا باید از بازارهای جهانی تاثیر بپذیرد و اگر بازارهای جهانی دچار رکود شوند، اقتصاد ما هم تحت تاثیر قرار بگیرد. این همبستگی بازارهای جهانی را در دوران شیوع کرونا مشاهده کردیم. اما نکته اینجاست که اقتصاد ما و ساختارهای اقتصادی کشور ما از این همبستگی منطقی پیروی نمی کند و متاسفانه یا خوشبختانه چندان ارتباطی با روند اقتصادهای جهانی ندارد! کما اینکه به فاصله دو هفته بعد از شهادت سردار سلیمانی، بورس آمریکا قرمز بود و بورس ما شیب صعودی داشت و مثبت بود.

وی افزود: دلیل این عدم همبستگی منطقی اقتصاد ما با اقتصادهای جهانی، انحصار بخش دولتی و خصوصی در ساختارهای درون سیستمی است که این بخش ها به جهت حفظ منافع خود، میتوانند در داخل بازارها، اقدامات و فعالیت هایی داشته باشند که به شکل سوداگرانه، موجب تغییرات عمیق در بازارها شود. این وضعیت، همبستگی منطقی که باید بازارها با اقتصاد جهانی داشته باشند را به شدت دچار چالش می کند و به همین علت هم با آنکه بازارهای جهانی، به تدریج در حال خروج از رکود ناشی از کرونا هستند، ولی اثرپذیری پول ملی ما از رکود شدت بیشتری یافته و ارزش پول ملی ما نسبت به سایر کشورها، افت بیشتری داشته است. این شدت پذیری، ناشی از مداخلات دولت در اقتصاد ما بوده و این مداخله ها، نه به نفع اقتصاد ما بلکه به منفعت مدیریت عمومی اقتصاد انجام می دهد. وضعیت فعلی بازار سرمایه کشور را مناسب ارزیابی نمیکنم چرا که بازارهای مالی ما، رابطه معناداری با یکدیگر ندارند. روز گذشته از افزایش نرخ سود سپرده های بانکی خبر دادند و به نظر می رسد این خبر، میتواند در کوتاه مدت شوکی برای اقتصاد ما باشد. معمولا تغییرات نرخ سود سپرده های بانکی هر ساله در آبان ماه انجام می شد؛ حال آنکه در طول ۴ ماه اخیر، ۲ بار نرخ سود سپرده های بانکی را تغییر داده اند. این تغییر پیاپی نشان می دهد دولت برای تحقق منافع خود، برنامه هایی برای بازار سرمایه داشته که محقق نشده و حالا، سیاست خود را تغییر داده است. تغییر نرخ سود بانکی علاوه بر آنکه بازار سرمایه را دچار چالش می کند، بانک ها را هم در معرض تغییرات جدیدی قرار می دهد و از همه مهمتر، بازارهای مصرفی را که سازنده سایر بازارها هستند، دچار اختلال خواهد کرد. بنابراین تصمیمات و سیاست هایی که در داخل اتخاذ می شود، قوی تر از اتفاقات بین المللی بازارهای ما را تحت تاثیر قرار می دهد و این سیاست ها، منجر به ثبات در بازارهای کشور هم نشده است.

وی با انتقاد از سلب بخشی از اختیارات بانک مرکزی در حوزه ارز و واگذاری آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: در شرایطی که نرخ دلار، به دماسنجی برای اقتصاد کشور تبدیل شده؛ طبق ماده ۱۱ بند ۲ و ۳ اختیارات و وظایف بانک مرکزی، وظیفه بانک مرکزی، سیاست گذاری و نظارت بر حوزه پولی کشور است. حالا چطور مسوولیت تسهیم ارزی در حوزه واردات و صادرات به وزارت صمت واگذار شده؛ وزارتی که اتفاقا مدتی است وزیر ندارد! این اقدام معنایی جز این ندارد که دولت به دنبال قلمروی است که تحت نظارت نباشد و هر طور خودش بخواهد می تواند عمل کند. با توجه به مداخلات غیر موجه دولت در اقتصاد، زیر سوال بردن استقلال بانک مرکزی و بازار سرمایه و...، به نظر می رسد نه تنها از چالش بحران کرونا خارج نشده ایم؛ بلکه حتی چند چالش جدید هم ایجاد کرده ایم که شاید عبور از آن، از عبور از چالش کرونا هم سخت تر باشد.

شاه ویسی در رابطه با اظهار نظرهای مقامات مختلف در مورد حمایت از بازار سرمایه گفت: قبل از هر چیز، باید حمایت از بازار سرمایه تعریف شود‌. بازار سرمایه فرصت بزرگی برای ایجاد اشتغال، ثروت آفرینی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور است و "حمایت" یعنی انجام اقداماتی که به استفاده هر چه بهتر از این بازار کمک کند. اما اینکه دولت قادر به مهار نقدینگی، اشتغال زایی و خروج از بحران کرونا نباشد و برای جبران این ضعف ها، بازاری ایجاد کند که سپر بلای دولت باشد و اگر هم اتفاقی در این بازار رخ داد، مسوولیتی متوجه دولت نباشد؛ به معنای حمایت از بازار سرمایه نیست.

وی افزود: در اقتصاد کشور گاهی ممکن است یک بازار نیاز به حمایت تشویقی یا حمایت تنبیهی داشته باشد. حمایت تنبیهی هم به معنای سرکوب یک بازار به منظور حمایت از بازار دیگری نیست. آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که شورای عالی بورس بعنوان نهاد ناظر بازار سرمایه مرزی برای سهام سالم و ناسالم تعریف نکرده؛ تجدید ارزیابی دارایی ها در زمانی که باید، انجام نشده؛ در کمتر از ۲ ماه، ارزش بازار سرمایه ۱۳۲ درصد رشد کرده و هیچ اطلاعیه ای در این خصوص از سوی نهاد ناظر این بازار منتشر نشده و... و این اقدامات نشان میدهد بر خلاف آنچه وانمود می شود، حمایتی از بازار سرمایه صورت نگرفته و این بازار بیشتر شبیه سپر بلا عمل کرده است‌. کما اینکه در دوره هایی هم از افزایش نرخ ارز برای تامین برخی منافع، حمایت شده و یا از قاچاق کالا به بهانه دور زدن تحریم حمایت شده و... این حمایت ها هرگز واقعی نبوده و منجر به رونق تولید و شکوفایی اقتصاد کشور نشده است. این تنفس مصنوعی دادن به بازار سرمایه اگر قطع شود، ریزش به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: چطور ممکن است در شرایطی که تمام بورس های جهانی، منفی بوده؛ بورس ما چنین رشدی کرده باشد؟ اگر قصد دولت حمایت از اقتصاد کشور بود، چرا از معیشت مردم و حقوق کارگران و اخذ مالیات بر اقتصاد پنهان و... حمایت نشد؟ این به ظاهر حمایت ها، فقط لبخندی نمایشی در عکس های سلفی است که ثبات اقتصادی و جلب اعتماد ملی به دنبال نداشته است. تولیدکنندگان دغدغه اوضاع بی ثبات بازار ارز را دارند و توزیع ارز واردات و صادرات به نهادی واگذار شده که خود درگیر مشکلات مدیریتی بوده و هنوز وزیر آن تعیین نشده است! با این شرایط، نرخ ارز هم صعودی خواهد بود.

 

وی در خاتمه تصریح کرد: این نکته عجیبی بود که در اوج روند صعودی بازار سرمایه، رئیس سازمان بورس استعفا می دهد و کسی به دلیل این استعفا نمی پردازد؟ و... اینها دلایلی است که باید نگران وضعیت اقتصاد کشور بود. سیاست های اقتصادی در کشور ما بیش از آنکه در راستای حمایت از تولید باشد، نظام دلالی را تقویت می کند‌. اخیرا هم اتاق بازرگانی یک پیشنهاد ۱۰ بندی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور ارائه که به نظر بنده اجرای آن فقط به نفع صادرکنندگان و واردکنندگان خواهد بود و اثر سوئی بر بازار سرمایه خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر سرمایه گذاری مشاور تامین سرمایه نوین در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بورس" ثروت‌آفرینی یا درآمدکوتاه مدت

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دلیلی برای جذابیت مجدد سرمایه‌گذاری در "بورس"

کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کردند:

سمت‌و‌سوی بازارسرمایه در هفته آتی

مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آگاه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تازه‌واردها نگران منفی‌ها شدند ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سروش
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
متشکرم از اینکه آقا ساسان نظر خودشان را بیان کردند همچنین نگاه متفاوتی با ایشان دارم کارل راجرز : هر موقع چیزی را درون کسی یا چیزی قبول نداشتی بچرچ ببین چه چیزی را درون خودت قبول نداری ... در فرهنگ ایران جا افتاده است که اگر چیزی را قبول نداریم شروع به نقد و ارزیابی آن میکنیم و این نقد را با تحقیر و سرزنش همراه میکنیم .. همچنین اگر آن را قبول داشته باشیم باز هم آنرا در حد کمال قضاوت میکنیم بطوریکه یا از این ور بوم میفتیم و یا از آن ور بوم در هر صورت به نیاز پشت آن مورد دقت نمیکنیم .. شخصا در اقتصاد ایران فردی و یا اقتصاد دانی و یا کسی را ندیده ام درکی از ماهیت مشکل اقتصادی ایران داشته باشد بعنوان مثال یک نمونه را از زاویه نگاه خودم مطرح میکنم.در ایران حمایت قیم وار بعنوان یک اصل پذیرفته شده است و تمامی افراد قضاوت کننده فقط در شیوه حمایت قیم وار با هم تفاوت نظر دارند منظورم را با یک مثال بیشتر توضیح میدهم دو بچه درس ریاضی دارند و دو پدر در روش حمایت قیم وار مشکلات بچه را مال خودشان میدانند و سعی در حل تمامی آنها توسط خودشان دارند حال یکی از پدرها میگوید تکالیف را هم خودت بنویس دیگری میگوید نه فقط جوابها را خودت بگو این وضعیت اقتصاد ایران است و تمامی اقتصاد دانان سعی در راه حلهای گوناگون برای رفع مشکل از طریق حمایت قیم وار دارند بدون انکه بدانند تمامی این راه حلها چون به ماهیت مشکل نمیپردازد به یک نتیجه یکسان منجر میشود (صنایع و تولید) بچه ای که رشد نمی کند و دائم دیگران را مقصر مشکلات خودش میداند و دائم طلبکار است (دولت) بابایی که روش بابای قبلی را اشتباه میداند و روش جدیدی را بکار میبرد ولی با اجرای روش جدید باز هم به همان نتیجه میرسدو مشاورینی که با بابای جدید همراهی میکنند و با این فکر که کار مشاوران قبلی اشتباه بوده است و این کار جدید حتما جواب میدهد ولی بعد از اجرا باز هم به همان نتیجه میرسند زیرا هیچ کدام به ماهیت مشکل توجه نکرده اند و ...................................................
و ----
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
بورس خنجر از پشت را از خودروییها خورد با رفتن راه 100 ساله در 3ماه ادرس غلط ندهید یا سوادتان را بالا ببرید
ا رسلان دولتخواه
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
با سلام هربازاری که دستوری سرکوب شود بالاخره جهش پیدامی کندمثال: بازار سکه وارزمسلما سهام خودرویی ها هم ظاهرادردوره ریاست قبلی بورس بنحوی سرکوب شده بودنتیجه اش دیدید هنوز روندصعودی ادامه داردسهم ذوب از طرف حقوقی وبازارگردان فعلا سرکوب میشود بعدا نتیجه اش می بینید وقس علیهذاچرا اینهمه دخالت ودستور!!!!
ناشناس
Netherlands
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷
واقعا اگر قرار باشه به یه مشت تازه وارد سهم گرون بندازن اسمش حمایت نیست خیلی از مردم نون شب ندارن محاله باور کنیم دولت دلش برای بورس بازآ سوخته وقتی این مردم هیچ وقت برای دولتمردان ارزشی نداشتن فقط میگم خدا آخر و عاقبت ما رو بخیر کنه
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
دولت یک حاطره تلخ برای اهالی بازار سرمایه و عامه مردم به یادگار میذاره. خاطره ای که تا سالها تو ذهن بماند و طرف را بکشید هم دیگر منابعی به بورس نیاورد