بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اقتصاد ایران قابل قیاس با ونزوئلا نیست

ریشه افزایش قیمت مسکن و خودرو را در جایی غیر از بورس بجویید.
کد خبر : ۲۲۳۶۸۲

اقتصاد ایران قابل قیاس با ونزوئلا نیست

به گزارش بورس نیوز، رشد بازار سرمایه منتقدانی هم داشته است‌. برخی منتقدان معتقدند رشد بازار سرمایه باعث خلق پول و تورم خواهد شد و برای مهار تورم و جلوگیری از ونزوئلایی شدن، باید مانع رشد بازار سرمایه شد‌.

مرتضی عزتی اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اصولا رشد قیمت‌ها در یک بازار، منجر به خلق نقدینگی نمی‌شود. خلق نقدینگی در شرایطی صورت میگیرد که دولت اقدام به چاپ پول کند یا سکه ضرب کند یا اینکه افزایش قیمت ها، باعث افزایش فعالیت بانک‌ها و سرعت گردش پول در اقتصاد کشور شود. اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد، حجم نقدینگی هم افزایش خواهد یافت؛ ولی به صورت منطقی افزایش قیمت سهام در بازار سرمایه نباید منجر به خلق پول گردد.

وی ادامه داد: در این مقطع نباید خیلی نگران رشد بازار سرمایه بود. کافی است دولت با عرضه دارایی‌های خود در بازار سرمایه، از رشد غیر منطقی سهم‌ها بکاهد. این اقدام هم برای اقتصاد کشور منافعی به همراه خواهد داشت و هم به رشد منطقی بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

عزتی افزود: البته اگر جریان رشد قیمت‌ها از طریق تسری سریع یا انتقال افزایش قیمت‌ها از بازاری به بازار‌های دیگر، صورت بگیرد می‌تواند موجب رشد سریع‌تر قیمت‌ها در بازار‌های مختلف شود.

وی با اشاره به نقش مهم دولت در کنترل بازار‌های مختلف اظهار کرد: دولت ابزار‌های کافی برای خنثی کردن آثار منفی رشد شدید یک بازار بر سایر بازار‌ها و کنترل جو روانی اقتصاد کشور را دارد. از راهکار‌های کنترل بازار سرمایه توسط دولت، افزایش عرضه‌ها از سوی دولت است.

این کارشناس اقتصادی درخصوص آزادسازی‌ها نیز تاکید کرد: دولت با واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و خصوصی سازی، آزادسازی سهام عدالت و... می‌تواند از بار فشار تقاضای بازار سرمایه بکاهد. ضمن اینکه بنگاه‌های اقتصادی هم می‌بایست با افزایش سرمایه گذاری‌های واقعی در بازار سرمایه، از تشکیل حباب در قیمت سهم‌ها جلوگیری کنند.

عزتی تصریح کرد: هرچند با افزایش مشکلات اقتصادی، سایه بی ثباتی اقتصادی می‌تواند بر ذهن مردم و دولتمردان حاکم شده و تورم را تشدید کند؛ ولی اقتصاد ایران، ظرفیت بسیار بالاتری نسبت به ونزوئلا دارد و قابل مقایسه با اقتصاد ونزوئلا نیست. دولت ما از طریق ابزار‌هایی که در اختیار دارد، به راحتی امکان جلوگیری از بحران‌های اقتصادی را دارد؛ البته مشروط بر آنکه اگر جو روانی به شکلی بود که آمادگی بحران در اقتصاد کشور وجود داشت؛ نسبت به آرام کردن اوضاع اقدام کنند و سیاست‌هایی در راستای ایجاد آرامش در اقتصاد کشور، پیاده سازی کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به منتقدانی که رشد قیمت‌ها در بازار مسکن و خودرو و... را به رشد بازار سرمایه گره می‌زنند، گفت: رشد قیمت‌ها در بازار املاک و خودرو و سایر بازار‌های کالایی و سرمایه گذاری، ارتباطی با رشد بازار سرمایه ندارد. اگر چه در اقتصاد، سرایت پذیری وجود دارد و بازار‌ها می‌توانند تاثیراتی بر سایر بازار‌ها داشته باشند؛ ولی ریشه رشد قیمت املاک و خودرو و... را باید در جایی غیر از بورس تهران جستجو کرد.

وی اضافه کرد: بخشی از رشد این بازار‌ها ناشی از ورود سرمایه‌های سرگردان و سفته بازان به بازار‌های مسکن و خودرو و... بوده است. ورود سفته بازان و سرمایه‌های سرگردان به بازار خودرو و مسکن باعث شده خودرو و مسکن به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شوند و قیمت‌ها هم تحت تاثیر همین موضوع رشد کرده است؛ ولی این تنها دلیل رشد قیمت‌ها در بازار‌های مختلف نیست.

عزتی در پایان خاطرنشان کرد: عمده افزایش قیمت بازار‌های مختلف در کشور ما به دلیل افزایش نرخ ارز ایجاد شده است. بسیاری از فعالان بخش تولید و صادرات، کالا‌ها را بر اساس نرخ ارز و فرصت صادرات، قیمت گذاری می‌کنند. افزایش قیمت محصولات فولادی و سیمان و... هزینه‌های ساخت را افزایش داده و در چنین شرایطی نمی‌توان افزایش قیمت املاک را به رشد بازار سرمایه ربط داد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
یک پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

پیش به سوی اقتصاد ونزوئلایی یا...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶
با تشکر از بورس نیوز این یک کارشناس واقعی و با تجربه است که از بورس و اقتصاد آگاهی کافی دارد تحلیل جامع و کاملی بود
اگر ونزوئلا هم بورس قوی داشت با اینکه نفت استخراج میکند صنعت و اقتصاد و پالایشگاه هم داشت و مردمش برای یک ظرف پبنزین آواره خیابان نبودند