بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دارویی برای درمان بلندمدت بورس

در بازه زمانی ۱۵ ماهه، هنوز سهم های بزرگ بازار به اندازه سهم های کوچک رشد نکرده است.
کد خبر : ۲۲۴۶۵۰

دارویی برای درمان بلندمدت بورس/تصمیمات خلق الساعه، آفت بازارهای مالی

به گزارش بورس نیوز، در نخستین روز هفته بورس تهران سبزپوش بود و بیش از ۵۰ هزار واحد رشد کرد. با این حال نگرانی هایی بابت تصمیمات حلق الساعه سیاست گذاران و دولتمردان وجود دارد. چند روزی است که بحث احتمال خروج فولاد از بورس کالا مطرح شده و اخیرا هم شایعاتی از احتمال کاهش دامنه نوسان معاملات بازار شنیده می شود. این گونه تصمیم گیری ها، انتقادات سهامداران را در پی داشته است.

مرتضی عباد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: در مورد وضعیت بازار سرمایه و پیش بینی بازدهی این بازار در ماه های آینده فقط می توان گفت در ماه های آینده هم، بازدهی بازار سرمایه از بازارهای رقیب کمتر نخواهد بود و این بازار متناسب با بازارهای مسکن و ارز و طلا و... رشد خواهد کرد.

وی افزود: به نظر می رسد اتفاق بدی در انتظار بازار سرمایه نیست؛ اما باید انتظارات سهامداران تعدیل شود. نکته اینجاست که از دید بعضی فعالان بازار سرمایه، سهم های بزرگ بازار رشد زیادی داشته و نقدینگی باید به سمت سهم های کوچکتر بازار حرکت کند؛ در حالی که چنین نگرشی صحیح نیست و در بازه زمانی ۱۵ ماهه، هنوز سهم های بزرگ بازار به اندازه سهم های کوچک رشد نکرده است. ضمن اینکه پول های بزرگ به سمت سهم های بزرگ خواهد رفت و با این شرایط، نگران وضعیت سهم های بزرگ بازار نیستم.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: رشد چشمگیر بازار سرمایه باعث شده برخی دولتمردان و سیاست گذاران به دنبال راه حلی برای کاهش تلاطم بازار سرمایه باشند. کاهش دامنه نوسان، پیشنهادی بود که رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار چند ماه قبل مطرح کرد و اجرایی نشد؛ شاید اجرای این طرح در اواخر سال ۹۸ می توانست به بهبود روند بازار سرمایه کمک کند؛ ولی حالا که بازار این میزان رشد را تجربه کرده، کاهش دامنه نوسان اقدام سودمندی نبوده و احتمالا اگر در این شرایط، دامنه نوسان معاملات کاهش یابد؛ بازار سرمایه دچار کلپس و انسداد سهم ها در صف خرید یا فروش خواهد شد. در گذشته، سهامداران عمده و حقوقی ها و حتی دولت، بعد از یک دوره رشد قیمتی، در قیمت های بالاتر حاضر به فروش سهام خود بودند؛ اما با هیجانی شدن بازار، دولت و حقوقی ها هم حاضر به فروش سهام نیستند. در شرایط فعلی، فروش سهام مدیریتی دولت و افزایش شناوری سهام شرکت ها، تنها راهکار منطقی برای کاهش تلاطم بازار سرمایه خواهد بود.

عباد در ادامه، با اشاره به بجا بودن انتقادات سهامداران بابت سیاست های خلق الساعه در مورد اقتصاد کشور و صنایع بورسی و... اظهار کرد: از سال های گذشته، همواره شاهد تصمیمات و دستورالعمل های خلق الساعه در کشورمان بوده ایم و الان هم سیاست های دولت بر پایه یک برنامه ریزی بلندمدت نیست. دولت همیشه به اتفاقاتی که در بازارها رخ داده و از کنترلش خارج بوده، واکنش های این چنینی نشان است. کما اینکه در سال های قبل هم با تلاطم بازار ارز، تصمیم به اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفت و تبعات این سیاست و رانت ها و مفسده های دلار ۴۲۰۰ تومانی را به چشم دیدیم. حالا هم برای کنترل قیمت مسکن و... اقدام به مداخله در سیاست های بورس کالا کرده است. این مداخله ها و سیاست های خلق الساعه، از جمله طرح خروج فولاد از بورس کالا، فی نفسه نادرست است و هر گونه دستکاری در بازارها، نهایتا رانت ایجاد کرده و موجب ضرر و زیان خواهد شد. بازارهای مالی و کالایی هم معمولا قدرتمندتر از آن هستند که با چنین مداخله هایی، بتوان آنها را کنترل کرد؛ اما گاهی سیاست گذاران برای کنترل بازاری که روندش از دست شان خارج شده، راهی جز اعمال فشار و سیاست های این چنینی ندارند؛ هر چند که این راه حل ها، فقط مسکن موقتی است و در بلند مدت جواب نمی دهد. انتقاد سهامداران هم منطقی است که دولت نباید در قیمت گذاری محصولات صنایع بورسی، مداخله کند؛ اما این شرایط قبلا هم بوده و بارها تبعات سیاست های نادرست و شتابزده دولت را متحمل شده ایم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

لیدری‌های آینده از نوع پالایشی‌ها و سیمانی‌ها

کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شاخص کل و مقاومت ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
هرجا دولت دست گداشت خراب شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
دارویی !!