بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
کد خبر : ۲۲۴۸۸۶

منظور از عدم فعالیت شرکت چیست؟

همه شرکت‌های هفت گانه‌ای که در قانون تجارت از آن‌ها نام برده شده است، برای شروع فعالیت باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند. پس از ثبت شرکت، افراد باید به اداره دارایی مراجعه کنند. این امر برای دریافت پرونده مالیاتی و پلمپ دفاتر تجاری  صورت می‌گیرد.

در حین انجام فعالیت ثبت شرکت گاهی موانعی پیش می‌آید. یکی از این مشکلات این است که شرکت پس از اتمام فرایند ثبت برای دریافت پرونده مالیاتی و تعیین حوزه مالیاتی خود اقدامی انجام نمی‌دهد. از طرف دیگر ممکن است شرکت پس از انجام امور ثبتی، به دلایل مختلفی از انجام فعالیت خودداری نماید. در این حالت به این شرکت‌ها، شرکت‌های بدون فعالیت گفته می‌شود. در واقع شرکت بدون فعالیت شرکتی است که هیچ گردش بانکی ندارد حتی برای مصارف شخصی.. به‌عبارت دیگر منظور از عدم فعالیت شرکت این است که هیچ فعالیتی در شرکت انجام نمی‌شود و قرارداد خرید و فروشی در آن منعقد نمی‌شود.

 

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟ برای عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟

پس از ثبت شرکت مشخصات شما از طریق اداره ثبت شرکتها به اداره دارایی گزارش خواهد شد، شما می توانید با رعایت یکسری اصول کلی که به اختصار بیان می شود در صورت عدم فعالیت هم، مشمول جریمه مالیاتی نشوید.

۱. بر اساس ماده ۱۸۴ قانون مالیاتهای مستقیم ادارات ثبت مکلفند در آخر هر ماه فهرست کامل شرکتها و موسساتی را که در طول ماه به ثبت می‌رسند و تغییرات حاصله در مورد شرکت ها و مؤسسات موجود و نیز نام اشخاص حقیقی یا حقوقی را که دفتر قانونی به ثبت رسانده اند با ذکر تعداد دفاتر ثبت شده و شماره های آن به اداره امور مالیاتی محل اقامت موسسه ارسال دارند. حال باید توجه داشت از زمان ثبت تا زمانی که شرکت فاقد فعالیت بود، مراتب باید طی نامه‌ای کتبی درسربرگ شرکت و با مهر و امضاء به واحد مالیاتی مربوطه اطلاع داده شود.

۲. در صورت خرید هرگونه اموال و اثاثیه و تجهیزات در سال مورد نظر جزء خرید شرکت محسوب شده و قابل رهگیری است.

۳. جهت عدم فعالیت شرکت، تصمیم دفاتر مالی و اظهارنامه عدم فعالیت ضروری است. پس هر سال دفاتر مالی شرکت را در مهلت مقرر تهیه نمایید.

۴. پلمپ دفاتر قانونی از دیگر تکالیف اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد فعالیت می باشد. یعنی بابت هر سال مالی حتی در صورت نداشتن فعالیت می بایست دفاتر قانونی پلمپ گردد.

۵. صاحبان مشاغل اشخاص حقیقی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و ایشان نیز می بایست عدم فعالیت خود را به واحد مالیاتی مربوطه ارائه دهند.

۶. مراقب حساب بانکی شرکت باشید، فعالیت حساب بانکی به منزله فعالیت شرکت می باشد. البته کارمزدهای بسیار محدود در یکی دو مورد که معمولاً بانک ها به صورت اتوماتیک و بدون اعلام به مشتری انجام میدهند، دیگر وجه ناگزیر ماجرا است که البته آن هم باید محدود باشد.

توضیح : اعلام عدم فعالیت نسبت به گذشته اثر دارد و قابل قبول است و نمی توان برای آینده این کار را انجام داد.

 

اقدامات ضروری شرکت‌های بدون فعالیت چیست؟ جهت عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟

اگر شرکتی در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد اما به هر دلیلی در ابتدای امر یا در اواسط کار از انجام هرگونه فعالیت خودداری نماید، باید اقداماتی را انجام دهد. در حقیقت شرکت‌های بدون فعالیت نیز باید اقداماتی انجام دهند. این اقدامات عبارت است از:

۱. شرکت‌های بدون فعالیت ملزم به تهیه دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی هستند.

۲. نامه عدم فعالیت( در سربرگ شرکت و با مهر و امضاء ) شرکت‌های بدون فعالیت باید در ابتدای ۴ ماه سال مالی اعطا شود. در صورت عدم تحویل در موعد مقرر جریمه مالیاتی به شرکت تعلق می‌گیرد

۳. اظهارنامه‌های ارزش‌افزوده به‌صورت صفر در مهلت مقرر تحویل داده شوند.

۴. عدم فعالیت شرکت مربوط به سال مالی قبل است. در خصوص سال مالی آتی نمی‌توان اعلام عدم فعالیت کرد.

۵. انجام هرگونه خرید و فروش توسط اعضا در صورت عدم فعالیت ممنوع می‌باشد. این امر به این دلیل است که خریدهای شخصی نیز به‌عنوان فعالیت شرکت محاسبه می‌شود.

۶. برای هر سال مالی باید اقدام به اعلام عدم فعالیت کرد؛ به‌عبارت‌دیگر اعلام یک‌بار عدم فعالیت شرکت برای کل حیات شرکت کفایت نمی‌کند.

۷. درصورتی‌که مدت‌زمان زیادی از عدم فعالیت شرکت بگذرد شرکت منحل خواهد شد.

۸. بدون تشکیل پرونده مالیاتی و یا دارایی نمی‌توانید نامه عدم فعالیت تنظیم کنید.

۹. درصورتی‌که فاکتور خرید و فروشی در تضاد با مدارک ارائه شده توسط شرکت‌های بدون فعالیت به اداره مالیاتی ارائه شود، شرکت‌های بدون فعالیت مشمول جریمه‌های سنگین مالیاتی می‌شوند.

۱۰. اگر در اساسنامه آورده نقدی دارند، باید در حساب بانکی و در اظهارنامه عملکرد نشان داده شود.

 

مالیات شرکت‌هایی که فعالیت ندارند به چه صورت است؟

همانطور که می‌دانید مالیات بر درآمد صورت می‌گیرد. زمانی که یک شرکتی ثبت می‌شود عموما برای انجام فعالیت های تجاری است و این بدین معناست که شرکت‌ها از زمان تاسیسشان مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. حال اگر فعالیت اقتصادی نداشتیم باید عدم فعالیت شرکت را به حوزه مالیاتی خود اطلاع دهیم که مشمول مالیات نشویم. اداره ثبت شرکتها طبق قانون مالیات های مستقیم مکلفند که در آخر هر ماه فهرست کامل شرکتها و موسساتی را که در طول ماه به ثبت می‌رسند و تغییرات حاصله در مورد شرکتها و موسسات موجود و نیز نام اشخاص حقیقی و حقوقی را که دفتر قانونی به ثبت رسانده‌اند با ذکر تعداد دفاتر ثبت شده و شماره‌های آن به اداره امور مالیاتی محل اقامت موسسه ارسال دارند. این مسئله بسیار حائز اهمیت است زیرا افرادی هستند که تصور می‌کنند تا زمانی که در اداره مالیات تشکیل پرونده دارایی نداده‌اند مشمول مالیات نخواهند بود ،این تصور کاملا اشتباه است نه تنها به انها تعلق می‌گیرد بلکه مشمول جرائم مالیاتی می‌شوند. پس تشکیل پرونده دارایی خود را پشت گوش نیندازید که به ضرر خودتان است. اگر فعالیت اقتصادی هم ندارید باز هم باید تشکیل پرونده دارایی بدهید و عدم فعالیت خود را اعلام کنید. اداره مالیات ۲ ماه به شرکت های تازه تاسیس مهلت می‌دهد که برای تشکیل پرونده دارایی و اخذ کد اقتصادی اقدام کنند. اگر ظرف مدت مقرر اقدام نکنند، مشمول جرائم مالیاتی می‌شوند. گاهی اوقات شرکت‌ها به دلایل گوناگونی از فعالیت‌های تجاری خودداری می‌کنند و هیچگونه فعالیتی ندارند و عدم فعالیت به معنای عدم درآمد است.

همانطور که گفتیم مالیات بر درآمد است و زمانی که شما درآمدی ندارید مالیاتی شامل شما نمی‌شود در صورتی  که عدم فعالیت خود را به حوزه مالیاتی خود اعلام کنید.در صورت عدم اطلاع مبنی بر عدم فعالیت، مالیات به شما تعلق می‌گیرد.

 

نمونه نامه اعلام عدم فعالیت

ریاست محترم امور مالیاتی . . . . .

با سلام

احتراما بدین وسیله اعلام میدارد شرکت . . . . .به شماره ثبت . . . . .وکلاسه پرونده . . . . .از تاریخ . . . . .هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت خود را اعلام میدارد.

 

عواقب اعلام نکردن عدم فعالیت شرکت چیست؟ در صورتی که مودیان مالیاتی از تسلیم اظهارنامه خودداری کنند، چه ضمانت اجرایی در انتظار آنها است؟

اگر شرکت‌های غیر فعال در زمان مشخص، یعنی در چهار ماهه اول سال نسبت به اعلام نمودن غیر فعال بودن شرکت امتناع کنند و یا فراموش کنند و یا دفاتر پلمپ خود را به همراه اظهارنامه مالیاتی سال قبل ارسال نکنند مشمول جریمه علی الراس شدن مالیات می‌شوند.

نکته مهم این است که شرکت ها تنها به اندازه سود سالیانه ی از خرید و فروش و دست آورد مالی که دارند، هر ساله مطابق با دفاتر پلمپ و اظهارنامه مالیاتی خود مشمول پرداخت مالیات می شوند؛ و اگر شرکتی فعالیت کم داشته باشد نیازی به پرداخت مالیات سنگین ندارد و نباید از این موضوع ترسی به دل راه داد. اما اگر در زمان مقرر اقدام به ارائه نامه عدم فعالیت نکنید  و یا دفاتر خود را از ترس مالیات زیاد ارسال نکنید این موضوع می تواند بهای سنگینی برای شما داشته باشد. مالیات علی الراس معمولا از دید صاحبین شرکت منصفانه نیست و سنگین تر محاسبه می شود؛ پس در اسرع وقت، انحلال شرکت را ثبت کنید یا غیر فعال بودن آن را اعلام کنید تا طبق قانون، مجبور به پرداخت مالیات سنگین نشوید.

 

عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی چیست؟

در باب چهارم و فصل هفتم قانون مالیات های مستقیم، درباره تشویقات و جرایم مالیاتی، اطلاعاتی در اختیار مودیان محترم قرار گرفته است. طبق مفاد این قانون، مودی مالیاتی (حقیقی یا حقوقی)، مکلف به ارسال اظهارنامه مالیاتی است. همانطور که می‌دانید، ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی یا حقوقی مشمول قانون مالیات‌های مستقیم،  چند سالی است که به صورت اینترنتی و از طریق سامانه  tax.gov.ir انجام  می‌شود. لذا، کلیه مودیان مالیاتی بایستی در زمان مقرر، نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی بر اساس ماده ۱۹۲ قانون، اقدام کنند.در واقع، پرداخت مالیات، مکلف به  تسلیم اظهارنامه مالیاتی است. اگر مودی به هر دلیلی در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی را تسلیم نکند و کد رهگیری دریافت نکند، مشمول جریمه غیر قابل بخشودگی معادل ۳۰ درصد مالیات متعلق خواهد شد. این جریمه، برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل بوده و جریمه غیر قابل بخشودگی  برای مودیان حقیقی، معادل ۱۰ درصد مالیات متعلق است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر