بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

افزایش سرمایه از محل صرف سهام

هیچ کدام از شاخص ها، نمایانگر وضعیت کل سهم های بازار نیستند و حتی اگر شاخص کل بورس و شاخص هم وزن، صعودی باشند؛ ممکن است برخی سهم های بازار منفی باشند و این انتقاد از سوی بعضی سهامداران که چرا با اینکه سهم های سبد ما، منفی است، ولی شاخص کل مثبت شده منطقی و صحیح نیست.
کد خبر : ۲۲۴۹۵۱

افزایش سرمایه از محل صرف سهام؛ اتفاقی مثبت برای بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس امروز هم صعودی بود و تا این لحظه از معاملات رشد بیش از ۳۳ هزار واحدی داشته است. شاخص کل هم وزن هم حدود ۴ هزار واحد رشد کرده است. با این حال برخی سهامداران گلایه دارند که چرا با وجود آنکه شاخص کل بورس صعودی است، قیمت سهم های ما در چند هفته اخیر رشد زیادی نکرده است؟

محسن محمدی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در نظر داشته باشید که شاخص کل بورس از شرکت های بزرگ و اصطلاحا شاخص ساز بازار، بیشتر تاثیر می پذیرد و شاخص کل هم وزن، اثر روند قیمتی تمام سهم های کوچک و بزرگ بازار را نشان می دهد. بنابراین شاخص کل بورس به نوعی معدل قیمت سهم های بزرگ بازار را منعکس می کند و لزوما رشد شاخص کل به این معنا نیست که تمام سهم های بازار، رشد کرده اند. ضمن اینکه برخی نمادهای بزرگ و با ارزش بازار بالای بازار سرمایه از جمله "فارس" و "فولاد" و... اثر بااهمیت تری بر روند شاخص کل دارند.

وی افزود: شاخص هم وزن میانگین متوازن تری از رشد کلی بازار به ما نشان می دهد و اگر قصد بررسی کلیت بازار را داریم باید روند شاخص هم وزن را بررسی کنیم. البته باید در نظر داشت هیچ کدام از این شاخص ها، نمایانگر وضعیت کل سهم های بازار نیستند و حتی اگر شاخص کل بورس و شاخص هم وزن، صعودی باشند؛ ممکن است برخی سهم های بازار منفی باشند و این انتقاد از سوی بعضی سهامداران که چرا با اینکه سهم های سبد ما، منفی است، ولی شاخص کل مثبت شده منطقی و صحیح نیست.

افزایش سرمایه از محل صرف سهام؛ اتفاقی مثبت برای بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در رابطه با پیش بینی وضعیت بازار سرمایه بعد از فصل مجامع اظهار کرد: با توجه به تورم اقتصاد کشور و افزایش درآمدهای ریالی شرکت ها، اخبار مجامع عمدتا مثبت بوده است. به نظر می رسد از میان صنایع بورسی، صنعت بانک، پتروشیمی، کانه های فلزی و فلزات رنگین مثل مس و... به سبب عملکرد قابل قبول و بهبود وضعیت عملیاتی و اخبار مجامع و گزارش های منتشر شده، پتانسیل بیشتری برای رشد بعد از فصل مجامع دارند.

محمدی در خاتمه با اشاره به خبر موافقت مجلس به لایحه دو فوریت افزایش سرمایه شرکت های بورسی و فرابورسی از محل صرف سهام، گفت: افزایش سرمایه از محل صرف سهام، هم به افزایش عمق بازار و جذب سرمایه گذاران جدید و هم به تامین مالی شرکت ها از طریق بازار سرمایه، کمک خواهد کرد. اگر جریان نقدینگی و استقبال مردم از سرمایه گذاری در بازار سرمایه، به همین منوال ادامه پیدا کند؛ افزایش سرمایه از محل صرف سهام اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
آیا زور حقوقی این پتروشیمی امروز به صف‌نشینان می‌رسد!

حقیقی‌های "فارس" و تاثیر منفی ۵۶۷۳ واحدی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‎وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

اثر دوگانه افزایش سرمایه از محل صرف سهام

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

واکنش بازار به اخبار ETF‌های پیش رو

دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تنها چالش افزایش سرمایه از محل صرف سهام

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
مثل سهام خودرویی ها که همین صنعت بیشترین نقش را در رساندن شاخص به 2میلیون واحد داشت و بحساب تمام بورس نوشته شد و منفی خوردن شاخص را هم باید جورش بقیه سهام ها بکشند خیلی مسخره نیست ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
مثل سهام خودرویی ها که همین صنعت بیشترین نقش را در رساندن شاخص به 2میلیون واحد داشت و بحساب تمام بورس نوشته شد و منفی خوردن شاخص را هم باید جورش بقیه سهام ها بکشند خیلی مسخره نیست ؟
حقیقتمدار
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۴
آفرین به مجلس این درسته لایحه صرف سهام درسته باعث عمق بازار و رشد واقعی شرکتهای بورسی و رونق تولید میشه و میتونه برای کشور و رونق تولید و رشد اقتصادی و کاهش بیکاری کمک کنه فقط میتونه در دو مورد باز مشکل درست کنه
اول اینکه شرکت ها نباید این عایدی رو در آمد حساب کنن و صرف هزینه جاری شرکت کنن و بیماری هلندی بگیرن
واقعا صرف تولید و بهره وری بشه
دوم اینگه نظارت بشه این عایدی ها اختلاص نشه و..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۸
احسنت به لایحه صرف سهام اما به شرطی که این عایدی رانتی برای مسئولین شرکت و بعنوان سفره ای پهن برای عوامل انسانی شرکت و پوشش زیان و بی کفایتی و عدم بهره وری شرکت نشه.
حسابرسی دقیق و شفاف بشه .
ناشناس
Netherlands
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
اخیراً با تصویب لایحه دو فوریتی .سرمایه از بخش معامله گری بورس وارد بخش تولید میشود. و به شکل سرمایه در گردش و تولیدی در میآید شکلش عوض شده و به صورت افزایش ارزش دارایی‌های شرکت و هم سود سازی و رشد شرکتها و تولید بیشتر و بهتر سبب افزایش ارزش سهام و در نتیجه بازده بیشتری نصیب همه سهامداران میکند که آنهم بتدریج وارد چرخه معاملات میشود و به آن اضافه میکند و نهایتاً سرمایه گذار را تشویق به سرمایه‌گذاری بیشتر مینماید.در اینحال رونق بورس حاصل از از رونق تولید پایدارتر و بهتر خواهد بود
در این روش که مورد توجه بورس و شرکتها است شرکت این عواید را به اندوخته منتقل میکند؛ که در این حالت، وجه نقد زیاد ناشی از این عواید (بیشتر از آنچه در افزایش سرمایه معمول نصیب شرکت میشود) در شرکت باقی می‌ماند و ۲۰ درصد تخفیف یا تشویق مالیاتی هم در نظر گرفته شده
«شاهین چراغی، عضو شورای عالی بورس گفت: لایحه دوفوریتی تشویق سهامداران به افزایش سرمایه از محل صرف سهام، از زمان تصویب قانون بازار سرمایه، مؤثرترین لایحه دولت درباره توسعه بورس است.»