بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

انفعال دولت در اجرای اصل ۴۴

امیدواریم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به یک صدای واحد برسد و این صدای واحد تنها صدایی باشد که در اقتصاد ما به گوش برسد.
کد خبر : ۲۲۵۲۱۳

ضرورت پوست اندازی در دولت/انفعال دولت در اجرای اصل ۴۴

به گزارش بورس نیوز امروز چندین بار خبرهایی از لغو عرضه دارا دوم و تکذیب این خبر و تکذیب تکذیبیه ها و... منتشر شد. این خبرها تاثیر بدی روی جو روانی بازار داشته و انتقادات و اعتراضاتی هم در پی داشته است.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بحث عرضه سهام دولتی یکی از بحث های پر چالشی بوده که از سال گذشته با آن مواجه هستیم. انتظار اولیه بازار سرمایه این بود که دولت همزمان با بهبود شرایط بورس و افزایش تقاضا، از فرصت استفاده کرده و در قالب های مختلف به ویژه انجام خصوصی سازی واقعی و واگذاری مدیریت ها و سهام هم خود را چابک تر کند و هم به غنای بازار سرمایه اضافه کند. اما یک رویکرد مخالف با بخش خصوصی در دولت مشاهده می شود که مانع از انجام این عرضه ها در سال های گذشته شده است.

وی افزود: در دولت آقای روحانی تا دو سال پیش، عملا هیچ خصوصی سازی انجام نشده و هیچ شرکت اصل ۴۴ هم در بازار سرمایه عرضه نشد و عملا ابلاغیه مقام معظم رهبری در مورد اصل ۴۴ متوقف شد. با تشدید وضعیت بازار سرمایه، یک راه حل میانه ای بعنوان عرضه صندوق های قابل معامله پیدا شده بود؛ هر چند که انتقادات زیادی هم به دارا یکم وارد بود، (چرا که سهام بانک ها و... در قالب واحدهای این صندوق به مردم واگذار شده ولی مدیریت همچنان با دولت است و این مدیریت دولتی بوده که ریشه عمده مشکلات بنگاه های اقتصادی ما بوده است)؛ اما در هر حال، این راه حل میانه هم بخشی از نیازهای بازار سرمایه را پاسخ می داد و هم به خاطر امتیازاتی که برای مردم عادی در آن گنجانده شده بود، مورد استقبال بازار بود.

دارابی اضافه کرد: در مورد دارا دوم و دارا سوم، شاهد تشدید اختلاف داخلی دولت هستیم و اینکه دولت در شرایط سخت کرونا و تحریم، از فرصت بازار سرمایه استفاده نکرده تا وضعیت ضعیف خود را تقویت کند، واقعا عجیب است‌. به نظر می رسد تفکر چپ و نهادگرایی که در وزارت نفت و وزارت صمت از دوران قدیم، باقی مانده، چه در زمینه واگذاری شرکتهای پالایشی مشکل ساز خواهد شد.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: فراموش نکنید پالایشگاه ها در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد وارد بازار سرمایه شده اند و دولت فعلی هیچ شرکت جدیدی راهی بازار نکرده است. اما حتی در استفاده از آنچه که در اجرای اصل ۴۴ در دولت احمدی نژاد انجام شد، موفق نبوده و در حال حاضر در حوزه وزارت صمت، معادن، ایمیدرو، تهیه تولید مواد معدنی و... هم نتوانسته شرکتی را راهی بازار کند.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد دولت احتیاج به یک تغییر تفکر و پوست اندازی دارد تا بتواند شرایط را بسنجد. اما بازار سرمایه انتظار داشت اقبال عمومی که به دارا یکم وجودداشت در مورد سایر ETF های دولتی هم ادامه پیدا کند. در نهایت تغییری در وضعیت بنگاه های اقتصادی صورت نمی گیرد و سهامداران هم نباید خود را درگیر شرایط جو احساسی کنند.

دارابی تصریح کرد: بازار سرمایه رشد زیادی داشته و سهام گروه پالایشی هم به میزان قابل توجهی رشد کرده و دنبال بهانه ای برای اصلاح هستند. اخبار ضد و نقیض این چنینی، باعث می شود فرصتی برای اصلاح سهم ها فراهم شود و نفس گروه پالایشی هم احتیاج به این اصلاح و استراحت دارد.

این فعال بازار سرمایه در خاتمه تصریح کرد: اقتصاد کشور باید مانند یک گروه ارکست، یک رهبر داشته باشد و همه اجزا با هم هماهنگ عمل کنند. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می بایست تصمیمات قاطع و یکدستی بگیرد. متاسفانه در زمینه های مختلف، صداهای مختلفی داریم و این موضوع اصلا مطلوب نیست‌. در شرایطی که درگیر مشکلاتی مثل تحریم ها و بحران کرونا مواجه هستیم عدم هماهنگی، آسیب رسان خواهد بود. امیدواریم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به یک صدای واحد برسد و این صدای واحد تنها صدایی باشد که در اقتصاد ما به گوش برسد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نگاهی به روند هفته گذشته بازار

گل به خودی، ثمره شادی پس از گل کارگزاران

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

منفی‌های فعلی، سیگنال خروج نیست!

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

فرار از اصلاح و تشکیل صفوف فروش

رادیو بورس‌نیوز «علی یوسفیان-کارشناس بازارسرمایه»

اراده پنهان دولت در پشت پرده بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
با دورود فراوان همان گونه که پارسال گفتم و امسال هم دارم میگم تمام این رنگ سرخ بازار بخاطر اختلاف دلار 25 تومنی با 22 تومنی هست بازهم دارم میگم بازنده های بازار سرمایه اون افرادی هستن که دارن میفروشن به هیچ وجه دید مثبتی مبنی بر تغییر نرخ دلار دیده نمیشود این ها همه فشار مقطعی هست که به بازار وارد میکنند
منم هستم شماهم هستید بازنده فروشنده ها هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
به نظرتون این اصلاحیه یا سقوط آزاد،؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
بازنده دولت است چرا که اگر کار از ابتدا درست انجام میشد داستان دارا دوم باعث نمیشد کل بورس دچار التهاب شود