بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
نگاهی به روند هفته گذشته بازار

گل به خودی، ثمره شادی پس از گل کارگزاران

افت ۷ درصدی شاخص کل بورس در یک هفته اخیر
کد خبر : ۲۲۵۵۵۰

گل به خودی، ثمره شادی پس از گل کارگزاران


به گزارش بورس نیوز اگرچه کانال ۲ میلیون واحدی، مقاومتی بزرگ برای بازار بود و تا چند ماه پیش، کمتر کسی پیش بینی ورود به این کانال را به این زودی‌ها داشت؛ ولی با توجه به انتظارات تورمی، محدودیت‌های سرمایه گذاری در بازار‌های ارز و مسکن و خودرو، و نیز جذابیت عرضه‌های اولیه و عرضه سهام دولت در قالب صندوق‌های قابل معامله و...، بورس تهران در دومین یکشنبه مرداد ماه با اقتدار از کانال ۲ میلیون واحدی عبور کرد.

اما هنوز شادی پس از گل طلایی در بورس تهران به پایان نرسیده بود که کارگزاران یک گل به دروازه خودی زدند. رنج منفی و عرضه پر فشار سهام عدالت، طوری جو بازار را بهم ریخت که بعضی از سرمایه گذارانی که در صف‌های خرید بر سر و کله خود زده بودند تا از شهد شیرین سهامداری بنوشند، به صف‌های فروش پناه بردند تا شاید بفروشند و خارج شوند.

اما ماجرا از این قرار بود که چند کارگزاری چوب حراج بر سهام عدالت مردم زده بودند تا شاهکار دیگری در این بازار خلق کنند. هر چند بعضی‌ها انکار کردند و گفتند به کارگزاری‌ها تهمت زده اند، ولی در همان چهارشنبه کذایی، ۶۰۰ میلیارد تومان سهام عدالت فروختند. شاهکاری که نتیجه اش افت ۷ درصدی شاخص کل بورس در عرض یک هفته بود و بدون شک، این پایان ماجرا نبوده است. خیلی از سرمایه گذارانی که در صندوق‌های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کرده بودند، درخواست ابطال یونیت داده اند و صندوق‌ها هم چاره‌ای جز فروش ندارند.

اما نکته تاسف بار ماجرا این جاست که در روز‌های منفی بازار، شانس فروش سهم‌های بزرگ بازار که نقدشوندگی بالاتری دارند، بیش از سهم‌های کوچک بوده و این وضعیت، سرآغازی است برای فشار فروش بیشتر روی بنیادی‌ها و صد البته، کمک به تحقق هشدار‌های به ظاهر دلواپسانی که از ماه‌ها قبل مرثیه ریزش بازار سرمایه سر داده‌اند و حالا، حس نوسترآداموس بودن دارند...

سقوط بیش از ۱۶۰ هزار واحدی شاخص کل، پیشکشی بود از پیشکسوتان بازار سرمایه به تازه وارد‌ها.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد.
متاسفانه یکی از بزرگترین معایب دولتمردان ما آوردن نوشدارو پس از مرگ سهراب است و تا این اتفاق روی ندهد اقدامی صورت نمی گیرد و این به دلیل نداشتن اقدامات پیش گیرانه در اکثر امور است و همواره دشمنان از این فرصت برای به هم ریختن اقتصاد کشور ما سوء استفاده ها کرده اند و دوستان نادان هم به آنها کمک کرده اند . فریاد اصلاح بورس و عرضه های غیر متعارف سبب شد که عده کثیری به فکر خروج دائمی از بورس افتادند آنها که با ضررهای سنگین خارج شدند و آنها که منتظر خروج در فرصت مناسب هستند . رشد بورس داشت می رفت که مردم را از دلال بازی خارج کند و متقاعد شوند که بورس محل امن نگهداری سرمایه است و حال با چه زبانی می توان دوباره آنها را به این بازار تشویق کرد وقتی مارگزیده شده و از ریسمان سیاه و سفید می ترسند