بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به پیشکسوتانی که روی تازه واردها را سفید کردند و جای خالی نرخ های واقعی در گزارش های برخی صنایع و...
کد خبر : ۲۲۵۶۲۷

تب و تاب فروش حقوقی ها، دست فروشان را هم متحیر کرد

به گزارش بورس نیوز بورس تهران امروز افت تقریبا ۳‌.۵ درصدی داشت و البته با رشدهای عجیب و شدید این چند ماه شاید این مقدار افت بازار چندان عجیب نباشد؛ اما برخی به اصطلاح بزرگان بازار رفتارهایی کردند که از عجیب کمی فراتر بود. عادت کرده ایم کاسه و کوزه هر چه مشکل در بورس هست را بر سر تازه واردها بشکنیم؛ اما بعضی از پیشکسوتان بازار یا همان حقوقی های محترم امروز طوری برای فروش دست و پا می زدند که دست فروش ها هم برای فروش اجناس بنجل شان، چنین تب و تاب ندارند!
دوستان پاستور نشین هم البته امروز ته مانده اعتبارشان را در کوزه ای ریختند و سر کشیدند و به روی مبارک خود نیاوردند که این جماعتی که همچون کبوتران رگبار زده بی قرارند، همان هایی هستند که با وعده های این بزرگواران به این بازی آمدند.
از تالار بهارستان هم پیام دادند که حالا که بورس گسترده شده، نه با دعوای زرگری رخش را قرمز کنید و نه با گروگان گیری نفتی، چهره اش را سرخ! اما تعجب ما از این است که جماعت بهارستانی که می دانند حداقل بخشی از منفی های این روزها ناشی از جنگ زرگری آقایان است، چرا کاری نمی کنند.

و اما وای بر ما و اصحاب رسانه و تحلیل و جماعت بورس باز، اگر به اندک غوره ای از این بازار انقدر دلسرد شویم که منفی هایش را با عبارت هایی چون عاشورای بورس و ریزش سهمگین بورس و سقوط آزاد و... در اذهان عمومی منفی تر نشان دهیم. بورس ستیزی و بورس هراسی، آب در آسیاب ریختن برای دشمنانی است که جز ریزش این بازار آرزویی ندارند.

جای خالی نرخ واقعی در گزارش های برخی صنایع 

بعضی صنایع در چند وقت اخیر مجوز برای افزایش نرخ هایی در حد ۲۰ درصد دریافت کرده اند، ولی قیمت محصولات شان ۵۰ تا ۶۰ درصدی حداقل رشد کرده! با چه مجوزی، ما که نفهمیدیم. اما امیدواریم حداقل معرفت به خرج دهند و در صورت های مالی نرخ واقعی فروش را نشان دهند....

هزینه های عجیب 

بعضی هلدینگ های بورسی، تعداد بی شماری شرکت زیرمجموعه دارند و گاه مشاهده شده در زیرمجموعه های غیر بورسی، هزینه های سنگینی درج شده که معلوم نیست واقعی هستند یا نه. کاش نظارتی هم بر این موارد باشد. مثلا یکی از زیرمجموعه های هلدینگ بورسی از هزینه تبلیغات ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی گفته! مگر چه می فروشید که نیاز به این همه تبلیغات دارد؟ یا چه کرده اید که فقط ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان جریمه شده اید؟ شفافیت بد نیست؛ به شرطی که باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر