بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
قائم مقام مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

توسعه برندینگ و زنجیره ارزش؛ مهم‌ترین استراتژی های "غکورش"

صنعت غذایی کورش به ابتدای زنجیره خودمان ورود کرده و از طریق بحث خرید دانه روغنی، روغن کشی و سپس تامین مواداولیه کارخانجات که روغن خام است اقدام کرده ایم.
کد خبر : ۲۲۵۶۵۷

توسعه برندینگ و زنجیره ارزش؛ مهمترین استراتژی های
محمد برهانی عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص صادرات این شرکت اظهار کرد: صنعت روغن نباتی صنعتی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کند. بحث صادرات این محصول ممنوع است. وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی به صنعتی تعلق می‌گیرد صادرات آن ممنوع می‌شود. ما در بازار‌های صادراتی عراق و افغانستان فعالیت خوبی داشتیم و مشتریان صادراتی و بازار صادراتی را داشتیم کسب می‌کردیم. اما به دلیل ممنوعیت صادرات این ارتباط قطع شد. در ادامه در سال ۹۸ یا ۹۷ این اتفاق مجددا افتاد و باعث شد که ما بازار‌ها را از دست بدهیم، اما جزو برنامه های  ماست.

وی در رابطه با احتمال حذف ارز دولتی صنعت روغن نباتی گفت: ما از بحث آزادسازی نرخ ارز استقبال می‌کنیم. اما هم باعث بهره وری و رقابت بین صنایع می‌شود و معتقدیم در بلندمدت مصرف کننده برنده اصلی این بازار خواهد بود. در ایران این مزیت رقابتی نسبت به رقبایی که در منطقه هستند وجود دارد و وقتی موانع رفع شود ما دوباره می‌توانیم در بازار‌های کشور‌های همسایه حضور خوبی داشته باشیم و برای این کار برنامه‌هایی نیز داریم.

برهانی افزود: صنعت روغن یک صنعت حمایتی بود. الان برند‌هایی در صنعت روغن فعال هستند که شاید ۱۰، ۱۲ سال گذشته اسمی از این برند‌ها در صنعت روغن وجود نداشت و برعکس. مجموعه صنعت غذایی کوروش در بحث برندینگ کار‌های ویژه‌ای کرد. زمانی که وارد عرصه صنعت روغن خوراکی شدیم پایه کار ما براساس برندینگ و مارکتینگ بود. دو برند خیلی خوب داریم که در بازار سهم بسزایی دارند و اولین چیزی که برای ما مهم بود جا انداختن برند‌هایی مثل اویلا بود که به سلامتی مصرف کننده اهمیت می‌دهد. همیشه سلامتی و سلامت محوری شعار ما بوده، هست و خواهد بود.

این فعال صنعت روغن نباتی اضافه کرد: اتفاقی که در منطقه یا در کشور‌های اطراف مثل ترکیه رخ داده، این است که شاید عملا در حوزه روغن نباتی، موضوع برندینگ به معنای واقعی آن مورد توجه قرار نگرفته است. صنایع غذایی کوروش در حوزه برندینگ به کیفیت محصول، بسته بندی آن و ... توجه داشتیم و معتقدیم که جایگاه خوبی در منطقه داریم. زمانی که صادرات آزاد بود برند فامیلا در ذهن کشور‌های منطقه مثل عراق جایگاه خوبی داشت.

قائم مقام مدیر عامل "غکورش" در مورد برنامه های آتی این شرکت گفت: برنامه‌ای که داریم این است که در چشم انداز خودمان بتوانیم به ۳۰ درصد بازار داخل دسترسی پیدا کنیم. صنعت روغن نباتی صنعت کاملا وابسته به واردات است. دلایل مختلفی دارد و بخشی از آن به زیرساخت کشاورزی باز می‌گردد. ظرف ۴، ۵ سال گذشته اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی رخ داده است. زمانی میزان سطح برداشت محصولات کشاورزی داخل کشور جوابگوی ۱۰ روز تولید یا مصرف کشور هم نبود، اما در حال حاضر این عدد به ۲ یا ۳ ماه رسیده است. صنعت غذایی کوروش به عنوان یک حامی صنعت کشاورزی از دو سه سال گذشته به واسطه شرکت بازرگانی دولتی ایران که مسئول خرید محصولات از کشاورزان است محصول دانه روغنی را از کشاورزان خریداری کرد. این حرکت خیلی خوبی بود. یعنی ما به ابتدای زنجیره خودمان ورود کردیم. از طریق بحث خرید دانه روغنی، روغن کشی و سپس تامین مواداولیه کارخانجات که روغن خام است اقدام کردیم.

وی ادامه داد: دو مزیت برای ما و کشور داشت. اینکه این زنجیره کامل شده و ارزبری نسبت به واردات روغن خام کمتر شده و محصولات کشاورزان خریداری شده و روغن آن در چرخه تولید داخل به دست مصرف کننده رسیده است. مزیت دیگر برای سازمان ما بود که در این زنجیره تولید ما توانستیم ارزش افزوده بهتری کسب کنیم. صنعت غذایی کوروش شاید برخلاف سایر شرکت‌های روغنی در این بخش حرکت‌های خوبی داشته و توانستیم بخشی از نیاز‌های خودمان را به واسطه روغن کشی و قرارداد‌های بلندمدت با استفاده از کارخانه‌های روغنکشی مطرح داشتیم توانستیم به زنجیره ارزش خودمان ورود کنیم و ارزش افزوده خوبی داشته باشیم.

برهانی افزود: برنامه صنایع غذایی کوروش هم این است که این مسیر را ادامه دهیم و به دنبال قراردا‌های بلندمدت با وزارت جهاد هستیم و این مسیر را مستقل از ورود ارگان‌های دولتی با کشاورزان در قالب قرارداد‌های بلندمدت به جلو حرکت دهیم. هرچه وابستگی از واردات کمتر شود وابستگی به ارز هم کمتر می‌شود و قدرت رقابت پذیری با رقبا در منطقه بیشتر می‌شود. این شرکت همیشه در حال بهینه سازی است. این که بهینه سازی در راستای مدیریت هزینه، کیفیت محصول و... وجود دارد و اگر نباشد عملا نمی‌توانیم در صحنه قدرت رقابت داشته باشیم. چون خودمان را معطوف به داخل نمی‌دانیم. بالاخره یک روز این محدودیت‌ها رفع می‌شود و ما باید قدرت رقابت با رقبای خارجی را داشته باشیم. بحث روغن در شرکت ما به صورت آت سورسینگ اتفاق افتاد. اعتقاد داشتیم باتوجه به زیرساخت خوب داخل کشور توسط سرمایه گذاران بهتر است این سرمایه به یک مولد تبدیل شود. از جایی که توانستیم روغن‌های خاص و بدون پالم و غنی شده که شاید به یک فرایند نظارتی کیفی خیلی بالا داشتند به ناچار مجبور به سرمایه گذاری داشتیم و این موارد در کارخانه خودمان متولد شد. بحث‌های توسعه‌ای نگاه ما به بازار است. اگر سهم بازار به حدی برسد که در بحث آت سورسینگ نتوانیم حمایت کنیم قطعا به فکر سرمایه گذاری مجدد خواهیم بود. درخصوص بهینه سازی عمدتا داخلی بود. ما حتی صنعت غذایی کوروش در بخشی از اتوماسیون به واسطه توانمندی کارکنان فنی خودش انجام داده است. به عنوان مثال در بحث بسته بندی اتوماتیک دو نمونه از ماشین آلات این کار را کارکنان خودمان ساخته اند و در حال کار است. به عنوان مثال یک ماشین بسته بندی اتوماتیک که شاید حدود ۲۵۰، ۳۰۰ هزار دلار ارزش ریالی آن باشد ما با ۱۰ درصد این مبلغ و به صورت داخلی این کار را انجام می‌دهیم. ترجیح می‌دهیم که به سمت ارزبری و واردات کمتر تمرکز داشته باشیم. درخصوص بازار‌های هدف داخل کشور، صنعت روغن صنعتی است که از نگاه انجمن و تولیدکنندگان به دو بخش بی تو بی (B2B) یا همان بیزنس و بی تو سی (B2C) یا همان مصرف کننده است. نگاه صنعت غذایی کوروش از ابتدا به مصرف کننده نهایی بوده و البته در پلن‌های بعدی که قرار است چطور حرکت کند و به چه تولیدی برسد قطعا برنامه‌هایی دارد.

وی در خاتمه تصریح کرد: اندازه بازار روغن نباتی طبق آمار سال گذشته، حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده که مربوط به بخش خانوار است و در بخش روغن خانوار، این شرکت تولیدکننده روغن مایع و نیمه جامد است. بازار هدف ما تا امروز بخش مایع خانوار بوده و شاید بخش سخت‌تر را انجام داده ایم. در این بخش باتوجه به اینکه مصرف کننده داخلی به سلامتی خود اهمیت می‌دهد شعار ما این بود که برند‌های اویلا و فامیلا روغن‌های سلامت محور هستتند. این روغن‌ها کمترین عارضه را دارند و کمترین اثر مخرب را روی سلامتی دارند. به همین دلیل ما تا الان در بخش خانوار تمرکز داشتیم. پلن ما این است که در پلن (B2B) و محصولاتی که قرار است توسط مصرف کننده نهایی مصرف شود، ورود کنیم و ضمنا روی بحث سلامتی و سلامت محوری محصولات هم تاکید خواهیم داشت. هدف مدیران این شرکت، توسعه زنجیره ارزش و ریفاینری است و امیدواریم این دو هدف محقق گردد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
روند صعودی سود خالص به نسبت سال‌های پیشین ادامه دارد؛

سود خالص "غکورش" به چربی ۳۴۴ درصد

معاون مالی و اقتصادی گروه صنعتی گلرنگ در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

عرضه اولیه "صنعت غذایی کورُش " به زودی

ارسال نظر