بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اصلاح سنگین بازار، ثمره کج سلیقگی حقوقی‌ها

تغییر متغیرهای کلان اقتصادی به سمتی نبوده که ریزش بازار سرمایه را توجیه کند. حتما اگر برخی بدسلیقگی ها یا برخی سوء مدیریت ها در بازار توسط بعضی نهادها و حقوقی های بازار صورت گرفت شاهد چنین اصلاح سنگینی هم در بازار سرمایه نبودیم.
کد خبر : ۲۲۵۸۹۷

اصلاح سنگین بازار، ثمره کج سلیقگی حقوقی ها

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس در هفته ای که گذشت، منطقی بود و اکثر سهم های بازار ریزش قابل ملاحظه ای تجربه کردند.

حمید پهلوان کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار بیان کرد: قبل از اصلاح اخیر، بازار سرمایه رشد زیادی خصوصا در سهم های شاخص ساز کرده بود و این رشد شدید، حداقل در بخشی از بازار، این رشد ناشی از هیجان بود. خرید هیجانی در روزهای مثبت، منجر به فروش هیجانی در منفی های بازار هم خواهد شد.

وی افزود: اما ریزش بازار در شرایطی رخ داد که به لحاظ متغیرهای بنیادی و تاثیرگذار مثل نرخ ارز نیمایی و تورم، تغییر خاصی رخ نداده است‌. بنابراین انتظار ریزش زیادی در بازار سرمایه نمی رود و تغییر متغیرهای کلان اقتصادی به سمتی نبوده که ریزش بازار سرمایه را توجیه کند. حتما اگر برخی بدسلیقگی ها یا برخی سوء مدیریت ها در بازار توسط بعضی نهادها و حقوقی های بازار صورت گرفت، شاهد چنین اصلاح سنگینی هم در بازار سرمایه نبودیم. کماکان معتقدم منفی های این روزها، اصلاح است، نه ریزش. بعد از رشد چشمگیر بازار، این کاهش قیمت ها ریزش نیست و اصراری هم به بازی با واژه ها ندارم. ولی بسیاری از شرکت ها به لحاظ بنیادی، بیش از این جای افت قیمت ندارند و سهامداران باید از فروش های هیجانی پرهیز کنند تا شاهد بهبود وضعیت و رشد دوباره بازار در روزهای آتی باشیم.

پهلوان در ادامه با اشاره به مصوبه اخیر وزارت نفت در مورد تغییر فرمول محاسبه نرخ خوراک و فرآورده های پالایشی، اظهار کرد: البته هنوز جزئیات دقیق این مصوبه مشخص نیست؛ ولی انتظار می رفت ناظر بازار نمادهای پالایشی را بازگشایی نکند. پالایشگاه ها در شفاف سازی های خود اعلام کردند هنوز آثار دقیق این تصمیم دولت بر سودآوری پالایشی ها مشخص نیست؛ ولی به نظر می رسد این مصوبه اتفاق مهم و اثرگذاری برای پالایشی ها بوده و نرخ خوراک پالایشی ها، کاهش تقریبا ۱۰ درصدی خواهد داشت‌ و با توجه به حاشیه سود پایین پالایشگاه ها، این مصوبه تاثیر اهرمی قابل توجهی بر سودآوری پالایشی ها خواهد داشت‌‌.

این کارشناس بازار در پاسخ به این سوال که " آیا افت قیمت سهم ها، خرید را جذاب کرده یا نه" گفت: نمی توان گفت زمان مناسبی برای خرید هست یا نه. به هر حال استراتژی سرمایه گذاران با هم متفاوت است. برخی نمادهای بازار به لحاظ قیمتی جذاب هستند و این نمادها را در گروه های مختلفی از جمله هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری و پالایشی و.‌.‌. می توان یافت. ولی شاید بهتر باشد صبر کنیم و در پایان اصلاح بازار اقدام به خرید کنیم. بازار سرمایه به حمایت زیادی نیاز دارد و پایان زمان اصلاح بازار بستگی به این دارد که چه زمانی تصمیم به حمایت از بازار بگیرند‌. سرمایه گذاران حقیقی دچار هراس شده اند و باید حمایت نهادهای ذیربط را ببینند تا اعتماد از دست رفته بازگردد. برخی افراد انتظار کاهش نرخ ارز را دارند، اما برای بازار ارز در کوتاه مدت آفتی متصور نیستم. اگر شرایط سیاسی ناگهان خوب شود، شاید در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ ماهه نرخ ارز کاهش یابد؛ ولی این بهبود سیاسی هم بعید به نظر می رسد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بورس" حمایت میخواهد نه شعار!

در آخرین هفته مردادماه اتفاق افتاد؛

نخستین ماه منفی بورس در سال جاری

آنچه تحلیلگران و کارشناسان در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کردند: 

بازار به کجا خواهد رسید

سقوط آزاد ۶۸۰۹۶.۶۶ واحدی شاخص در آخرین روز بازار؛

وقتی نسخه وزیر هم نوشدارو نشد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
این صحبت ها حل کننده مشکل نیست. باید عملا با خرید حقوقی از بازار حمایت بشه هر چه زودتر هم انجام بشه نقدینگی کمتری میخواد. بنده در دو هفته ۳۵۰ میلیون ضرر کردم. خونه ام را فروختم میخواستم سکه بخرم گفتم اگه به تولید کمک کنم و جایی سرمایه گذاری کنم که بارها رئیس جمهور گفتند مانند سرمایه تون را به بورس بسپارید بهتره. حالا باید چه کنم بورس بعد از دو ماه روند اصلاحی میخواست جون بگیره که تصمیمات ضد و نقیض دو وزیر نفسش را برید
علی آذری
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
سلام دوست عزیز .اگر جنابعالی با الفبای بورس آشنا بودی هیچ موقع خونه را نمی فروختی سکه یا سهام بخری و دوم اینکه بارها و بارها کارشناسان بازار سرمایه و بورس گفته اند که با مازاد پول که میخوای پس انداز کنید وارد بورس وسهام و بازار سرمایه شوید.که جنابعالی گوش ندادی یا دقت نکردی .جنابعالی هم وارد بورس شدی که چند برابر سود کنی که به دلیل نداشتن سواد و دانش مالی موفق نشدی . بازار سرمایه و بورس رییسکش بالاست خیلی دقت کنید.
ناشناس
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
ای کاش کمی راستگو تر بودید. برای کمک به تولید و به خاطر حرف رییس جمهور؟ وای از طمع
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
بعد از 30-40 سال کار چندغاز پسانداز کرده بودیم که با دعوت مسئولین دولتی به بورس اوردیم و در کمترین زمان ممکن سرمایمونو نابود کردند.خدا نابودتان کند.
علی آذری
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
آدم تا تخصص کاری را ندارد نباید با حرف این و آن وارد آن کار بشود حتی با حرف رئیس جمهور.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
وزارت اقتصاد با روسای بورس و کارگزاریا و حقوقیا دست بیکی کردن و جیب مردمو تو چند روز -60-70درصد خالی کردن ریختن به جیب خودشون. یعنی سهام را در اوج قیمت به مردم انداختند و بعد در چند روز قیمتهارو نصف کردند و دوباره همون سهام گرون فروخته شده به مردم را با نصف قیمت جایگزین کردند این دولت فقط جیب مردمو میزنه.
علی
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
وضع سهام و بازار خیلی خوب بود به عنوان مثال قیمت نماد شتران و شپنا در اردیبهشت حدودا 1000 تومان بود . هجوم بی رویه و فله ای تازه وارد ها بورس را به حباب کشید. طرف نمادی که اصلا سود دهی نداشت صف خرید می خریدند.
ارسلان
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
خدا لعنت کند کسی را که به مردم سرر میرساند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
لعنت خدا و رسول بر این دولت ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
نمایندگان مجلس اگر نماینده مردم هستید چرا در مقابل نابود شدن پس انداز مردم در کوره پولسوزی بورس صداتون در نمیاد ؟!!
علی آذری
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
وضع سهام و بازار خیلی خوب بود به عنوان مثال قیمت نماد شتران و شپنا در اردیبهشت حدودا 1000 تومان بود . هجوم بی رویه و فله ای تازه وارد ها بورس را به حباب کشید. طرف نمادی که اصلا سود دهی نداشت صف خرید می خریدند.
حمزه غفاری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
وضع سهام و بازار خیلی خوب بود به عنوان مثال قیمت نماد شتران و شپنا در اردیبهشت حدودا 1000 تومان بود . هجوم بی رویه و فله ای تازه وارد ها بورس را به حباب کشید. طرف نمادی که اصلا سود دهی نداشت صف خرید می خریدند. تشویق دولت به سرمایه گذاری در بازار سرمایه و بورس و هجوم و ظهور بدون دانش وآگاهی تازه واردها در بازار سرمایه و خریدهای فله ای و هردیشی بدون اینکه کوچکترین سواد مالی داشته باشند باعث اوج گرفتن قیمت نمادها شد و بازار شکل حباب بخود گرفت . درسته دولت مردم را به سرمایه گذاری در بورس تشویق کرد ولی نگفت شرکتی که تو ضرره چند برابر قیمتش چشم بسته بخرید.....ریسک و بازده روی روی یک سکه در بازار سرمایه هستند .خیلیها ریسک را نمی دیدند فقط افزایش بازده را می دیدند. فقط سبز را می دیدند ولی نمی دانستند در بازار بورس رنگ قرمز و قرمز باهم هستند. دوستان برای سرمایه گذاری در بورس یا آموزش ببینید یا از طریق صندقها وارد شویدد. هم سرمایه خود را به باد دادید و هم بازار به حباب رساندید که بازار منتظر اصلاح کامل بازار باشیم.من فکر میکنم فعلا نقد بمانیم بهتر است چون بازار هنوز در حال ریزش و اصلاح است که هم جز دات بازاره و هم نیاز است.
خشایار
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
زمانی که افراد خبره با شناخت کافی در بازار حضور دارند، اما رفتار‌های آماتور از بازار دیده می‌شود، شائبه مدیریت شاخص از طریق اخبار یا بازگشایش‌ها تقویت می‌شود. دست دولتی ها باید قطع شود