بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بورس" حمایت میخواهد نه شعار!

ترس از بازار سرمایه را دستورالعمل های یک شبه، ضد و نقیض گویی ها، و قوانین بی ثبات و مکررا در حال تغییر ایجاد کرد؛ نه مردم!
کد خبر : ۲۲۶۰۲۳


به گزارش بورس نیوز، ریزش بازار سرمایه ادامه دارد و امروز با افت بیش از ۵۴ هزار واحدی شاخص کل تا این لحظه از معاملات، کانال ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی هم از دست رفته و شاخص کل تا سطح ۱ میلیون و ۶۷۲ هزار واحدی نزول کرده است.
سهامدارانی که تا چندی قبل به سودهای این بازار دل خوش کرده بودند ناباورانه آب شدن سرمایه هایشان را به نظاره نشسته اند. صف های فروش مرتبا پر حجم تر می شود؛ ولی خریدار قدرتمندی حتی در نمادهای بزرگ بازار مشاهده نمی شود‌. مسوولانی هم که تا چند وقت قبل مردم را به سرمایه گذاری در بورس تشویق می کردند و وعده حمایت از این بازار را می دادند، طوری بر این روزهای بازار چشم بسته اند که انگار اهالی بورس، اجنبی هستند و مشکلات شان اهمیتی ندارد.

علی صادقین کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: رفتار فعالان بازار سرمایه هیجانی نیست و اتفاقا رفتاری کاملا عقلایی است. این ترس از بازار سرمایه را دستورالعمل های یک شبه، ضد و نقیض گویی ها، و قوانین بی ثبات و مکررا در حال تغییر ایجاد کرد؛ نه مردم! مردم بر اساس تحلیل و برخی هم بر اساس تبلیغات صورت گرفته در مورد بازار سرمایه، وارد بورس شده بودند. این نوع عدم تحلیل پذیری بازار چه از لحاظ بنیادی و چه تکنیکال، اولین بار با اخبار متناقض مربوط به عرضه دارا دوم و بعد از آن هم، با دستورالعمل های مکرر سیاست گذاران اقتصادی ایجاد شد.

وی افزود: علاوه بر این در طی ۱۰ روز گذشته هیچ حمایت معناداری و محکمی از سوی حقوقی ها مشاهده نشد و از آن عجیب تر اینکه بسیاری از روزها، حقوقی ها فروش های بیشتری نسبت به حقیقی ها داشتند. در شرایطی هم که قرار بود از بازار حمایت شود و صف های فروش جمع شود، حقوقی ها به جای حقیقی ها اقدام به فروش و سیو سود کردند و در آتش رفتارهای هیجانی، دمیدند. پس نباید همه مشکلات را به گردن حقیقی ها انداخت؛ این گناه بزرگی است که حقیقی ها را مقصر جلوه دهیم؛ چرا که حقیقی ها ۲ _ ۳ روز رفتار هیجانی داشتند و نمی توان منفی های ۱۰ روزه را ناشی از رفتارهای هیجانی حقیقی ها دانست.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن انتقاد از عدم حمایت از بازار اعلام کرد: در این ۱۰ روز، کدام حقوقی اقدام به جمع آوری کارآمد سهم های تحت حمایت خود کرد؟ به جای حمایت از بازار، سیاست گذاران مدام در حال نقض قوانین و دستورالعمل های قبلی هستند. مثلا به بهانه حمایت از بازار، چند روز درگیر زمان معاملات و دو شیفته شدن بازار بودیم و در نهایت هم زمان معاملات به حالت قبل بازگشت! این نوع آزمون و خطا ها در قوانین و مقررات بوده که موجب بی اعتمادی به بازار سرمایه شده و جمع آوری صف های فروش هم در گرو از بین بردن ترس بازار و بازگرداندن اعتماد از دست رفته است که البته هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. در چنین شرایطی، اینکه بگوئیم بازار سرمایه بازار شفافی است که باید بر اساس عرضه و تقاضا، حرکت کند؛ فقط یک شعار زیبا است و بازار در حال حاضر به جای شعار و حرف های قشنگ، به حمایت واقعی نیاز دارد.

صادقین اضافه کرد: در اقتصاد قاعده ای بنام "اولین بهترین" وجود دارد که می گوید همه چیز باید بر مبنای مکانیزم بازار باشد. ولی وقتی اتفاقی غیرمترقبه رخ دهد یا مداخله ای در بازار صورت بگیرد که روند بازار را تحت تاثیر قرار دهد، باید به سراغ قاعده "دومین بهترین" رفت و در اینجا دومین بهترین، ورود دولت ها و حمایت از بازارها است. در بورس تهران تجربه بسیار موفقی در این زمینه داشتیم و زمان شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، با وجود تمام نگرانی ها یک حمایت کارآمد از بازار سرمایه شاهد بودیم. ولی الان حمایت خاصی صورت نگرفته و ظاهرا برای سیاست گذاران این نوع اصلاح کاملا طبیعی بوده است! در این وضعیت تحلیل بنیادی و تکنیکال جوابگوی بازار سرمایه نیست و به جای تحلیل باید به دنبال روانشناسی بازار و اصلاح آن باشیم. نه رشد پر شتاب بازار منطقی بود و نه ریزش شدید این چند روز، توجیه دارد.

وی در مورد خروج پول از بازار سرمایه گفت: پول از حساب ها خارج نشده و در قالب پول نقد فعلا در حساب ها باقی مانده است. بنابراین اگر حمایت کارآمد و با ثباتی از این بازار صورت بگیرد، در روزهای آینده شاهد رشد منطقی این بازار خواهیم بود؛ از منظر تکنیکال شاخص باید در محدوده ۱ میلیون و ۶۰۰ تا ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی، برگردد؛ اما اگر در دو روز آتی حمایت لازم از این بازار انجام نگیرد، بازار ریزش بیشتری خواهد داشت. در این وضعیت نمی توان توصیه ای به سهامداران کرد و فقط می توان گفت بازار سرمایه، بازار سرمایه گذاران صبور است و با تجربه تر های این بازار، چنین صحنه هایی زیاد دیده اند. امیدواریم نهادهای حقوقی و اقتصادی به کمک این بازار آمده و حمایت لازم را از این بازار داشته باشند. اتفاق خاصی در تورم، نرخ ارز، تورم انتظاری و... رخ نداده که ریزش سنگین بازار سرمایه را توجیه کند. قیمت بسیاری از نمادها به قیمت های ۲ تا ۳ ماه قبل برگشته و برای خرید جذاب شده است. بنابراین امیدواریم سهامداران سهم های ارزنده خود را راحت از دست ندهند‌.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تحلیلگر بازار ارز در گفت و گو با بورس نیوز پاسخ داد:

آیا بازار ارز برای سرمایه گذاری جذاب است

تا سقف ۵میلیون تومان و تخفیف ۲۰درصدی؛

چشم بورس به دارا دوم روشن شد

کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تنفس در "بورس" اجتناب ناپذیر بود

مدیرمعاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت و گو با بورس نیوزمطرح کرد:

پمپاژ اخبار مثبت و تاثیری خنثی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
داوود
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
مشخصاً دولت در جهت تأمین کسری بودجه اقدام به فروش سهام در قیمت بالا نموده و الان هم با کاهش حدود 30 درصدی مجددا وارد خواهد شد و این قضیه تا تأمین کامل کسری بودجه ادامه خواهد داشت
نتیجه گیری: بازار دوباره بعد از خرید سهم ها توسط دولت تا 30 الی 40 درصد مثبت میخوره و دوباره دولت سهامش رو رد می کنه و تکرار بازی
پس رشد سال گذشته در باغ سبزی بوده برای ورود نقدینگی مردم در جهت کسری بودجه(متاسفانه یک واقعیت مشخص بود این داستان)
اسی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
مشکل کارشناسای بی ... هستند که باعث بدبختی مردم میشن . بگذارید مردم خودشون تصمیم بگیرند . شماها با حرف زدن هاتون باعث انحراف مردم و هیجان و ... می شوید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
یه لطفی کنید برای ما سهامدارای بزاگرسح یه پیگیری کنید، تو این بازار منفی هر روز داره با تعداد کمی خرید و فروش منفی 5 درصد میخوره(حجم مبنا 1 است) فاصله با سهام شده 500 تومن زنگ به امور سهام زدیم فقط میخنده! بازار منفی درست ولی لااقل فرابوس باید یه فکری برای اینطور سهامها بکنه چون بقیه سهامها اونقدر خریدو فروش میشه که بشه خارج شد و همه ضرر گردن یکی نیوفته،سهامدار عمده هم به ما جواب نمیده مگر با شما مصاحبه کنه چون فقط میپرسه از کجا تماس میگیرید.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
زمانی که بازار داره خودشو پیدا می کنه و صفهای فروش پایداری نداره، عدد دادن به شاخص از رسانه ملی از طرف رییس دفتر رییس جمهور، به نظرتون چه معنی میده؟
قطعا این یک تخلف برای رییس دفتر به اصطلاح رییس جمهور و همچنین برای صدا و سیماست.
صفر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
خواهشا کارشناسان نگویند اصلاح..اینکه اصلاح نیست سقوط است لطفا از کلمه سقوط استفاده کنید..اگه شاخص روی100.000تا هم بیاد باز شماها میگید اصلاح
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
مرگ بر دروغگو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
ننگ بر این مسئولین جیبر.60درصد پولمونو تا حالا خوردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
منتظر فروپاشی اقتصادی باشین که خوب آب تو آسیاب دشمن ریختین. بزودی خروج 50 هزار میلیارد از بورس رقم خواهد خورد نگران نباشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
آیا میدانید این اعتماد از دست رفته طی سالیان بر نخواهد گشت؟!
هاشم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
سلام
گوش اگرگوش تو و ناله اگرناله من آنچه البته بجایی نرسدفریاداست .
درگذشته {الان نمیدانم}تعدادی ازسرمایه گزاران درمنفی بازاردچاراضطراب وناراحتی شده برخی هم سکته کرده مردند .
مسئولان ازجنس مردم خارج شده ودغدغه مردم راندارندبهمین دلیل اقتصاددستوری راپیش گرفته والبته دقت لازم را
هم درگفتارشان ندارند .
بیاییدگروه خوروییها راببینیم چرابا اینهمه افزایش قیمت واینهمه اظهارنظرهای مسئولان درخصوص افزایش قیمت نگاهی
بیندازیم وبعدازآن روندروبه رشد این صنعت راببینیم درکناربرداشتن صفرازواحدپولی مملکت .
افزایش قیمتهاجداادله های من درآوردیی که همه به آن آشناهستیم امااخرین افزایش قیمت بعدازاظهارنظرسازمان حمایت وخصوصی سازی که منجربه افزایش بی رویه قیمت خوروشداین بودکه بشرط خصی سازی خودروسازها .
آیااین شرط عملی شد؟درصورتیکه یکباردیگرقیمتها بالا رفت!!
بگذریم از اینهمه بی برنامه گیها .
وقتی سهامداران درمجامع بادست خالی به خانه میروندمدیران بادست پرازطلا ازمجمع خارج میشوند.
آنهابه چه دلیل پاداشهای گزاف دریافت میکنند ؟
مگرحقوق نمیگیرند؟
شمابا بالا کشیدن بی ضابطه البته بدون درک از وضعیت منطقه ای وندانمکاریهای برخی مردم رابالاکشیدید بعدازیک واقعه آنهارابا کله به سقوط آزادواداشتید>
آقایان حقوقی وآقایان دستوردهنده بینی بین الله بعدازسقوط بازاریک لقمه از سفره تان رابخاطرهمراهی بازیان دیگان بازارکه گرانی ها راهم به سقوط بازارملحق کردید کم کردید؟؟!!
والله العظیم تقاس ناله های کسانیکه به آنهاوعده های توخالی داده ومیدهید ولی عمدآانهارارهاکرده وتبشه به ریشه شان میزنید راخواهیدپرداخت .
شماها هیچ حرمتی به اصالت انقلاب قائل نیستید وگرنه بقول حضرت امام رحمت الله علیه که میفرموداسلام جیب پرکن نیست یاخطاب به عوامل رژیم سابق میفرمودند مرفهین بیدرد اکنون همان واژه ها بلکه غلیظ تر متوجه شماست .
انالله واناالیه الراجعون
گشایصگر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
چوب اصلی رو کارشناسایی که هر روز میگن اصلاح تمومه و ریزش نیست به مردم زدند... فریب و دروغ گو های اصلی همین کارشناسان بورسند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
سلام.اصلا این شاخص درست است که مثلا میگیم شاخص 300در صد رشد کرده ولی حالا 30 درصد هم افت کرده.این عدد فقط برای به رخ کشیدن بورس ایران به خارجی ها هست وگرنه سهامی که دودوهزار تومن بوده ودوباره بعداز پنج ماه رسیده به دوهزار تومن وبعضا زیر دو هزارتومن .این یعنی اصلاح واین یعنی سقوط ونه حتی ریزش.کارشناس این قسمت حرف به حقی زده دو این یکماه و خورده ای چه حمایتی از حقوقی ها حتی در این دوهفته که زمزمه حمایت میکنند از این گروه دیده شده که اعتماد به بازار برگرده فقط اونا گرگ ترشدند وبه اموال مردم با کاهش دستی یک سهام حتی میدونند ارزش سهم بیشتر از این اعداد هست دستبرد زده اند .اونم تو مملکتی که فقط حرف وادعا داریم. اون از مسکن اون خودرو ونمیدونم چرا دلار ریزش نمکنه .اینا همه معنا داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲
خدا را شاکریم که بورس نیوز محلی برای تخلیه دردمون گذاشته، در شکست راهی جز صبوری نیست چون کاری از ما بر نمی یاد، صبور باشید، کسی که شعار صبر می‌دهد خودش فروخته منتطره شاخص برگرده،