بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

ظهور فروشندگان با کاهش قدرت پول

مجموعه‌ای از اتفاقات باعث شد عرضه از تقاضا پیشی گرفته و زمانی که فعالان بازار احساس کردند قدرت پول به قوت قبل نیست، فروشنده‌ها ظاهر شدند. این امر فشار فروش بیشتر و قدرت خرید کمتر را رقم زد.
کد خبر : ۲۲۶۲۴۱
ظهور فروشندگان با کاهش قدرت پول
 
 
احمد اشتیاقی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در خصوص وضعیت کلی بازار به بورس نیوز گفت:بازار در شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد، به لحاظ سرمایه مشکلی نداشت، آنچه اتفاق افتاد شتاب بالای شاخص بعد از رسیدن به مرز ۲ میلیون واحدی و تصمیمات دولت و سازمان بورس در کنترل این رشد هیجانی و عرضه بیشتر بود. 

وی تصریح کرد: هدف سازمان و مجموعه تصمیمات اخذ شده، عرضه را افزایش می‌داد بنابراین آزادسازی سی درصد دوم سهام عدالت، سقف خرید صندوق‌های سرمایه گذاری درآمد ثابت، حد اعتباری مشتریان کارگزاری همگی در جهت کنترل شاخص، هیجان ایجاد شده وحباب اجرایی شد. 

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: مجموعه اتفاقات ذکر شده باعث شد عرضه از تقاضا پیشی گرفته و زمانی که فعالان بازار احساس کردند قدرت پول به قوت قبل نیست، فروشنده‌ها ظاهر شدند. این امر فشار فروش بیشتر و قدرت خرید کمتر را رقم زد.

اشتیاقی افزود: با توجه به اینکه در مسیر رشد بازار، عمدتا پول اشخاص حقیقی جریان داشت و طی ۵ ماهه ابتدایی سال جاری به مبلغ ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسید، با کاهش پول حقیقی ها، اتفاقات اخیر رقم خورد و شاخص روند نزولی به خود گرفت.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در تشریح وضعیت شاخص عنوان کرد: رسیدن شاخص به عدد ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نشان از نداشتن حباب در این مرز دارد، همچنین به واسطه دلار نیمایی ۲۰ هزار تومانی، گزارش مرداد ماه شرکت‌ها در وضعیت بهتری نسبت به تیرماه قرار دارد. 

وی افزود: البته هنوز دلار نیمایی با قیمت ۲۰ هزار تومان، آثار خود را در تولید، فروش، سود و زیان شرکت‌ها لحاظ نکرده و تا پایان سال نیز ۷ ماه باقی است، بنابراین روی شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی ریسک خاصی به لحاظ خریدار وجود ندارد. 

اشتیاقی اضافه کرد: با فراخوان سازمان در جمع آوری صندوق‌های سرمایه گذاری و اجرای برعکس بخشنامه‌های قبلی مانند عرضه بلوکی سهام عدالت و تغییر حد اعتباری مشتریان کارگزاری از ۱۰ به ۵۰، صندوق‌ها با افزایش سقف ظرفیت لازم را برای اجرای حرکاتی مفید روی سهام بنیادی با به قیمت رسیدن آن‌ها اجرایی کردند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل کارگزاری ارگ هومن در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

بورس نیازمند یک سخنگوی رسمی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

جلب اعتماد سهامدار، باردیگر کلید خورد

ارسال نظر