بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
در دنیای رمزارز‌ها که بیتکوین مشهورترین آنهاست، همیشه صحبت از نوسان قیمت است. البته اگر با دقت به کارکرد کلی پول دقت کنید، متوجه می‌شوید که چیزی با عنوان ارز با ارزش کاملاً ثابت وجود ندارد؛ حتی ارز‌های زیر نظر بانک‌های مرکزی مانند دلار و یورو نیز دچار نوسان قیمت هستند و تنها به دلیل ناچیز بودن این نوسان است که امکان استفاده روزمره از این ارز‌های فیات وجود دارد.
کد خبر : ۲۲۶۳۴۵

تتر (Tether) چیست و چگونه کار می‌کند؟

به گزارش بورس نیوز، طبیعتاً این نوسانات قیمت در دنیای رمز ارز‌ها نیز با شدت بسیار بیش‌تری وجود دارند و به همین دلیل، در عمل رمز ارز‌ها در پرداخت‌ها و تراکنش‌های روزمره (الیته فعلاً) فاقد کاربرد چشم گیر می‌باشند. البته این نوسان قیمت، به ارز‌های دیجیتال به عنوان ابزار سرمایه‌گذاری اهمیت بخشیده و بسیاری از سرمایه‌گذاران را جذب این بازار کرده است؛ ولی این نقیصه کاربرد آن در تراکنش‌های عادی را نیز محدود می‌سازد.

دقیقاً در همینجا بود که ارز دیجیتال تتر جهت مهار نوسانات قیمت دارایی‌ها وارد بازار شد تا شرایط مناسب استفاده از رمز ارز‌ها را در تراکنش‌های عادی روزانه مهیا کند. در حال حاضر تتر از نظر پتانسیل سرمایه‌گذاری جزو ۱۵ ارز دیجیتال برتر به شمار می‌رود. اما تتر چیست؟ و چه کاربردی دارد؟


تتر (Tether) چیست؟

تتر یک نوع ارز دیجیتال پایدار (Stable Coin) است که توسط ارز‌های فیات (دلار، یورو و ین) پشتیبانی می‌شود و به عنوان نمونه در مورد USDT ارزش آن تقریباً ثابت و معادل ۱ دلار آمریکا است. قیمت این استیبل کوین به ارز فیات پشتیبان آن وابسته است و بنابراین در صورت افزایش یا کاهش دلار آمریکا، قیمت USDT نیز افزایش/کاهش می‌یابد.

البته قیمت تتر همیشه دقیقاً معادل ۱ دلار نیست و عرضه و تقاضای تتر در صرافی‌های دیجیتال هم روی قیمت آن تاثیر محدودی دارد؛ مثلاً ممکن است گاهی نرخ تتر به ۰.۹۸ یا ۱.۰۲ دلار نیز تغییر کند.

توکن‌های تتر با استفاده از پلتفرم Omni Layer بر روی بلاک چین بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum)، ترون (Tron)، ایاس (EOS) و الگوراند (Algorand) کار می‌کنند. بدین ترتیب تمامی تراکنش‌های تتر در بلاک چین ثبت می‌شوند و هر فردی می‌تواند با استفاده از ابزار‌های موجود، تتر در گردش بر روی بلاک چین و وضعیت توکن‌ها و تراکنش‌های آن را بررسی کند.
توکن تتر با پشتوانه دلاری، محبوب‌ترین ارز دیجیتال پایدار است که با عنوان USDT شناخته می‌شود و بیش‌تر اوقات وقتی درباره تتر صحبت می‌کنیم، منظورمان همین توکن است. البته شرکت سازنده تتر توکن دیگری نیز بر پایه ارز یورو و با نماد EURT و ارزش معادل ۱ یورو هم دارد. همچنین رمز ارز Tether Gold با نماد XAUT و با پشتوانه طلا نیز توسط این شرکت ارائه شده است.


مزایای تتر چیست؟

در حال حاضر تتر شناخته شده‌ترین استیبل کوین موجود به شمار می‌رود و عملاً به عنوان جایگزین دلار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنا به ادعای شرکت سازنده این رمز ارز، معادل هر توکن در گردش تتر در بلاک چین، ارز فیات مانند دلار و یورو به اندازه یک واحد در حساب بانکی مشخصی نگهداری می‌شود.

می‌توان گفت که مهم‌ترین هدف تتر کنترل نوسان قیمت در بازار ارز‌های دیجیتال می‌باشد. همچنین یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های تت، ر تبدیل آسان، سریع و ارزان آن به ارز‌های فیات و پول فیزیکی می‌باشد که این ویژگی در سرمایه‌گذاری و تریدینگ بسیار مفید است. در ادامه مهم‌ترین مزایای تتر را نام می‌بریم:

• قابلیت تبدیل آسان هم به ارز دیجیتال و هم پول نقد: در مقایسه با سایر ارز‌های دیجیتال، تبدیل پول نقد به تتر بسیار آسان‌تر است. همینطور ثبات قیمت، سرعت بالای انجام تراکنش و کارمزد ناچیز تتر بسیاری از تریدر‌ها را تشویق می‌کند که از آن برای خرید و فروش سریع سایر ارز‌های دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم استفاده کنند.
البته ذکر این نکته لازم است که با وجود آن که تتر از نوسانات قیمت ارز‌های دیجیتال در امان است، اما همچنان تحت تاثیر افزایش و کاهش قیمت ارز‌های فیات قرار دارد. یعنی با افزایش یا کاهش قیمت دلار، ارزش USDT نیز تغییر خواهد کرد.
• جایگزین مناسب ارز‌های فیات: به خاطر ثابت بودن نسبی ارزش تتر، استفاده از USDT تنها محدود به بازار رمز ارز‌ها نیست و عملاً می‌توان با آن همانند یک ارز فیات برخورد کرد که این موضوع مزایای بسیاری را به همراه دارد. به عنوان نمونه، تتر در موارد بسیاری می‌تواند در مبادلات جایگزین دلار شود و به جای آن مورد استفاده قرار گیرد.
• حفظ ارزش سرمایه در نوسانات قیمت ارز‌های دیجیتال: به دلیل ثبات قیمت تتر، می‌توان با استفاده از آن، ارزش سرمایه‌گذاری خود در نوسانات بازار ارز‌های دیجیتال را حفظ نمود.
به دلیل همین ثبات قیمت نسبی، USDT گزینه مناسبی برای انجام پرداخت‌های بین‌المللی و حفظ ارزش سرمایه به شمار می‌رود تا معامله‌گران با کاهش قیمت رمزارزی که خریداری کرده‌اند، مواجه نشوند و از نوسانات بازار متضرر نگردند. به عنوان نمونه در زمان‌هایی که قیمت بیتکوین و سایر رمزارز‌ها در حال کاهش شدید است، با تبدیل سریع آن‌ها به تتر در صرافی‌های آنلاین، می‌توان سرمایه‌ها را از کاهش ارزش شدید در امان نگاه داشت و در قیمت‌های پایین‌تر بیتکوین یا اتریوم، مجدداً با تتر اقدام به خرید مقدار بیشتری از این رمزارز‌ها نمود.

آیا USDT یک رمزارز غیرمتمرکز است؟

توکن‌های تتر توسط شرکت iFinex تولید می‌شوند، وارد صرافی بیت فینکس می‌شوند و از آن‌جا توسط معامله‌گران به صرافی‌های دیگر می‌روند؛ این شرکت ادعا می‌کنند که به میزان معادل تتر در گردش در بلاک چین، ارز فیات در حساب بانکی مشخصی نگهداری می‌کند و این ذخایر به عنوان پشتوانه برای این رمزارز عمل می‌کنند؛ بنابراین با وجود آن که تراکنش‌های Tether به صورت بلاک چین-محور و غیر متمرکز است، برخلاف رمز ارز‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم، توزیع توکن‌های تتر به صورت متمرکز انجام می‌شود. البته تتر نیز از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کند تا امنیت و شفافیت مالی تتر تحت تاثیر متمرکز بودن آن قرار نگیرد.

چطور در ایران تتر بخریم؟

تهیه و خرید تتر در ایران، استفاده از خدمات وب‌سایت‌هایی مثل تهران پرداخت به آسانی انجام‌پذیر است؛ بنابراین شما می‌توانید با مراجعه به آدرس TehranPayment.com و با پرداخت ریال، در زمانی کوتاه و به راحتی تتر خریداری کنید.

چطور در ایران تتر بفروشیم؟

برای هرگونه سوال در زمینه خرید و فروش تتر و یا در صورت تمایل به فروش تتر، می‌توانید با استفاده از خدمات تهران پرداخت به سرعت تتر موجود در کیف پول اینترنتی خود را به ما بفروشید و ریال دریافت نمایید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر