بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
کد خبر : ۲۲۶۶۱۷
نویسنده :
پرویز امانیان - تحلیلگر بازارهای جهانی

به گزارش بورس‌نیوز، "پرویز امانیان تحلیلگر بازارهای جهانی" در یادداشتی برای ما نوشت:

"در حالی که موج اول شیوع ویروس کرونا در ماه‌های ابتدایی ۲۰۲۰، بازار برخی فلزات را به شدت راکد کرد و قیمت فلزاتی مانند مس را در ماه مارس به کمترین میزان در سال‌های اخیر کاهش داد، حال در روز‌های اخیر و با مشاهده روند بهبود اقتصاد چین که بزرگ‌ترین مصرف کننده فلزات صنعتی است، شاهد اوج گیری دوباره قیمت مس هستیم.
 
ر اساس گزارش ها، مس تحویل دسامبر در معاملات اوایل بعدازظهر ۳۱ آگوست (۱۰ شهریور) در بازار کامکس نیویورک با قیمت ۶۷۵۷ دلار در هر تن داد و ستد شد که بالاترین میزان از ژوئن ۲۰۱۸ بود. این روند رشد قیمت در روز دوشنبه، بازده ۱۰ درصدی را برای مس کامکس از ابتدای ۲۰۲۰ به ارمغان آورد و در عین حال، افزایش ۵۸ درصدی را نسبت به افت شدید قیمت‌ها در زمان اوج شیوع کرونا (مارس) رقم زد.
 
جهش مس با حرکت ماشین اقتصاد چین

رویترز نیز در نخستین روز سپتامبر از انگلستان گزارش داد که مس سه ماهه در بورس فلزات لندن با قیمت ۶۸۲۸ دلار در تن داد و ستد شده است. با این جهش ها، قیمت مس لندن با رشد ۵۵ درصدی و مس شانگ‌های نیز با افزایش ۵۱ درصدی نسبت به پایین‌ترین قیمت این فلز در سال ۲۰۲۰ مواجه شده است.

افزایش تقاضای مس چین سبب شده تا با توجه به محدودیت‌های تولید این فلز در آمریکای لاتین که متحمل زیان‌های بسیاری پس از شیوع ویروس کرونا شده است، قیمت این فلز با رشد مناسبی نسبت به ماه‌های گذشته مواجه شود.
شماری از کارشناسان بازار جهانی مس معتقدند، هرچند اثرات ناشی از تعطیلی و قرنطینه‌ها می‌تواند مصرف جهانی فلز را ۳ تا ۴ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش دهد، اما افت تولید معدن و قراضه بیشتر خواهد بود. بخش مهمی از فعالیت شرکت‌های معدنی به ویژه در بخش‌های مس و سنگ آهن در آمریکای لاتین متمرکز شده است. برخی کشور‌های این منطقه از جمله برزیل در ابتدای شیوع بیماری، این مساله را جدی نگرفتند.

شاخص اصلی فعالیت اقتصادی چین که دوشنبه این هفته منتشر شد از تداوم روند توسعه بخش تولید و خدمات این کشور در ماه آگوست حکایت داشت.

در حالی که شاخص رسمی PMI تولید چین به دلیل وقوع سیل در مراکز تولید جنوب غربی این کشور اندکی کاهش یافت و به ۵۱ رسید (عدد بالای ۵۰ به معنای شرایط انبساطی است)، اما شاخص PMI بخش خدمات به ۵۵.۲ رسید که بالاترین سطح طی ۳۱ ماه گذشته بود.

مالکوم فریمن، مدیرعامل کارگزاری «کینگدام فیوچرز» می‌گوید: ماشین چینی به درستی در حال کار کردن است و کاهش تولید شیلی (بزرگ‌ترین تولیدکننده مس) در ماه جولای سوخت بیشتری به آتش افروزی‌های این بازار رسانده است.
داده‌های رسمی نشان می‌دهد، میزان تولید مس شیلی در ماه جولای با کاهش ۴.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۴۶۷ هزار و ۹۱۳ تن رسیده که این دومین کاهش از زمان شیوع کووید-۱۹ است، کشوری که صبح امروز (سه شنبه) زمین لرزه نسبتا شدید و با قدرت ۶.۳ ریشتری را در سواحل شمالی تجربه کرد.

در مورد اینکه قیمت مس طی ماه‌های آتی چه روندی را طی می‌کند، نظرات مختلفی وجود دارد. تحلیلگرانی که نگاه محتاط تری دارند، می‌گویند، قیمت مس در حال حاضر زیاد بالا رفته است و در مقابل گروهی که به آینده بیشتر خوش بین هستند به کاهش عرضه در مراکز بزرگ تولید این فلز اشاره می‌کنند که می‌تواند در ماه‌های آینده به بازار فلز سرخ سوخت رسانی کند."
اشتراک گذاری :
ارسال نظر